ام‌ دی زمینگیر UR BXL

ام‌ دی زمینگیر UR BXL با شماره سریال ۴۹۵۱۲ در شانگهای چین مونتاژ شد و نخستین پرواز خود را در ژوئن ۱۹۸۹ انجام داد. شش ماه بعد در ۱۹۸۹/۱۲/۲۷ توسط China Northern Airlines خریداری شد و رجیستر B-2128 به خود گرفت. در ۲۰۰۴/۱۱/۱۲ به China Southern Airlines منتقل شد و در فوریه ۲۰۰۷ از خدمت در این شرکت کنار گذاشته شد.

در ۲۰۰۷/۰۳/۲۲ توسط شرکت انگلیسی لیزینگ و فروش هواپیمای Phoenix خریداری و با رجیستر G-CEPG به فرودگاه بخارست منتقل شد تا تعمیرات اساسی آن انجام شود.

در ۲۰۰۹/۰۹/۱۷ توسط شرکت اوکراینی Bukovyna خریداری شده و رجیستر UR-BXL گرفت. سپس در ۲۰۱۰/۰۶/۱۱ پس از بیش از سه سال زمینگیری در بخارست، به کی‌یف اوکراین منتقل شده و سه ماه بعد [اوایل شهریور ۱۳۸۹] برای شرکت ایرتور وارد کشور شد.

این هواپیما سال‌هاست پس از اتمام اجاره در فرودگاه مشهد پارک شده است.

مشخصات فنی

این هواپیما از ۲ موتور JT8D-217C ساخت پرت اند ویتنی در انتها و دو سوی بدنه و با رانش هر کدام ۲۰۰۰۰ پاوند استفاده می‌کند.

ـ مدل هواپیما: MD-82
ـ طول هواپیما: ۴۵ متر و ۱ سانتی‌متر
ـ عرض هواپیما: ۳ متر و ۳۴ سانتی‌متر
ـ عرض کابین: ۳ متر و ۱۱ سانتی‌متر
ـ ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: ۹ متر و ۲ سانتی‌متر
ـ دهانه بال: ۳۲ متر و ۸۲ سانتی‌متر
ـ مساحت بال: ۱۱۲ متر مربع
ـ حداکثر وزن در زمان برخاست: ۶۷۸۰۰ کیلوگرم
ـ برد پرواز: ۳۸۰۰ کیلومتر
ـ کروی کاکپیت: ۲ نفر

رویدادها

در ۲۷ آذر ۱۳۸۹ این هواپیما که پرواز چابهار ـ زاهدان ـ مشهد ایرتور را انجام می‌داد، بعلت مشکل فنی در چرخ، در فرودگاه زاهدان زمینگیر شده و پس از ۹ ساعت تأخیر عازم مشهد شد.

تصاویری از این هواپیما

پرواز برای چین شمالی

انتقال به چین جنوبی

خریداری توسط بوکاویانا و انتقال به اوکراین

پرواز برای ایرتور

سال‌ها زمینگیری در فرودگاه مشهد

ام‌ دی زمینگیر UR BXL

ام‌ دی زمینگیرام‌ دی زمینگیر UR BXLبررسی هواپیمازمینگیر UR BXLسایت معرفی هواپیمامرجع هواپیما در کشورهواپیما ام‌ دی زمینگیر UR BXL
نظرات (0)
ارسال نظر