میتسوبیشی لنسر اولوشن ۲۰۱۵ ؛ خودرویی که با طراحی گیرا
میتسوبیشی شرکت خوشهای ژاپنی است، که مالکیت شمار زیادی از شرکتهای فعال در صنایع مختلف را برعهده دارد.
شرکت میتسوبیشی در ابتدا در قالب یک شرکت حملونقل، توسط ایوازاکی یاتارو (۱۸۳۴-۱۸۸۵) در سال ۱۸۷۰ تاسیس شد. میتسوبیشی به معنای سه لوزی (الماس) است.
هماکنون شرکتهای تابعه میتسوبیشی، در عرصههای معدن، کشتیسازی، مخابرات، خدمات مالی، بیمه، الکترونیک، صنعت خودروسازی، املاک و مستغلات ، صنایع سنگین، صنایع نفت و گاز و صنایع شیمیایی فعالیت مینمایند.
از شرکتهای زیرمجموعه میتسوبیشی میتوان به: گروه مالی میتسوبیشی یوافجی، میتسوبیشی کورپوریشن، صنایع سنگین میتسوبیشی،نیکون، شرکت آساهی گلس، نیپون اویل، میتسوبیشی الکتریک، میتسوبیشی کمیکال، جیاکس هولدینگز، میجی یاسودا لایف، میتسوبیشی استیت، توکیو مارین، میتسوبیشی پیپر، چیودا کورپوریشن، کیرین، میتسوبیشی فیزو، میتسوبیشی متریالز، نیپون یوسن، میتسوبیشی لجستیک ومیتسوبیشی موتورز اشاره کرد.
هنگامی که این خودرو در سال ۲۰۰۸ به بازار آمد، گیربکسهای اتوماتیک دو کلاجه، دیفراسیل عقب گشتاور برداری و حتی سیستم کنترل شروع به حرکت نیز از جمله ویژگیهای نامتعارفی بودند که در دیگر مدلهای بازار کمتر دیده میشود. یکی از نمونههایی که از این لحاظ با لنسر اوو برابری میکرد، مدل R35 از نیسان GT-R بود که البته دو برابر آن نیز قیمت داشت.
سیستم کنترل شروع حرکت در لنسر اولوشن باعث میشود تا این خودرو در ۴/۹ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و فاصه یکچهارم مایل را نیز در ۱۳/۷ ثانیه طی کند؛ اعدادی که کاملاً مطابق با عملکرد اوو ایکس MR های گذاشته هستند.
اگر طراحی داخل کابین را کنار بگذارید، بهراحتی نمیتوان تشخیص داد که اولوشن با لنسر دیفرانسیل جلو اشتراکهایی نیز دارد. واکنش سیستم فرمان به هر ورودی بسیار سریع است و همینطور، بازخورد از سطح جاده دارای حسّ بسیار مناسبی است.
در کنار این، یک موتور توربوی ۲ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۲۹۱ اسببخار را داریم که با اعتماد به نفس تمام به سمت خط قرمزش پیش میرود. البته مدل اولوشن به شرایط ترافیک شهری چندان عادت ندارد و بیشتر مخصوص، پیستها و جادههای کوهستانی ساخته شده است.
شنیدن خبر توقف چنین خودروی جذاب و هیجانانگیزی واقعاً ناراحتکننده است. متأسفانه در بازار صنعت خودرو، نه احساسات، بلکه دلارها حرف اول را میزنند. در غیر این صورت، ما هنوز هم بایستی از وجود مدلهای مزدا با موتور وانکل و لوتوس الیس بهرهمند میبودیم. میتسوبیشی هزینه لنسر اولوشن را صرفهجویی خواهد کرد و آن را برای خودروهای کاربردی با پیشرانههای هیبریدی درنظر خواهد گرفت؛ با این امید که چند هزار دستگاه دیگر بر آمار فروشش افزوده شود.
مشخصات:
- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
- قیمت مدل تست: ۴۱۸۰۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۹۸۰۵ دلار).
- نوع موتور: DOHC۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، توربوشارژر و خنککننده داخلی،بلوک و رویه آلومینیومی، پورتانژکتور سوخت.
- گنجایش: ۱۹۹۸ سیسی.
- قدرت: ۲۹۱ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۴۰۶/۷ نیوتنمتر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه با حالت شیفت دستی.
ابعاد:
- فاصله محوری: ۲/۶۴۹ متر.
- طول ماشین: ۴/۴۹۶ متر.
- عرض: ۱/۸۱۱ متر.
- ارتفاع: ۱/۴۸۱ متر.
- وزن کلی: ۱۶۵۵ کیلوگرم.
مصرف سوخت:
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا: ۱۳/۸ لیتر در شهر و ۱۰/۷ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۴/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.