عدم ورود تکنولوژی و نبود سرمایه خارجی، 2 مشکل صنعت خودرو ایران

عدم ورود تکنولوژی های پیشرفته و نبود سرمایه گذاری خارجی موجب شده که خطوط تولید و خودروهای تولیدی در ایران از کیفیت لازم برخوردار نباشد.

صنعت خودروسازی، بزرگترین بخش غیرنفتی اقتصاد ایران است. در طی بیش از ۲ دهه، این کشور از تحریم های سختگیرانه اقتصادی، تجاری و نفتی غرب متضرر شده است.

عدم ورود تکنولوژی های پیشرفته و نبود سرمایه گذاری خارجی موجب شده که خطوط تولید و خودروهای تولیدی در ایران از کیفیت لازم برخوردار نباشند.

با لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران که احتمالا در اوایل سال ۲۰۱۶ اتفاق خواهد افتاد، انتظار می رود سرمایه گذاران خارجی به  ایران برگردند و رشد اقتصادی ایران شتاب بیشتری به خود بگیرد.

با توجه به غیبت شرکت های خودروساز اروپایی و آمریکایی در بازار ایران، شرکت های چینی فرصت را غنیمت شمرده و ۱۷ خودرو از هر ۳۰ خودروی فروخته شده در ایران را به خود اختصاص داده اند.

شرکت های فرانسوی از مدتی قبل تمایل خود را نسبت به بازگشت به بازار ایران اعلام کرده اند و هیئت های دیپلماتیک از کشورهای آلمان، اتریش و اسپانیا برای تعمیق روابط اقتصادی به ایران رفت و آمد می کنند.

بیش از نیمی از جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران زیر ۳۰ سال هستند و این نسل جدید از ایرانی ها ممکن است موجب افزایش تقاضا برای خودروهای جدیدی شوند که قرار است در کشور تولید شود. در سال ۲۰۱۱ تقریبا از هر هزار ایرانی ۲۰۰ نفر خودرو داشتند که این رقم بالاتر از تعداد خودروداران چینی (۱۱۳) است، اما نسبت به دیگر کشورهای من منطقه نظیر ترکیه (۲۳۳)، عربستان (۳۳۶) یا لبنان (۴۳۴) پایین است.

اما بازار ایران موانعی نیز برای فعالیت دارد که از آن جمله می توان به شکنندگی سیاستی، نرخ بالای بیکاری، نرخ بالای تورم و نرخ بهره ۲۰ درصد یا بالاتر اشاره کرد. وابستگی قابل توجه به درآمدهای نفتی که حدود ۸۰ درصد حجم صادرات کشور را تشکیل می دهد بدان معناست که بازار ایران همچنان از نوسانات احتمالی در بازار انرژی متاثر خواهد بود.
ایران می تواند بازار خوبی برای خودروهای تولیدی کشورهایی نظیر ژاپن، کره، آلمان و حتی هند باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.