تیبا و ساینا جایگزین پراید می شوند

پراید در آینده ای شاید نه چندان دور، از رده تولید خارج خواهد شد، پرایدی که سال‌هاست پرتیراژترین خودرو تولید داخل به شمار می‌رود.
اما مدیرعامل سایپا در ادامه به قیمت محصولات جایگزین پراید نیز اشاره کرد و گفت که قیمت خودروهای پلت فرم ایکس ۲۰۰ (شامل خودروی ۲۳۲ (ساینا)، خودروی ۲۱۱ و تیبای کنونی)، تفاوت زیادی با پراید نخواهد داشت و این خودروها به‌صورت تقریبی حدود ۲۸ تا ۲۹ میلیون تومان عرضه خواهند شد. این گفته وی در حالی است که پراید هم‌اکنون حدود ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد؛ بنابراین اختلاف آن با خودروهای جدید به ۹ میلیون تومان خواهد رسید.
[review]

معرفی خودرو ساینا به همراه تصاویر

سایپا جدید ترین دستاورد خود را رونمایی کرد. این خودرو که زمزمه های آن در اسفند سال ۹۲ با نام ۲۳۲ شنیده می شد، نام ساینا را به خود گرفت. ساینا محصول جدید ساپیا به سبب قرارگرفتن روی پلت فرم X200 عدد ۲ را با خود یدک می کشید و رقم دوم آن هم نشان‌گر سدان بودن آن است. رقم سوم نیز نشان از دومین فیس لیفت روی این محصول دارد. البته مدیران سایپا اعتقاد دارند تغییرات اعمال شده روی ۲۳۲ بیشتر از آن چیزی است که به آن فیس لیفت گفته شود و آن را یک خودرو جدید می‌دانند.

ساینا برای پوشش یک رده قیمتی بالاتر از تیبا طراحی شده و در تیپ‌های تجهیزاتی مختلف روانه بازار خواهد شد.استانداردهای جدیدی نظیر برخورد با عابر پیاده را پاس خواهد کرد. هر چند ساینا برای ذائقه جدید از بازار طراحی شده اما طیف خاصی را هدف نمی‌گیرد با این حال می‌توان انتظار داشت به خاطر سبک طراحی آن قشر جوان را به سمت خود بکشاند. این خودرو با همان مشخصات فنی تیبا روانه بازار خواهد. موتور ۱٫۵ لیتری M15 با توان ۸۰ اسب بخار با همان جعبه دنده ۵ سرعته دستی به بازار ارائه‌ خواهد شد. تنها تفاوت فنی این خودرو با تیبا را می‌توان بهبود اکسل عقب آن دانست که به صورت کلی برطرف شده است.

در تیپ فول ساینا شاهد تجهیزاتی نظیر کولر اتوماتیک، بالابر برقی همه شیشه‌ها و تنظیم برقی آینه‌ها این محصول علاوه بر تغییرات عمده در قسمتهای داشبورد، سپرها و چراغها، از لحاظ تطابق با استانداردهای جدید مانند ایزو فیکس، کمربند سه نقطه ای و … به روز بوده و دارای آپشن هایی مانند نشانگر دما، سنسور دنده عقب می باشد. برای . از بازار های صادراتی این محصول می‌توان به روسیه، اوکراین، آذربایجان، کشورهای آسیای میانه، عراق و مصر اشاره داشت.با تلاش متخصصان شرکت سایپا کاشان و همکاری شرکتهای سایپا، مرکز تحقیقات، قالبها، سازه گستر و سایر شرکتهای گروه، اولین خودرو ۲۳۲ با نام تجاری ساینا در کاشان به مرحله مونتاژ رسید.
روز سه شنبه روابط عمومی سایپا کاشان، خطوط تولید این شرکت که محصولات ۱۱۱ و تیبا (تک سوز و دوگانه سوز) را در برنامه روزانه دارد، با ایجاد تغییرات لازم آمادگی کامل برای تولید انبوه محصول جدید را کسب کرده است..

 
معرفی تیبا به همراه تصاویر

تیبا خودرویی است که در سال ۱۳۸۸ معرفی و حدود ۱۹ ماه بعد نیز اولین نمونه های آن وارد بازار شد. سایپا در طراحی این خودرو، تا حد زیادی از مشاوران و طراحان ایتالیایی ، آلمانی و کره ای کمک گرفت . در طراحی این خودرو ، استفاده از قطعات پراید ، ریو و تندر۹۰ مشهود است . ناظمی ، مدیر استراتژیک سایپا با تایید استفاده از مشاوران خارجی در این پروژه ، استفاده از تجربیات سایپا در تولید ریو و پراید را باعث کاهش هزینه طراحی این خودرو می داند . تیبا اندازه ای مابین پراید و ریو داشته و در حقیقت بر روی پلتفرم ارتقا یافته پراید تولید شده است. ظاهرا تیبا در چهار تیپ مخلف قابل سفارش خواهد بود. البته همان گونه که انتظار میرفت همه این تیپ ها در مشخصات فنی خود یکساناند و صرفا در تجهیزات با یکدیگر تمایز دارند.
المان های طراحی تیبا چندان چشم نواز نیستند و   بیشتر به سمت خودروهای عجیب و غریب آسیای شرقی شباهت دارد اما به هرحال مسئولان سایپا همه توان خود را بکار گرفته اند تا خودروی مشتری پسندی به بازار عرضه شود و به محض ورود به کابین تیبا، صندلی های ریو را دیده اند! رودری ها نیز شباهت زیادی به پرایدهای جدید دارد. هرچند صفحه کیلومترشمار و دورسنج خودرو تفاوت چندانی با پراید ندارد ولی با این حال طراحی درونی تیبا را نمی توان امری کاملا جدید یا کاملا تکراری دانست.
تیبا با وزن ۱۰۲۷ کیلوگرمی خود، از فنربندی قابل قبولی برخوردار است.
آنگونه که سایپایی ها می گویند تیبا در سیکل ترکیبی مصرفی در حد ۷/۱ لیتر دارد که باک ۴۰ لیتری آن جوابگوست. در مورد وجود فضای پای کافی برای سرنشینان عقب نیز اصلا جای نگرانی نیست و باید در این مورد خاطر جمع بود. کولر خودرو نیز کابین را بخوبی خنک میکندصندوق بار
تیبا با توقعات خانواده های ایرانی کاملا سازگاری داشته و مناسب است. برای دنده عقب رفتن نیز دید عقب – به خودی خود – کافی است؛.
این خودرو توسعه یافته پلتفرم S81 سایپا بوده ودارای موتور ۱۵۰۰cc با مصرف حدود ۵/۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و استاندار آلایندگی یورو۴ می باشد. که استفاده از قطعات و طراحی های مشترک ، باعث کاهش هزینه تمام شده طراحی آن شده است .

 

 

2 نظرات
  1. شهرام می گوید

    من دو سال تیبا دارم این خودرو اگه یه سال نیم از تولیدش بگذره یه سروصدای به خودش میگیره که نگو استفاده از کمک فنر های غیر استانداردکه صفرشم صدا میده استفاده کهنه مواد و مواد بی کیفیت در ساخت داشپورت و رودری ها به نظر من نخریم بهتر وهمون ماشین های که از سال ۸۸به پایین تولیدن شدن بهتره

  2. مهرداد می گوید

    دوستان اصلا تو فکر نباشید پراید از بازار نمیره. مثل پیکان که نرفت.
    وانتش می مونه ایشالا.
    واقعا مسخره کردن خودشون رو. ۲۸-۲۹ میلیون بدی تیبا بگیری.
    جیلی پاندا اروندی هم همین قیمته و خیلی هم بهتره از این ماشینهاس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.