از 0 تا 100 وام 25 میلیون ی خودرو را با اروند پلاک باشید !

اول از همه باید از خود پرسید که تسهیلات۲۵میلیونی با خودرو چه می‌کند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار خودرو کماکان در رکود چند ماهه خود به سر برده و خبر لغو تحریم‌ها هم نتوانسته این بازار را تکان دهد.

در این میان دولت برای تحریک تقاضا بسته‌ای را پیشنهاد داده و در آن اعلام کرده تا تسهیلاتی از سوی نمایندگی‌های فروش خودروسازان به متقاضیان خرید خودرو ارائه شود. کارشناسان بازار خودرو معتقدند که در صورت اجرایی شدن تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی برای خرید خودرو، بازار این کالای بادوام در چهار ماه پایانی سال با رونق و جنب و جوش زیادی مواجه خواهد شد.

به گفته یکی از فروشندگان بازار خودرو این بازار از آغاز سال ۹۴ در رکود به سر می‌برد و هفته به هفته بازار خودرو ساکن‌تر می‌شود.

او در مورد اعلام دولت برای وام ۲۵میلیونی گفت: این خبر هنوز اجرایی نشده است ولی اگر این موضوع اجرایی شود مسلماً در بازار خودرو تاثیرگذار است و بازار خودرو رو به مثبت حرکت می‌کند.

این فعال بازار افزود:  مردم قشر متوسط بیشتر به دنبال خرید پراید هستند و افرادی که وضع مالی خوبی دارند بیشتر به سمت خودروهای پژو، رنو و شاسی بلندهای وارداتی می‌روند.

در همین راستا محمدرضا نجفی‌منش، دبیر انجمن قطعه‌سازان، در مورد وضعیت بازار خودرو به اقتصادنیوز گفت: مدتی است که بازار خودرو در رکود قرار دارد و مردم تمایل زیادی برای خرید خودرو ندارند و علت این امر شرایط اقتصادی مردم است و اینکه قیمت خودروها بسیار بالاست.

او در رابطه با وام ۲۵ میلیونی که دولت اعلام کرد افزود: موضوع این وام در حال حاضر فقط اعلام شده است و هنوز مردم به بانک‌ها مراجعه نکرده‌اند تا بینند که این بحث در حد حرف بوده یا نه واقعاً این وام ۲۵ میلیونی اجرایی شده است.

نجفی‌منش بیان کرد: اگر این وام اجرایی شود مسلماً بازار خودرو تکان خواهد خورد و روند رو به بهبودی پیدا خواهد کرد و مردم هم تمایل بیشتری برای خرید خودرو پیدا خواهند کرد.

نام خودرو

شرکت سازنده

قیمت کارخانه

قمیت بازار

تندر۹۰ (لوگانE1)

ایران‌خودرو

۳۷میلیون و ۵۰۰ هزارتومان

تندر۹۰ (E2) اتوماتیک

ایران‌خودرو

۴۷ میلیون و ۱۹۶ هزار تومان

۴۸ میلیون

تندر۹۰ (E2) بنزینی

ایران‌خودرو

۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان

دنا

ایران‌خودرو

۴۲ میلیون و ۳۹۳ هزار تومان

۴۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان

سمند پایه گازسوز

ایران‌خودرو

۳۱ میلیون و ۲۷۸ هزار تومان

۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان

سمند LX EF7

ایران‌خودرو

۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان

سمند دوگانه‌سوز

ایران‌خودرو

۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان

سمند SE

ایران‌خودرو

۳۱ میلیون و ۵۳۸ هزار تومان

۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان

سورن ELX

ایران خودرو

۳۶ میلیون و ۱۲۴ هزار تومان

۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

سورن ELX EF7

ایران‌خودرو

۳۶ میلیون

۳۵ میلیون تومان

پژو ۲۰۶ (تیپ ۵)

ایران‌خودرو

۳۶ میلیون و ۶۹۳ هزار تومان

۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

پژو ۲۰۶ (تیپ ۲)

ایران‌خودرو

۳۲ میلیون و ۵۱۷ هزار تومان

۳۳ میلیون تومان

پژو صندوقدار (V8)

ایران‌خودرو

۳۴ میلیون و ۹۲۹ هزار تومان

۳۸ میلون تومان

پژو ۴۰۵

ایران‌خودرو

۲۸ میلیون و ۸۸۲ هزار تومان

۲۹ میلیون تومان

پژو پارس

ایران‌خودرو

۳۵ میلیون و ۴۹۶ هزار تومان

۳۶ میلیون تومان

راناLX

ایران خودرو

۳۳ میلیون و ۲۳۳ هزار تومان

۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

آریو ۱۶۰۰

سایپا

۵۴ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان

۵۱ میلیون

آریو ۱۵۰۰

سایپا

۴۶ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان

۴۶ میلیون

برلیانس V5

سایپا

۹۹ میلیون و ۹۰ هزار تومان

۸۵ میلیون

تیبا SXدوگانه‌سوز

سایپا

۲۵میلیون و ۴۵۰ هزار تومان

۲۴ میلیون

سایپا ۱۴۱ EX

سایپا

۱۹ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان

۱۹ میلیون ۵۰۰ هزار تومان

سایپا ۱۵۱SL

سایپا

۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

شیوه خرید خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی به چه صورت است ؟

محسن صالحی‌نیا با تشریح جزئیات شیوه خرید خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی گفت: به طور قطع پرداخت وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو می‌تواند تقاضا را برای خرید این کالا تحریک کند، این در حالی است که وقتی کسی بتواند با شرایط اقساطی مناسب و بازگشت وام طی ۷ سال و با سود ۱۶ درصدی خودرو بخرد، به طور قطع از این طرح استقبال می‌کند، چراکه تا پیش از این، وام خودرو ۱۵ میلیون تومان و با سود ۲۲ درصد پرداخت می‌شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص نگرانی‌های موجود از بابت رواج خرید و فروش خودرو از سوی نمایندگی‌ها با فاکتورهای صوری، افزود: روشی که در این طرح در نظر گرفته شده است، به هیچ عنوان اجازه خرید و فروش‌های صوری را نمی‌دهد و شیوه اجرای طرح به نحوی نیست که این کار بتواند عملیاتی شود.

وی تصریح کرد: روشی که در اجرای طرح خرید خودرو با وام ۲۵ میلیون توانی پیش بینی شده به نحوی است که صرفا در ازای خرید کالا عملیاتی می‌شود و اگر خرید کالا اتفاق نیفتد و بخواهد فاکتورهای صوری رواج پیدا کند، طرح عملیاتی نیست. البته اکنون در ابتدای اجرای طرح هستیم؛ ولی تا جایی که می‌دانم قرار بر این است که کار بر اساس خرید دین انجام شود و بانکها در ازای سفته‌هایی که فروشنده از خریدار دریافت کرده و آنها را نزد بانک‌ها خرید دین می‌کند، به خودروسازان پول دهد.

به گفته صالحی‌نیا، مسلما سفته های دریافتی مربوط به خریداران است و خریداران در ازای تحویل خودرو، این سفته‌ها را ارائه می‌کنند، ضمن اینکه فروشنده نیز براساس این سفته‌ها می‌تواند خرید دین کند و از بانک به نسبتی که خودرو فروخته، پول دریافت کند.

در همین حال، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی هم در پاسخ به پرسشی درباره نحوه ارائه وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو به مردم گفت: قطعا ارائه این وام منجر به تحریک تقاضا خواهد شد، زیرا تا پیش از این، وام خودرو ۱۵ میلیون تومان با بهره ۲۲ درصدی بود اما هم اکنون همین وام به میزان ۲۵ میلیون تومان و با نرخ سود ۱۶ درصدی به مردم ارائه می شود.

وی افزود: یک فرد برای خرید خودرو می تواند پیش پرداخت اندکی داشته باشد و مبلغ وام را طی ۷ سال بازپرداخت کند.

 آیا وام خودرو  تحریک بازار خودرو را در بر داشت ؟

مطابق با طرح اولیه بانک مرکزی، شرکت‌های خودروساز داخلی معادل ۸۰ درصد قیمت خودرو را تا سقف ۲۵ میلیون تومان،در قالب تسهیلات هفت‌ساله به مشتریان پرداخت می‌کنند. بر این اساس، بانک مرکزی، منابع مالی را با نرخ ۱۴درصد در اختیار بانک‌ها قرار داده و آنها با نرخ ۱۶درصد به خودروسازان ارائه می‌کنند که در واقع همان «عقد دین» است. در طرح دیگر اما مشتریان با مراجعه به بانک‌های عامل، ۲۵ میلیون تومان در قالب وام خودرو دریافت خواهند کرد که البته شرایط بازپرداخت و نرخ سود آن دقیقا شبیه طرح اولیه (عقد دین) خواهد بود.

این در شرایطی است که کارشناسان تاکید می‌کنند تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی، تحریک بازار خودرو را در بر داشته و در پی آن، خرید و فروش خودروهای داخلی رونق خواهد گرفت. به اعتقاد کارشناسان، تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی همین حالا نیز بازار خودرو را متاثر از خود کرده است، چه آنکه برخی مشتریان به گمان اینکه با آغاز پرداخت این تسهیلات، تقاضا افزایش و قیمت‌ها بالا خواهند رفت، برای خرید دست به کار شده‌اند. کارشناسان تاکید می‌کنند که با اجرایی شدن پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی، به احتمال فراوان مشتریان زیادی راهی بازار خودرو خواهند شد و این موضوع ثابت می‌کند، دلیل اصلی رکود در بازار خودرو، به کمبود نقدینگی و بالا بودن قیمت‌ها مربوط می‌شود. آن‌ها عنوان می‌کنند که طی چند سال گذشته، رفته رفته از قدرت خرید مشتریان کاسته شده و از آن سو قیمت خودروها نیز بالا رفته‌اند، در نتیجه خیلی‌ها دست شان از بازار کوتاه مانده و به تبع آن، تقاضا به شدت افت کرده است. به گفته آنها، وقتی تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی در اختیار مشتریان قرار گیرد، این موضوع انگیزه و توان خرید را بالا می‌برد و در نتیجه می‌توان به خروج بازار خودرو از رکود (البته به‌صورت موقت) امیدوار بود.

دو سوال مهم درباره وام ۲۵ میلیون خودرو !؟

صنعت خودروسازی کشور از جمله صنعت هایی است که در سال های گذشته بیشترین مشکلات را تجربه کرده و بروز مشکلات متعدد در نهایت منجر به کاهش تولید، بالا رفتن هزینه، افزایش قیمت خودرو شده است. بروز این مشکلات اما باعث شده تا بازار خودرو در یکسال اخیر با رکود مواجه شود.

اما به منظور خروج این صنعت از رکود در ابتدای سال جاری شورای پول و اعتبار با هدف تحریک تقاضا و افزایش قدرت خرید مردم سقف تسهیلات خرید خودرو را تا ۱۵ میلیون تومان افزایش داد. اما این موضوع نیز نتوانست به افزایش تقاضا کمک کرده و در نهایت رکود در بازار را از بین ببرد.

در شرایطی که ۶ ماه از تصویب وام ۱۵ میلیون تومانی خرید خودرو سپری می شود دولت بسته ویژه خروج اقتصاد از رکود را طراحی کرده است که در این بسته صنعت خودروسازی و تحریک تقاضا در بازار نیز مورد توجه قرار گرفته است. به طوری که قرار است با تصویب نهایی شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات خرید خودرو از ۱۵ میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان افزایش یابد.

گرچه تاکنون جزئیاتی از تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی اعلام نشده است اما بنابر آنچه که رییس کل بانک مرکزی عنوان کرده است در نهایت مصرف کننده این امکان را تا ۸۰ درصد قیمت خودرو حداکثر تا ۲۵ میلیون تومان دریافت کرده و ۷ ساله آن را پرداخت کند. این در حالی است که در حال حاضر وام خودرو در بانکها ۱۵ میلیون تومان است که دریافت کننده می تواند تا مدت سه سال و با سود ۲۱ درصد به بانک مربوطه اقساط آن را پرداخت کند.

در مورد وام ۲۵ میلیون تومانی شرایط سود به گونه‌ای است که نرخ مورد نظر ۱۶ درصد است که از طریق نمایندگی‌های مجاز شرکتهای خودروساز انجام می شود. اسناد ناشی از فروش توسط شرکت خودرو ساز با نرخ ۱۶ درصد تنزیل و خریداری می شود بانک مرکزی هم منابع لازم برای این تسهیلات را با نرخ ۱۴ درصد تامین می‌کند.

در این شرایط سوال مهم نخستی که مطرح می شود این است که بانک ها توان پرداخت چنین تسهیلاتی را به متقاضیان دارند یا خیر. داوود میرخانی رشتی مشاور انجمن خودروسازان با اشاره به بسته پولی جدید دولت برای خروج از رکود، اعطای وام ۲۵ میلیون تومانی را غیر ممکن دانست و گفت بعید است سیستم بانکی بتواند به حجم انبوه تقاضایی که برای خرید خودرو به صورت اقساطی وجود دارد پاسخ دهد.

وی تاکید کرد درست است که گفته‌اند منابع بانک‌ها از طریق کاهش سپرده قانونی تامین می‌شود اما آنها آنقدر گرفتاری دارند که فکر نکنم چیزی را برای تحریک تقاضا در بازارخودرو در نظر بگیرند.

سوال دوم مهم دیگری که مطرح می شود این است که تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو از چه زمانی به متقاضیان پرداخت خواهد شد. بر اساس آنچه که عبدالناصر همتی رییس شورای هماهنگی بانکها عنوان کرده تسهیلات اعتباری موجود در بسته رونق اقتصادی یعنی خرید دین کالا و همچنین خودرو احتمالا از نیمه دوم آبانماه قابل پرداخت خواهد شد.

اما مطابق با محاسبات انجام شده و با توجه به وام مطرح شده، می‌توان با پیش‌پرداخت حداقل چهار میلیون تومانی، صاحب خودرو داخلی شد. با توجه به وام و تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی، امکان خرید انواع خودرو، از پراید گرفته تا پارس تندر، با پیش پرداختی بین چهار تا ۵/ ۱۴ میلیون تومان وجود دارد. با این حساب و به شرطی که وام و تسهیلات موردنظر در تعداد قابل قبولی ارائه شود می‌توان به بازگشت بخشی از مشتریان به بازار خودرو کشور و از بین رفتن رکود در صنعت خودروسازی امیدوار بود.

پیش بینی مقدار و تعداد اقساط وام خودرو 

 در شرایطی به نظر می رسد که وام ۲۵ میلیون تومانی که اخیرا رییس کل بانک مرکزی از آن به عنوان شرایط خاص برای خرید خودرو یاد کرده از نیمه دوم آبانماه برای فروش اقساطی در اختیار متقاضیان قرار گیرد که در مجموع با طول دوره و سود تعیین شده برای بازپرداخت، خریدار باید بیش از ۴۰ میلیون تومان بابت دریافت این تسهیلات پرداخت کند.

آنطور که سیف عنوان کرده این تسهیلات تا ۸۰ درصد و حداکثر تا ۲۵ میلیون تومان قیمت خودرو را تامین کرده و با دوره هفت ساله پرداخت می شود.

اما موضوع اصلی به میزان سود برای بازپرداخت تسهیلات بر می گردد. طبق گفته رییس کل بانک مرکزی شرایط سود وام ۲۵ میلیون تومانی به گونه‌ای است که نرخ مورد نظر ۱۶ درصد است که از طریق نمایندگی‌های مجاز شرکتهای خودروساز اجرا می شود که اسناد ناشی از فروش توسط شرکت خودروساز با نرخ ۱۶ درصد تنزیل و خریداری می شود بانک مرکزی هم منابع لازم برای این تسهیلات را با نرخ ۱۴ درصد تامین می‌کند.

بنابر این اگر در نهایت وام ۲۵ میلیون تومانی با سود ۱۶ درصد در اختیار خریدار قرار گیرد ، وی باید در یک دوره هفت ساله هر ماه با پرداخت حدود ۴۹۵ هزار تومان قسط، تسهیلات دریافتی را برگرداند. در عین حال که وام ۲۵ میلیون تومانی در پایان دوره با مجموع ۴۱.۷ میلیون تومان تسویه می شود. بر این اساس برای تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی باید حدود ۱۷ میلیون تومان سود پرداخت شود.

ولی در سوی دیگر سود تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی این احتمال هر چند ضعیف نیز مطرح است که اگر سود ارائه شده به خودرو ساز ۱۶درصد بود و قرار باشد که در نهایت تسهیلات با نرخ ۲۱ درصد یعنی سود عقود مبادله ای به مشتری پرداخت شود آنگاه در یک دوره هفت ساله ، خریدار باید ماهانه ۵۷۰ هزار تومان قسط پرداخت کند.این در حالی است که با سود ۲۱ درصد، وام ۲۵ میلیون تومانی با مجموع حدود ۴۸ میلیون تومان بازپرداخت خواهد شد. از این رو خریدار باید در ازای ۲۵ میلیون تومان وام ۱۸ میلیون تومان سود برگرداند.

 در عین حال که طبق مصوبه اردیبهشت ماه امسال باید وام ۱۵ میلیون تومانی فعلی خودرو با سود ۲۱ درصد و مدت بازپرداخت سه ساله در بانک‌ها ارائه شود که البته بررسی‌ها نشان می‌دهد این تسهیلات در تعداد کمی از بانکها و اغلب با سود ۲۷ درصد قابل پرداخت است.

بطور کل با توجه به اخبار آیا  پرداخت تسهیلات و چنین بسته‌ای برای خودرو عملیاتی می شود ؟!

 رئیس کل بانک مرکزی در حالی از اعطای وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو خبر داده که در بسته دولت برای خروج از رکود، اعطای این تسهیلات از سوی بانک‌ها مد نظر نبوده اما به اشتباه گفته شده این مبلغ از سوی برخی بانک‌های عامل به متقاضیان ارائه خواهد شد.

داستان از این قرار است که بانک مرکزی از خودروسازان خواسته تا به متقاضیان برای ۸۰ درصد قیمت یک خودرو تا سقف ۲۵ میلیون تومان تسهیلات ارائه دهد و سند خودرو را نیز در رهن خود قرار دهد. بانک مرکزی هم در ازای این اقدام خودروسازان تسهیلات ارزان در اختیار خودروسازان قرار می دهد تا آنها بتوانند بخشی از مشکل نقدینگی خود را برطرف کنند.

 بنابراین در این میان قرار نبوده بانک‌های عامل نقشی را عهده‌‌دار شوند و این وام از مثلث «مشتری»، «خودروساز» و «یک بانک عامل با هماهنگی بانک مرکزی» تشکیل شده است.

با انتشار سریع خبر اعطای وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو، نظام بانکی در معذوریت قرار گرفته و بنا را بر آن گذاشته تا به تعدادی محدود از متقاضیان، وام خودرو از طریق برخی بانک‌ها اعطا کند که کارشناسان صنعت خودرو پرداخت چنین وامی را بعید می‌دانند.
از این رو می‌توان گفت وام ۲۵ میلیونی خودرو صرف یک برداشت رسانه‌ای از گفته‌های مبهم رئیس کل بانک مرکزی بوده و قرار نیست این مبلغ از طریق نظام بانکی به مشتریان داده شود بلکه متقاضیان خودرو به نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های خودروساز مراجعه کرده و برای ۸۰ درصد خودروهای مورد نظر خود تا سقف ۲۵ میلیون تومان تسهیلات اعتباری دریافت خواهند کرد.

البته هنوز خودروسازان در این باره سازوکارهای لازم را طراحی نکرده‌اند و مشخص نیست با چه مکانیزمی قرار است تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار دهند. آنگونه که اقتصادنیوز کسب اطلاع کرده، از ۱۵ آبان طرح فروش خودرو با تسهیلات آغاز خواهد شد. اما در این میان جای یک سوال باقیست که طرح اخیر سایپا برای جمع آوری نقدینگی و پرداخت سود ۲۸ درصدی با چه سرنوشتی روبرو خواهد شد؟ آیا ادامه می‌یابد یا اینکه با تغییر جهت به سمت ارائه تسهیلات به متقاضیان خرید خودرو حرکت می‌کند.

این گزارش حاکی از آن دارد که هم اکنون برخی خودروسازان بخش خصوصی اقدام به ارائه تسهیلات کرده‌اند و تا ۷۰ درصد قیمت خودرو را تامین اعتبار می‌کنند و مشتری می‌تواند با پرداخت ۳۰ درصد قیمت خودرو صاحب وسیله نقلیه مورد نظر خود شود.

روز گذشته مشاور انجمن خودروسازان در همین رابطه به اقتصادنیوز گفته بود که چشم‌مان آب نمی‌خورد ریالی بابت وام خودرو به مردم پرداخت شود چون بانک‌ها آنقدر گرفتاری دارند که ارائه چنین وامی برایشان در آخرین اولویت قرار می‌گیرد.

داود میرخانی‌رشتی با اشاره به بسته پولی جدید دولت برای خروج از رکود، اعطای وام ۲۵ میلیون تومانی را غیر ممکن دانست و گفت بعید است سیستم بانکی بتواند به حجم انبوه تقاضایی که برای خرید خودرو به صورت اقساطی وجود دارد پاسخ دهد.

مدیر عامل ایران خودرو در دهه ۶۰ در ارزیابی بسته خروج از رکود دولت برای تحریک تقاضا گفت: از ابتدای سال نیز قرار بود وام ۱۵ میلیونی خودرو ارائه دهند که خبری از این وام نشد و با اینکه بیش از ۶ ماه از سال گذشته یک ریال تسهیلات بابت خرید خودرو به متقاضیان ارائه نشده است.
او افزود: در این که بسته دولت برای تحریک تقاضا بسیار مناسب طراحی شده هیچ شکی نیست و به نظر می‌رسد با اجرایی شدن آن تحولی در بازارهای کشور به وجود آید اما بحث این است که وام ۲۵ میلیونی با چه سازوکاری در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت و جزئیات آن کی اعلام خواهد شد.

میرخانی گفت: اینکه بگوییم قرار است وام ۲۵ میلیونی بدهیم یک حرف است و اینکه سازوکار پرداخت این وام اجرایی شود و مانند وام ۱۵ میلیونی در حد حرف نماند یک حرف دیگر. از این رو با توجه به سابقه برخی بدقولی‌ها من چشمم آب نمی‌خورد که متقاضیان ریالی از وام ۲۵ میلیون تومانی را دریافت کنند.

او افزود: خودروسازان از شنیدن پرداخت تسهیلات خوشحال شده‌اند چون پیش‌بینی می‌شود در صورت پرداخت این وام صف تقاضا شکل گیرد اما ما به وعده دولت مشکوک هستیم و بعید می دانیم چنین بسته‌ای برای خودرو عملیاتی شود.

میرخانی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی را به گردن خود خودروسازان بیاندازند، گفت: خودروسازان اگر می‌توانستند، از ۱۰ سال پیش چنین کاری را انجام می‌دادند. آنها منابع لازم را در اختیار ندارند و بعید است که نظام بانکی هم بتواند از طریق بسته جدید دولت برای آنها کاری کند.

مطالبه دولت از خودروسازان در ازای وام ۲۵ میلیونی

تعیین تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی برای خرید اقساطی خودرو در بسته اقتصادی دولت که اخیرا جزئیات آن از سوی مدیران اقتصادی تشریح شد، از شرایط خاصی بود که رییس کل بانک مرکزی بر آن تاکید داشت. موقعیتی که همسو با سایر سیاستهای اعتباری بانک مرکزی برای فروش کالاهای انباشت شده در انبارهای بنگاههای تولیدی تصویب شده و در نیمه دوم آبانماه اجرایی خواهد شد.

بر این اساس در یک دوره بازپرداخت ۷ ساله تا سقف ۲۵ میلیون تومان و تامین مالی حداکثر ۸۰ درصدی برای خرید خودروی داخلی پرداخت می شود که البته سود تعیین شده برای این تسهیلات ۱۶ درصد است؛ سود منابعی که بانک مرکزی با نرخ ۱۴ درصد در اختیار بانکها قرار خواهد داد.

در حالی مدیران اقتصادی بر این باورند که ارائه تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی می‌تواند موجبات فروش خودروهای در انبار مانده خودروسازان را فراهم آورد که در مقابل از شرکتهای خودرو سازی به دلیل ایجاد شرایط تحریک تقاضا برای خرید خودروهای آنها مطالباتی نیز دارد.

امروز-سه شنبه- سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران اشاره‌ای به این تسهیلات و همچنین اثر آن در چرخه اقتصادی داشته و با این توضیح که صنعت در رشد اقتصادی سهم قابل توجهی دارد و بخش خودرو در صنعت واقعا محرک و اثر آفرین است از انتظارات مردم از خودروسازان نیز سخن گفته است.

نوبخت عنوان کرد که بیان انتظارات و مطالباتی که مردم و مصرف کنندگان نسبت به بخش خودرو دارند را بارها شنیده‌ایم و آنها انتظار دارند که خودروها با کیفیت بیشتر و قیمت مناسب‌تری عرضه شود. در عین حال که من در بازدید از ایران خودرو مطالبات مصرف کنندگان را مطرح کردم .

وی به درخواست دولت از خودروسازان در مقابل شرایطی که برای آنها فراهم آورده هم اشاره داشت و گفت که مطالبات ما این است که خودروسازان نسبت به افزایش کیفیت اقدام کنند و اگر چه اکنون هم برنامه‌هایشان در همین زمینه است ولی ما نیز باید دقت لازم را در این باره باید داشته باشیم.

به گفته نوبخت صنعت خودروسازی و کالاهای مصرفی بادوام حتما باید به افزایش کیفیت توجه کنند منتها باید به این مساله نیز توجه داشت که ابتدا کمک کرد انبارهایشان که الان پر است خالی شود و پس از آن با ارائه تسهیلات بتوانند کیفیت خود را افزایش دهند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گریزی هم به جلسه هفته گذشته خود با وزیر امور خارجه ژاپن و هیات همراه وی که جمعی از مدیران ارشد شرکتهای ژاپنی به ویژه خودروسازی بودند داشت و یادآور شد که به آنها تاکید کردیم که فقط نباید از بازار ما استفاده کنید بلکه باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد آخرین تکنولوژی وارد شود و از نیروی انسانی ما استفاده شود تا بتوانیم محصولاتی تولید کنیم که هم در بخش داخلی و هم در صادرات کشورهای منطقه موفق باشیم.

تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خودرو در حالی بزودی در دستور کار قرار می‌گیرد که برآوردها نشان می دهد برای این تسهیلات در دوره ۷ ساله و با سود ۱۶ درصد، باید ماهانه حدود ۴۹۰ هزار تومان قسط پرداخت شود و در مجموع رقمی نزدیک به ۴۱ میلیون تومان بازپرداخت خواهد شد.

7 نظرات
  1. حسین می گوید

    اولا برای کمپین هیچ اتفاق بدی نیافتاده و فروش این ۱۱۰ هزار لگن با قیمت غیر عاقلانه وکیفیت افتضاح بزودی عمق فاجعه را بخوبی نشان میده … ثانیا هنوز صد ها هزار فرغون ولگن تا آخر سال باید به افراد ساده لوح بفروشند وهنوز خیلی راه پیش رو دارن

  2. حسین می گوید

    خودروی ۱۵ میلیونی را کردند ۳۵ میلیون حالا میگن بیان قسطی بخرین ۵۵ میلیون !!! جالبه ۱۵ میلیونیش قطعات فرانسوی بود و۵۵ میلیونیش قطعات چین !!!! جالبتر آدمایی هستن که رفتن اسم نوشتن لایق دلسوزی هستن حتما خیلی بی ماشینی کشیدن که حاضرن ماشین قلابی رو ۴۵ تا ۵۵ میلیون پول بدن !!!!!

  3. خودش می گوید

    خوب پس کنترل جمعیت چطوری باید بشه . مجبورا ما را تو خیابون ها بکشن تا کنترل جمعیت داشته باشن

  4. آرمان می گوید

    اینا فقط نقشست که ماشینای بیکیفیتشونو بفروشن ۲۰٪هزینه ساختشه مابقیشم۸۰٪همه سودشونه که باوامو بهره ۱۶٪به مردم میدن…اقا اینا از نمایشگاهیام بیرحم ترن مواظبه خودتون باشین.

  5. حسین می گوید

    وای مردم بدبخت وبیچاره مثل هوای بهاری مردم به هر مدل در میارند ۲۵ میدن ۴۸ میکیرند وهفت سال دیکه ماشین نصف قیمت باید فروخت ولی در کشورهای دیکه که از ما بدبخت هستند بدون سود بانکی ماشین میکیرند مثل ترکیه

  6. علی می گوید

    خودروی ایرانی بخر لاستیک گلداستون ببر ،بهترین لاستیک جهان

  7. خودم می گوید

    قبلا مردم ارزانتر کشته میشدند الان با نرخ ۱۶درصد کشته میشوند .همین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.