شرکت‌های فاقد نمایندگی خودروهای غیراستاندارد وارد می‌کنند

سازمان حمایت در واکنش به ادعای رقابتی شدن واردات خودرو با واردات توسط افراد و شرکت‌هایی که نمایندگی رسمی ندارند، اعلام کرد: شرکت‌های فاقد نمانیدگی خودروهای غیراستاندارد و بدون گارانتی وارد می‌کنند.

سازمان حمایت در واکنش به اظهارت رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو  مبنی بر اینکه “دخالت دولت خودروهای وارداتی را ۳۰درصد گران کرد” اظهار داشت: ” این انجمن یک تشکل صرفاً صنفی و استانی بوده و اظهارات رییس انجمن مذکور در راستای حفظ منافع وارد کنندگان غیرنماینده شرکت های اصلی است.

ورود خودروهای غیر استاندارد و بعضاً فاقد گارانتی توسط شرکتهای غیرنماینده موجب گردید تا در راستای دستورالعمل واردات خودروی سواری، بخشنامه ساماندهی نرخ ارز از سوی معاون اول رییس جمهور ابلاغ گردد.

در بند (۶) بخشنامه مذکور براساس ماده ۴ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان مصوب ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی شرط ثبت سفارش و واردات خودرو منوط به داشتن گواهی نمایندگی رسمی توسط وارد کننده می باشد و بر همین اساس شرکتهای غیر نماینده از دی ماه سال ۱۳۹۵ مجاز به واردات خودرو نیست.

در بررسی صورت گرفته و پایش آمار واردات خودرو در سالهای مختلف مشاهده می شود که تا قبل از صدور و ابلاغ دستور العمل واردات خودروی سواری در تاریخ ۳۰/۱۱/۱۳۹۳ و همچنین دستورالعمل اصلاحی مورخ ۲۲/۶/۱۳۹۴ سهم وارد کنندگان غیر نماینده حداکثر ۶۳ درصد در سال ۱۳۹۳ بوده است که این شاخص در سال ۱۳۹۴ به ۴۸ درصد و در سال ۱۳۹۵ نیز به ۴۳ درصد کاهش می یابد.

با توجه به اینکه رییس انجمن مذکور، وارد کنندگان غیر نماینده را وارد کننده قطعات منفصله خودرو معرفی کرده اند به آگاهی می رساند عمده خودروهای فاقد گارانتی و غیر استاندارد و بعضاً کار کرده توسط همین گروه وارد کشور شده اند و حذف شرکت‌های مذکور از بازار واردات خودرو به مفهوم عدم ورود خودرو کامل توسط شرکتهای مذکور بوده و ارتباطی به واردات قطعات خودرو ندارد.

در ارتباط با پیش فروش خودرو توسط شرکتهای مذکور نیز این سازمان به دفعات مختلف و طی مکاتبات متعد موضوع پیش فروش خودرو توسط شرکتهای غیر نماینده را فاقد وجاهت قانونی اعلام و اطلاع رسانی در راستای امتناع مصرف کنندگان از عقد قرار داد پیش خرید خودرو با شرکتهای مذکور را انجام داده است.

بررسی قیمت خودروهای وارداتی نشان دهنده ثبات نسبی قیمت خودروهای مذکور در بازار بوده و اختلاف قیمت مطرح شده توسط رییس انجمن مذکور صرفاً ناشی از اختلاف مدل خودروها بوده و علی رغم آغاز فصل تابستان و افزایش تقاضا برای خرید خودرو قیمت خودروهای مدنظر دارای ثبات هستند.

در پایان خاطر نشان می سازد نرخ تعرفه واردات خودروی کامل و خودرو به صورت قطعات منفصله (CKD)یکسان بوده و تغییرات آن بستگی به درصد ساخت داخل خودرو توسط شرکت تولید کننده داخلی دارد.”

گفتنی است  میثم رضایی رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو با انتقاد از دخالت  دولت در روند واردات خودرو و تاکید بر حذف شرکتهای وارد کننده فاقد نمایندگی رسمی گفته بود که ادامه این روند در نهایت به زیان مصرف کننده خواهد شد.

وی همچنین اشاره داشت: حضور شرکت های غیرنماینده موجب شود واردکنندگان هر قیمتی را روی خودرو نگذارند ضمن اینکه شرکت های غیر نماینده به واسطه چابکی و کم بودن هزینه های جانبی و بالا بودن حجم واردات در مجموع هزینه سربار و قیمت تمام شده کمتری دارند از این رو قیمتی که خودرو به دست مصرف کننده می رسد رقابتی خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.