نادر قاضیپور در باره شفافیت قراردادهای بینالمللی خودروسازها، گفت: مجلس شورای اسلامی در زمینه قراردادهای بینالمللی دولت با چالش مواجه شده است چرا که گاهی اوقات گفته میشود که این قراردادها محرمانه است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولتیها به سوال نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص مفاد قراردادهای بینالمللی پاسخهای کلی داده میشود، گفت: کارگروه حمایت از تولید داخلی و رفع موانع تولید در جلسه امروز (سه شنبه ۲۰ تیرماه) قراردادهای بینالمللی خودروسازها را مورد برررسی قرار می دهد.
قاضیپور با اشاره به اینکه طبق قوانین شورای رقابت گروهای خودروسازی سایپا و ایرانخودر نمیتوانند بهصورت ضربدری با هم شراکت داشته باشند، افزود: هیچ شرکت ثالثی نمیتواند بهصورت همزمان با این دو گروه خودروسازی سهم مدیریتی و قرارداد شراکتی داشته باشد.
وی اضافه کرد: قائم مقام شرکت پژو سیتروئن بهصورت همزمان دو قرارداد همکاری را با گروهای صنعتی ایرانخودرو و سایپا امضا کرده که مسئله خلاف قانون است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در زمستان سال ۹۴ هر دو شرکت اعلام کردند که با شرکت پژو همکاری میکنند، تصریح کرد: پژو در همکاری با گروههای خودروساز ایرانی به دنبال انتقال تکنولوژی نیست بلکه با توجه به ظرفیت بازار بکر ایران برای ماشینهای خارجی به دنبال جبران افت تولید خود است و بازار ایران پذیرای یک میلیون از تولیدات پژو میشود.
قاضیپور، ادامه داد: شرکت پژو باید ابتدا از ملت ایران به جهت بدعهدیهای خود همانند شرکت توتال عذرخواهی وغرامت رفتار خود را پرداخت میکرد.
وی با اشاره به اینکه انتخاب مدیران گروهای صنعتی ایرانخودر و سایپا توسط دولت یک رفتار انحصاری است، افزود: بیش از ۹۰درصد از بازار خودرو کشور را دو گروه صنعتی تامین میکنند، معتقد هستیم که خودروسازان باید خودرو مورد نیاز تمام طیفهای جامعه را تولید کنند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشور دارای قطعه سازان بسیار خوبی است، اظهار داشت: توان تولید خودرو کشور در حال حاضر ۱ میلیون و ۵۰۰هزار خودرو است؛ در حالی که در سال ۹۰ میزان تولید خودرو بیشتر از میزان فعلی بود و طبق گفته مسئولین این میزان باید به ۵ میلیون خودرو در سال میرسید.
قاضیپور با اشاره به اینکه بحث دیگری که در زمینه خودرو وجود دارد بحث واردات خودروهای آمریکایی است، افزود: ۱۲۸۰ دستگاه خودرو آمریکایی توسط واردکنندگان به کشور وارد شده که نیروی انتظامی آنها را شمارهگذاری نکرده واین اقدام صحیحی است.
وی خاطر نشان کرد : واردات خودروهای لوکس اختلاف طبقاتی را ایجاد میکند و ما باید مردم را به استفاده از خودرو تولید ملی دعوت کنیم گردش مالی استفاده از خودرو تولید داخل به جیب مردم باز میگردد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اعلام مخالفت با واردات خودروهای بیکیفیت چینی، گفت: قیمت خودروهای وارداتی بسیار بالا است و واردکنندگان سود بسیار کلانی را دریافت میکنند و همچنین واردکنندگان برای فرار از پرداخت تعرفه واردات خودروهای لوکس با سندسازی خودرو ۳۸۰۰ سیسی را به اسم خودرو ۲۴۵۰ سیسی وارد میکنند.