اما طبق آمار منتشر شده که به چهار ماه ابتدایی امسال مربوط میشود، سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع توانستهاند ۳۷۱ هزار و ۲۱۲ دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید برسانند. بر این اساس، ایران خودرو، سایپا و پارسخودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش تولیدی ۱۸.۵ درصدی را تجربه کردهاند. همچنین با بررسی آمار تولید ماهانه خودروسازان، مشخص میشود آنها در تیرماه و نسبت به خرداد، ۴۳ درصد افزایش تیراژ داشته و تولیدی ۱۱۱ هزار و ۱۴۲ دستگاهی را به ثبت رساندهاند.
در حالت تفکیکی اما آبیهای جاده مخصوص تا پایان تیرماه سالجاری با تولید ۲۰۵ هزار و ۶۸۴ دستگاه خودروی سواری، افزایش تیراژی ۱۵.۳ درصدی نسبت به چهار ماه ابتدایی سال گذشته داشتهاند. همچنین سایپا نیز که ۹۹ هزار و ۶۰۱ دستگاه انواع محصولات سواری را در چهار ماه نخست امسال به تولید رسانده، افزایشی ۱۸.۳ درصدی را به خود میبیند. از پارسخودرو نیز خبر میرسد این شرکت توانسته با تولید ۶۵ هزار و ۹۳۷ دستگاه انواع خودروهای سواری، جهشی بیش از ۳۰ درصد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کند. اما از جمله نکات مهم آمار تولید چهار ماهه خودروسازان میتوان به تیراژ همچنان ضعیف پژو ۲۰۰۸، تداوم افت تولید رانا، توقف تولید پرایدهای دوگانه سوز و همچنین رشد تیراژ محصولاتی مانند سوزوکی گرندویتارا وهایما و همچنین تندر-۹۰ اشاره کرد.
پژو ۴۰۵ و پراید در مسیر موزه
به سراغ جزئیات آمار تولید چهار ماهه خودروسازان برویم و ببینیم غولهای جاده مخصوص چه کارنامهای را از خود به جا گذاشتهاند. طبق آمار اعلامی، ایران خودروییها در تولید دو محصول مهم خود یعنی پژو ۴۰۵ و پارس و همچنین رانا با کاهش مواجه شدهاند، با این حال سایر محصولات شان افزایش تیراژ را تجربه کردهاند. در این بین، پژو ۴۰۵ با توجه به تیراژ ۴۲ هزار و ۲۱۱ دستگاهیاش طی چهار ماه نخست امسال، با ۱۳ درصد کاهش، نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته مواجه شده است. این محصول که یکی از قدیمیترین خودروهای داخلی بهشمار میرود، سالها در خط یک تولید ایران خودرو قرار داشت و پس از پراید، پرتیراژترین خودرو کشور بهشمار میرفت. با این حال ۴۰۵ رفتهرفته از دوران اوج خود فاصله گرفت و در حال حاضر نهتنها پرتیراژترین محصول ایران خودرو بهشمار نمیرود؛ بلکه با کاهش تولید نیز مواجه شده است.
ازآنجاکه مدتها است بحث خروج این خودرو از خط تولید (بهدلیل اعمال استانداردهای جدید در خودروسازی کشور طی سال آینده) مطرح است، کاهش تولید این خودرو در چهار ماه ابتدایی امسال میتواند نشانهای باشد بر آغاز حذف تدریجی آن. قرار است از سال آینده، استانداردهای جدیدی در خودروسازی کشور اعمال شود و گویا پژو ۴۰۵ قادر به پاس کردن آنها نخواهد بود و از همین رو ایران خودرو تصمیم به کنار گذاشتن این محصول بهصورت تدریجی گرفته است. آبیهای جاده مخصوص تا به امروز جایگزینی برای پژو ۴۰۵ معرفی نکرده و مشخص نیست در نهایت کدام خودرو قرار است جای خالی آن را پرکند.
اما مشابه اتفاق رخ داده برای پژو ۴۰۵، در سایپا هم افتاده، چه آنکه نارنجیهای جاده مخصوص نیز ترمز تولید پراید را در چهار ماه ابتدایی امسال کشیدهاند. طبق آمار اعلامی، پراید در بازه زمانی موردنظر تیراژی ۶۸ هزار و ۴۲۲ دستگاهی از خود به جا گذاشته و در مقایسه با چهار ماه ابتدایی سال گذشته، ۷.۵ درصد کاهش تولید را به خود میبیند. این محصول نیز جزو قدیمیهای خودروسازی ایران بهشمار میرود که پیشبینی میشود از پس استانداردهای جدید برنخواهد آمد. از همین رو به نظر میرسد سایپاییها نیز از همین حالا روند تدریجی حذف پراید را آغاز کردهاند. طبق اعلام نارنجیهای جاده مخصوص، قرار است تیبا بهواسطه افزایش تیراژ، جای خالی پراید را در اواخر سال آینده پرکند. اتفاقا آمار تولید این محصول در چهار ماه ابتدایی امسال نشان از افزایش تیراژ آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. بر این اساس، سایپا تا پایان تیرماه ۲۳ هزار و ۶۶۳ دستگاه تیبا تولید کرده تا ۲۵.۵ درصد افزایش تیراژ را در این محصول تجربه کند. حدود چهار هزار دستگاه از تیباهای تولیدی دوگانه سوز بوده و باقی آنها بهصورت بنزینی تولید شدهاند.
پژو ۲۰۶ پشتسر پراید
آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اما از افزایش تیراژ پژو ۲۰۶ حکایت دارد، خودرویی که حالا پس از پراید، دومین محصول پرتیراژ خودروسازی کشور بهشمار میرود. بر این اساس، تیراژ پژو ۲۰۶ (در مجموع مدل هاچبک و صندوقدار) تا پایان تیرماه امسال، ۵۳ هزار و ۳۲۰ دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی ۳۴.۲ درصدی را نشان میدهد. در آمار تولید چهار ماهه همچنان نامی از پژو ۲۰۷ به چشم نمیآید و مشخص نیست این محصول چه تیراژی را در این مدت به ثبت رسانده است. اما دیگر محصول پژویی ایران خودرو به نام پارس، در چهار ماه نخست امسال با کاهش تولیدی جزئی مواجه شده است. طبق آمار، این محصول تیراژی ۳۷ هزار و ۷۵۱ دستگاهی را تا پایان تیرماه به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد کاهش را به خود میبیند.
کاهش تولید این محصول اما در شرایطی است که آبیهای جاده مخصوص در تولید سمند با افزایش تولید مواجه شدهاند. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی چهار ماه ابتدایی سالجاری در مجموع ۳۶ هزار و ۵۱۴ دستگاه سمند را به تولید رسانده و بنابراین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. اما آنطور که آمار چهار ماهه تولید روایت میکند، ایرانخودرو در تولید دنا با رشد و در تولید رانا با افت مواجه شده است. طبق آمار منتشره، رانا با تیراژ ۲ هزار و ۶۹۶ دستگاهی خود، ۲۸.۷ درصد کاهش تولید را تجربه کرده تا همچنان روند افت تولید آن ادامه داشته باشد. در مقابل اما ایران خودروییها توانستهاند با تولید ۱۰ هزار و ۴۶ دستگاه دنا، تیراژ این محصول را ۴۴.۸ درصد افزایش دهند. اما نگاهی بیندازیم به محصولات مونتاژی ایران خودرو و ابتدا از سوزوکی گرندویتارا شروع کنیم. آنطور که آمار میگوید، آبیهای جاده مخصوص تا پایان تیرماه امسال دو هزار و ۶۲ دستگاه ویتارا را مونتاژ کردهاند که این موضوع نشان از ۱۵۹ برابر شدن تیراژ این محصول دارد.
ایران خودرو همچنین توانسته سه هزار و ۳۳ دستگاه هایما را نیز مونتاژ کند تا تیراژ این میهمان چینی در مقایسه با چهار ماه نخست سال گذشته، ۳۸۶ درصد رشد را نشان دهد. در میان دیگر محصولات چینی ایران خودرو، دانگ فنگ که در سایت مرکزی به تولید میرسد، تیراژی ۸ هزار و ۵۹۹ دستگاهی را تا پایان تیرماه امسال به ثبت رسانده و این موضوع از ۳۳۰ برابر شدن تولید خودرو موردنظر حکایت دارد.