ارزش خرید کیا کادنزا 2013 در بازار ایران

تا ۱۰ سال پیش حتی در خوش بینانه ترین حالت هم نمی شد تصور این را کرد که برندهایی چون هیوندای و کیا روزی بتوانند برای رقبای اروپایی خود تا این اندازه خط و نشان بکشند. سبک جدید طراحی این دو کمپانی با حضور نام های بزرگ طراحان صنعتی، موجب شده است تا کارشناسان این صنعت نگاهی متفاوت به این دو برند آسیایی داشته باشند.

گرچه سبک‌ استفاده از خطوط در طراحی این دو برند متفاوت است، اما از لحاظ فنی شباهت های بسیاری به یکدیگر دارند. در این روزها شاید که هیوندای با ارائه مدل های مختلف حتی یک گام جلوتر از کیا در تسخیر هرچه بیشتر بازار اتومبیل جهان به چشم بیاید، اما نمی توان این نکته را هم نادیده گرفت که رویه ای که کیا به دنبال گرفته است سنگین تر، مطمئن تر و البته اروپایی تر از برادر بزرگ تر خود می باشد. هرچند صحت این را نیز زمان نشان خواهد داد و باید درگذشت زمان دید راهی که طراح معروف در کیا دنبال کرده و از این طریق به مرد سال ۲۰۱۱ ملقب شده است، آیا در نهایت کیا را هم به پایه محبوبیت طرح های اروپایی وی خواهد رساند یا خیر؟ اما به هر حال می توان در این مورد اتفاق نظر داشت که محصولات جدید کیا همگی از شخصیتی برخوردار شده اند که به آنها هویت داده است.

مطلب زیر نتیجه بررسی نزدیک کیا کادنزا ست که به عنوان یک سدان جدید و مطرح این کمپانی روانه بازارها شده است: در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، کیا اولین حضور خود در بازار سدان های لوکس را با تولید مدل اپیروس اعلام کرد. اتومبیلی که هرچند در ارائه امکانات رفاهی به نسبت قیمت تمام شده اش کاملا سخاوتمند بود اما در ظاهر چهره جذابی به نمایش نمی گذاشت. گرچه در طول هشت سالی که از عرضه اپیروس گذشت، کیا مرتبا جراحی های گوناگونی را برای بهبود ظاهر آن انجام داد و با کپی برداری از طرح های انگلیسی سعی نمود شخصیتی لوکس به آن بدهد اما حداقل در کشور ما از استقبال چندانی برخوردار نشد .

با چنین نگاهی و برای حضور پرقدرت تر در این بخش کیا می بایست اتومبیلی را به بازار عرضه می نمود که از یک سو خاطرات اپیروس بازنشسته را پاک میکرد و از سوی دیگر تبدیل به رقیبی جدی برای سایرین میشد. از همین رو از نسل جدید اپیروس این بار با نام کادنزا رونمایی شد تا تعریف جدید کیا را از اتومبیل های لوکس ارائه کند. کادنزا چه در زمانی که تحت عنوان کانسپت KND-5 معرفی شد و چه به هنگامی که رسما در بازار حاضر شد به گفته کمپانی در طراحی خود دو مفهوم پیکره دینامیک در خارج و نمای آینده نگر در داخل را به نمایش می گذاشت تا از این حیث در نظرها تاثیرگذار باشد.  کادنزا که نامش برگرفته از آوازی ایتالیایی است برخلاف نسل جدید آزرا، فروتنی خود را در عین مدرن بودن در طراحی ظاهری به نمایش می گذارد و با این که در نمای کلی همانند اکثر سدان های این بخش، سه بعدی دیده می شود اما همین طراحی به اصطلاح جعبه ای موجب شده است تا ضریب پسای آن به ۰.۲۹ برسد که در نوع خود عالی است. در مقام مقایسه بد نیست بدانید که نسل جدید مرسدس بنز CLS از ضریب پسایی برابر با ۰.۲۸ برخوردار است.

4utaofcynqo2wu40flx3 - ارزش خرید کیا کادنزا 2013 در بازار ایران

در نمای کلی اتومبیل، چراغ ها و جلوپنجره یادشده اولین چیزی هستند که جلب توجه میکنند. در مجموعه چراغ های جلو، کیا برای نخستین بار از نسل دوم LED برای روشنایی بهتر استفاده کرده که جلوهای متفاوت و البته کاملا جذاب و گیرا به کادنزا داده است. در عقب هم همانند نسل جدید آزرا، آمیختگی لامپها با مجموعه نواری LED، اندازه و ابعاد کلی بدنه را تعریف میکنند. ضمن این که خروجی های دوگانه اگزوز مونتاژ شده بر روی سپر نیز تأکیدی است بر توانایی فنی این خودرو. از لحاظ ابعاد بدنه، کادنزا در مقایسه با اپیروس کوتاه تر است. اما این کوتاهی را همچون مدل در اختیار ما میتوان با سفارش سقف پانورامیک سه تکه ای جبران نمود تا هم در داخل کابین و هم در خارج آن، کادنزا بزرگتر از آنچه هست، دیده شود. نکته ای که در همه جای این بدنه بینقص دیده می شود، نبودن المان های شرقی در خطوط به کار رفته در کادنزا است. به طوری که اگر لوگوی کیا را از روی آن بردارید به زحمت میتوانید تشخیص دهید که با یک خودروی شرقی رو به رو هستید.

شاید طراحی عقب خودرو همان گونه که بسیاری اعتقاد دارند، شما را به یاد محصولات آئودی بیندازد، اما نکته مثبتی که در این میان وجود دارد این است که این نما بدون تاریخ مصرف است و برخلاف آزرای جدید برای خریدار دیرتر خسته کننده میشود. در حالی که از هم اکنون میتوان پیش بینی کرد که ظرف مدت زمان یک یا دو سال فیس لیفت تازه ای از آزرا به بازار خواهد آمد. شاید تنها ایراداتی که میتوان از این خودرو گرفت ابعاد نامتناسب رینگ و تایر و شکل گرد درب مخزن سوخت باشد که با یک اتومبیل لوکس چندان سنخیتی ندارد. کادنزا به لطف پوسته بدنه سبکتر و سیستم تعلیق جدید، چیزی در حدود ۱۳۰ کیلوگرم از اپیروس سبکتر است که این مورد به عالوه پیشرانه قویتر و ضریب پسای کمتر سواری راحت تری را برای آن در پی دارد. این راحتی در داخل کابین نیز ملموس است و کادنزا در اولین گام با چرم صندلی ها و طراحی داشبورد اروپایی خود خوشایندتر است.

3abvofzq6p143il7dz9 - ارزش خرید کیا کادنزا 2013 در بازار ایران

چیزی که در کابین بیشتر جلب توجه میکند سبک اروپایی خطوط به کار رفته در آن است. در مجموعه کنسول میانی و داشبورد خبری از حجم ها و فرم های اغراق آمیز آزرای جدید نیست و به راحتی می توان با نحوه کارایی کلیدها آشنا شد. مجموعه داشبورد برخلاف آنچه تصورش را دارید کاملا متناسب با شخصیت اتومبیل شکل گرفته و دیگر آن داشبوردهای بی روح سابق کیا را نمیتوان مشاهده کرد. نحوه نورپردازی آن و استفاده از خطوط نورانی در کابین نیز دقیقا به همان فرمی است که امروزه در اتومبیل های اروپایی میتوان دید. این تأثیرپذیری حتی در نحوه روشن شدن اتومبیل نیز خود را نشان می دهد. همانند محصولات دو سال گذشته ب ام و، ابتدا می بایست کلید را در محل خود گذاشته و سپس با فشردن دکمه استارت موتور V6 آن را روشن نمود. در اتومبیلی که در اختیار داشتیم، در بخش میانی داشبورد LCD بزرگی اطالعات مربوط به سیستم صوتی کادنزا را به نمایش میگذاشت و علاوه بر این میتوانستید از سیستم رهیاب ماهواره ای آن موقعیت خود در نقشه را به صورت آنلاین مشاهده کنید. علاوه بر این موردی که کاربرد آن برای راننده مفید است، استفاده از یک صفحه نمایشگر ۳.۵ LCD اینچی TFT میان دورسنج و کیلومتر شمار است که اطلاعاتی از قبیل میزان مسافت باقی مانده تا سوختگیری مجدد، مصرف میانگین سوخت، میانگین سرعت طی شده و… را به نمایش میگذارد .

هنگام قرارگرفتن بر روی صندلی راننده اولین چیزی که جلب توجه میکند ابعاد متناسب صندلی است. پس از قرار دادن کلید در محل تعبیه شده، فرمان و صندلی به تنظیمات خود بازگشته و کادنزا آماده حرکت می گردد. مجموعه فرمان، سردنده، نشان دهنده ها و پدالها کاملا حس سواری با یک خودروی مدرن امروزی را در شما تقویت می کند و با روشن شدن موتور اولین موردی که متوجه می شوید، شنیده نشدن صدای آن است که این ناشی از عایق بندی خوب اتاق برای جلوگیری از نفوذ صدا ست. کادنزا همانند آزرای جدید سیستم ترمز الکتریکی اتوماتیکی دارد که در زمانی که دسته دنده در حالت P (پارک) باشد ترمز دستی به صورت خودکار وارد عمل میشود و در هنگام حرکت از مدار خارج میگردد. تنها صدایی که از درون کادنزا شنیده میشود، صدای فن سیستم ایرکاندیشن آن است. پیشرانه ای که این کمپانی فعال برای کادنزا در نظر گرفته است برگرفته از نسل دوم همان موتور معمول و آشنای خانواده هیوندای و کیا یعنی Lambda است که همزمان با کادنزا در اتومبیل های دیگری چون هیوندای سانتافه، کیا کارنز و سورنتو نیز استفاده میشود. با این تفاوت که با اصلاحاتی که در واحد کنترل الکترونیکی آن صورت گرفته میتواند ۲۸۶ اسب بخار توان در ۶۶۰۰ دور در دقیقه تولید کند که این رقم در برابر گشتاور ۳۳۸ نیوتن متری و وزن ۱۶۲۰کیلوگرمی آن نسبت قدرت به وزنی در حدود ۱۷۷اسب بخار در هر تن ایجاد میکند که برای سدانی با این ابعاد کافی است. در کنار این موتور نیز گیربکس ۶ سرعته اتوماتیکی وجود دارد که تا حدودی با موتور فوق هماهنگ شده است.

این که می گویم تاحدودی بیشتر به این دلیل است که به هنگام گاز دادن متوجه تاخیر نسبتا کوتاهی در تعویض دنده خواهید شد که با توجه به عملکرد خوب پیشرانه کمی محسوس است. عملکرد فنی یکی از نکات مثبت رانندگی با کادنزاست و اتومبیل به خصوص در مسیرهای شهری رفتاری متناسب با شخصیت خود دارد. به هنگام عبور از دستان دازها، کادنزا به سیستم تعلیق خود(جناغی دوبل در جلو و فنربندی مستقل چند نقطه ای در عقب) می بالد چرا که هم در مقایسه با اپیروس ساده تر شده و هم قدرت مانورپذیری و راحتی آن افزایش یافته است. کیا برای این سدان خود شتاب صفر تا صدی در حدود ۷.۲ ثانیه قائل است که در شهری همانند تهران و با در نظر گرفتن کیفیت سوخت، ارتفاع از سطح دریا و… این رقم کمی بالاتر از حد استاندارد به نظر می رسد. مقایسه بین دو همتای کره ای کادنزا و آزرا را به فرصتی دیگر موکول می کنیم اما در یک نگاه کلی باید یادآور شویم که در بحث پیشرانه، کادنزا مقتدرانه در برابر موتور ۳ لیتری ۲۴۷ اسب بخاری آزرا پیروزی خود را اعلام میکند. این مقایسه در شتاب این دو اتومبیل باز هم به نفع کادنزا تمام میشود، اما در یک مورد همه چیز به نفع آزرا ست و آن ارائه امکانات رفاهی است. در حالی که در آزرا ، مواردی از قبیل گرمکن صندلی های جلو و عقب، coolbox، آفتابگیر برقی شیشه عقب و… دیده میشود، در کادنزا این تجهیزات وجود ندارد و امکانات رفاهی آن شامل کروز کنترل فعال، فرمان گرمکن دار، ورودی AUX برای پلیرها، ریموت زیر دستی عقب برای کنترل سیستم صوتی، سنسور باران، صندلی های برقی جلو با حافظه، صندلی راننده مجهز به ماساژور و زیر زانویی، آیینه های جمع شونده برقی، ایرکاندیشن دو نقطه ای، سیستم ورود بدون کلید، چراغ های زیر آیینه های جانبی و دستگیره دربها می شود. علاوه بر این موارد، سان روف پانورامیک سه تکه ای، سیستم صوتی اینفینیتی با ۱۲ اسپیکر و چنجر ۶ تایی، سامانه ASD – که در زمان پارک بودن اتومبیل در سطوح ناهموار تعلیق را به گونه ای تنظیم میکند که اتومبیل کاملا به صورت افقی باقی بماند – نیز از دیگر تجهیزاتی هستند که امکانات کادنزا را نه در اندازه های آزرا اما در حدی مطلوب کرده است.

qgeccrcfblmndezaz4g - ارزش خرید کیا کادنزا 2013 در بازار ایران

در زمینه ایمنی هم کادنزا با همراه داشتن پشت سری های فعال شونده، سنسورهای پارک در جلو و عقب، ایربگ های هشت تایی جانبی و پرده ای، سیستم های کنترل پایداری و کنترل کشش کامل به نظر می آید. کادنزا نخست در سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه بین المللی ریاض و سپس در نمایشگاه دوبی به نمایش درآمد تا نشان دهد بازار خاورمیانه تا چه اندازه برای کیا مهم است. این اتومبیل اما در کشور ما آنچنان که از همتای نزدیکش (آزرا) استقبال شد تاکنون خوش اقبال نبوده است.

کادنزا در بازار داخلی کشورمان در ابتدای ورودش با قیمتی در حدود ۷۸ میلیون تومان قابل خریداری بود که چندان تفاوتی با آزرای جدید نداشت . درحالی که در این میان انتخاب های بسیار دیگری هم وجود داشت که حتی بهتر از این دو اتومبیل است اما به واقع نمی توان گفت که در میان کادنزا و آزرا کدامیک بر دیگری برتری دارد. در این بین آنچه که باعث برتری یکی بر دیگری می شود سلیقه مشتری است که ظاهر ببرگونه کادنزا با کمی قدرت بیشتر را بپسندد یا ظاهر داینامیک، مواج و البته جدیدتر آزرا را با کمی امکانات بیشتر!؟ در یک جمع بندی کادنزا را میتوان سدانی لوکس، پرقدرت با گیربکسی بعضا همراه با تأخیر، کابینی راحت و ساکت، امکاناتی مناسب و البته طراحی زیبا توصیف کرد که این روزها با وجود رکود شدید در بازار خودرو سیر کاهشی قیمت را در پیش دارد .

کیا کادنزا در بازار ایران :

نمونه های صفرکیلومتر کادنزا در مدل ۲۰۱۳ و نمونه ۲۰۱۴ (نیوفیس) هم اکنون در بازار تهران به تعداد انگشت شماری وجود دارد ولی در نمونه‌های دست دوم کادنزا در مدل ۲۰۱۲ بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ و در مدل ۲۰۱۳ حدود ۱۷۵ میلیون تومان قیمت دارد که در این محدوده قیمتی هیوندای آزرا ۲۰۱۳ و جنسیس ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ را نیز میتوان خریداری کرد .

rw36m7bxwbagoxnzllau - ارزش خرید کیا کادنزا 2013 در بازار ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.