مقایسه پژو 207 جدید با دانگ فنگ H30 کراس از نگاه اروندپلاک

باتوجه به تحریم اعمال شده به ایران , خودروسازان ( مونتاژ کاران ) داخلی که دیگر امیدی به شرکای اروپایی خود نداشتند مجبور شدند تا به سمت صنعت چین تغییر جهت دهند! خودرو H30 کراس که از موتور TU5 و پلت فرم سری ۳ پژو استفاده می کند , بدون شک بهترین گزینه ممکن برای آغاز همکاری مابین ایران خودرو و دانگ فنگ چین بود. اما کار به همین جا ختم نشد و داخلی سازی محصولات پژو در ایران ناگهان شدت گرفت. تا جایی که موتور TU5 تقریبا داخلی سازی شد و با نبود ناظرین پژو این داخلی سازی به کابین و قطعات داخلی نیز سرایت کرد… امروز به مقایسه این دو حاصل تحریم می پردازیم!

مقایسه طراحی بیرونی»

طرح نمای بیرونی ۲۰۷ جدید دیگر آن جذابیت های قبل را ندارد! چراکه نسبت به نسل قبل خود کمترین تغییر ممکن را تجربه کرده است. تنها تغییر در نمای بیرونی کاسه چراغ های جدید هستند که برای کاسه چراغ های جلو طرح کپی برداری شده سانتافه ۲۰۱۷ در نظر گرفته شده و برای چراغ های عقب طرحی زیبا از نئون که بدون شک بهترین تغییر ممکن به حساب می آید. موضوع اینجاست که ۲۰۷ مثلا جدید هیچ برگ برنده ای ندارد…

اگر بنا به تغییر کاسه چراغ ها باشد باور کنید نمونه هایی از کاسه چراغ های اسپرت در سطح بازار وجود دارند که کاملا جذابتر هستند. اما زمانیکه به H30 کراس و طرح بدنه آن نگاه می کنم , ناخواسته طرحی از محصولات سوبارو به یادم می آید. محصولی به نام سوبارو XV کراس…!!!

KHODROGRAPH.IR 2015 subaru crosstrek hybrid 01 300x200 - مقایسه پژو 207 جدید با دانگ فنگ H30 کراس از نگاه اروندپلاک

سوبارو XV CROSS

H30 کراس واقعا خودروی آنچنان زیبایی نیست , اما این به آن معنانیست که H30 کراس نمای بیرونی خوبی ندارد. بلکه از نظر بنده H30 کراس حداقل با ابعاد بزرگتر خود گیرایی بیشتری برای مخاطب ایجاد می کند. البته بزرگی بیش از حد کاور پلاستیکی لبه گلگیرها نشان از چینی بودن آن دارد ولی در کل با توجه به استفاده از تکنولوژی پژو و طرح سوبارو نمایی قابل قبول شکل گرفته که نام کراس را با خود یدک می کشد… دی لایت هایی زیبا که به دور لامپ های چراغ جلو حلقه زده اند , در کل مگر می شود طراحی سوبارو را نادیده گرفت؟

H30 cross 15 - مقایسه پژو 207 جدید با دانگ فنگ H30 کراس از نگاه اروندپلاک

  • باربند اسپرت سقف
  • کاور پلاستیکی دورتادور خودرو که نشان از کراس بودن آن دارد
  • سانروف
  • اسپویلر عقب مجهز به LED
  • دیفیوزر سپر جلو و عقب
  • هیچ کدام نکاتی نیستند که نادیده گرفته شوند…

KHODROGRAPH.IR DFM H30 CROSS 02 300x225 - مقایسه پژو 207 جدید با دانگ فنگ H30 کراس از نگاه اروندپلاک

مقایسه طراحی کابین»

وقتی درب پژو ۲۰۷ جدید را باز می کنیم… تنها تفاوت ایجاد شده , اضافه شدن یک LCD و تغییر غربیلک فرمان است که تعدادی دکمه کنترلی روی آن نصب شده اند…!!!

پژو 207 جدید - مقایسه پژو 207 جدید با دانگ فنگ H30 کراس از نگاه اروندپلاکKHODROGRAPH.IR PEUGEOT 207i AT 02 300x135 - مقایسه پژو 207 جدید با دانگ فنگ H30 کراس از نگاه اروندپلاک

درون کابین H30 کراس چندان بی ربط با طرح بدنه آن طراحی نشده و سبک خطوط کشیده و منظم را حفظ کرده است تا همچنان قواعد طراحی ژاپنی را رعایت کند. غربیلک فرمان H30 کراس خوش دست است و با روکش چرم + دکوراتیو طرح متال واقعا خودنمایی می کند. طرح داشبورد ساده و فاقد هیجان است اما بسیار منظم و کاربردی , استفاده از قطعات طرح فیبر کربن و کروم درون کابین H30 کراس را لوکس تر جلوه می دهد…

H30 cross 22 - مقایسه پژو 207 جدید با دانگ فنگ H30 کراس از نگاه اروندپلاک

مقایسه تجهیزات و امکانات رفاهی

در ابتدا پژو ۲۰۷ جدید:

  • سیستم چند رسانه ای جدید با نمایشگر ۷ اینچی + GPS فعال برای ایران
  • پوشش DVD + پورت USB
  • ۴ بلند گو + ۲ تیوتر
  • سنسور و دوربین دنده عقب
  • تهویه اتوماتیک
  • کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان
  • تماس صوتی درون کابین
  • کروز کنترل

H30 کراس:

  • سانروف
  • سیستم چند رسانه ای با LCD 6.5 اینچی
  • GPS + نویگیشن فعال برای ایران
  • پوشش پورت USB و AUX
  • ۴ بلند گو + ۲ تیوتر
  • دوربین و سنسور دنده عقب
  • تهویه اتوماتیک
  • دکمه های کنترل صوتی روی غربیلک فرمان
  • کامپیوتر سفری

همانطور که مشاهده نمودید این دو خودرو تفاوت چندانی از نظر آپشن با یکدیگر ندارند. در حقیقت وجود کروزکنترل بطور فابریک برای پژو ۲۰۷ و سانروف برای H30 کراس جدی ترین برگ برنده هر دو خودرو در مقایسه با یکدیگر هستند.

ایمنی دو خودرو

پژو ۲۰۷ جدید:

تنها مرکز تست تصادفی که پژو ۲۰۷ مورد مونتاژ در ایران یعنی ( +۲۰۶ ) را از نظر ایمنی بررسی نموده است , فقط مرکز تست تصادف آمریکای لاتین است. ( LATIN-NCAP ) البته نتیجه این تست تصادف کاملا قابل تامل است…تست تصادف پژو ۲۰۷ در مرکز آمریکا لاتین بوده است و در این تست تنها ۲ ستاره ایمنی برای راننده  کسب کرده است که خود نشان دهنده ی همه چیز می تواند باشد.

  • ۲ عدد ایربگ ( راننده و سرنشین جلو )
  • سیستم ترمز چهار چرخ دیسکی
  • پوشش سیستم های ABS + EBD + EBA

دانگ فنگ H30 کراس:

H30 کراس هم با دریافت تنها ۳ ستاره ایمنی از مرکز تست تصادف چین ( C-NCAP ) نشان می دهد که ایمنی آن , چندان فراتر از رقیب مثلا فرانسوی خود نیست! (تست تصادف دانگ فنگ H30 در مرکز تست چین)

  • ۴ عدد ایربگ ( راننده و سرنشین جلو + ۲ عدد جانبی برای ردیف جلو )
  • سیستم ترمز چهار چرخ دیسکی
  • پوشش سیستم های ABS + EBD

KHODROGRAPH.IR CRASH TEST H30 CROSS 300x225 - مقایسه پژو 207 جدید با دانگ فنگ H30 کراس از نگاه اروندپلاکمقایسه فضای سرنشین و  فضای بار

ابعاد پژو ۲۰۷ جدید:

  • طول: ۳۹۰۰ میلیمتر
  • عرض: ۱۶۸۰
  • ارتفاع: ۱۴۶۸
  • فاصله بین دو محور: ۲۴۴۳
  • حجم قسمت بار: ۲۴۵ لیتر

ابعاد دانگ فنگ H30 کراس

  • طول: ۴۳۵۱ میلیمتر
  • عرض: ۱۷۶۰
  • ارتفاع: ۱۵۲۸
  • فاصله بین دو محور: ۲۶۱۰
  • حجم قسمت بار: ۴۱۷ لیتر

۲۰۷ جدید بدون هیچ تفاوتی در ابعاد نسبت به نسل قبل خود به میدان آمده است , نکته ای که این خودرو را در لیست خرید جوانان و زوج های جوان قرار می دهد و به همین ترتیب از لیست خرید خانواده های بیش از ۳ نفر خارج می کند…

این در حالیست که H30 کراس با ابعادی مناسب تر و هوشمندانه , می تواند مورد توجه هر دو گروه خریداران قرار گیرد. صد البته که فضای بار و سرنشینان عقب H30 کراس این خودرو را در این بخش به برنده ای قاطع تبدیل می کنند…

مقایسه توان حرکتی و کیفیت سواری»

  • توان و کشش موتور TU5 در هر دو خودرو یکسان در نظر گرفته شده است!
  • حجم موتور: ۱۵۸۷ سی سی ( ۴ سیلندر – ۱۶ سوپاپ )
  • قدرت موتور: ۱۰۵ اسب بخار
  • حداکثر گشتاور: ۱۴۲ نیوتن متر

بزرگترین تفاوت این دو خودرو در این بخش نوع گیربکس های آنهاست…

پژو ۲۰۷ جدید»

  • نوع گیربکس: چهار سرعته اتوماتیک , تیپ ترونیک ( AL4 )
  • شتاب اولیه: ۱۲.۶ ثانیه
  • میانگین مصرف سوخت: ۷.۱ لیتر در صد کیلومتر ( بطور استاندارد )

دانگ فنگ H30 کراس

  • نوع گیربکس: چهار سرعته اتوماتیک , بدون تیپ ترونیک ( AISSIN )
  • شتاب اولیه: ۱۲.۵ ثانیه
  • میانگین مصرف سوخت: ۷ لیتر در صد کیلومتر ( بطور استاندارد )
  • گیربکس ۴ سرعته ساخت AISSIN ژاپن

اعداد را مشاهده می کنید , واقعا جای تعجب است… وزن خالص دانگ فنگ H30 کراس به ۱۲۳۰ کیلوگرم می رسد , در حالی که ۲۰۷ جدید تنها ۱۰۹۶ کیلوگرم وزن دارد. خب طبیعیست که بدلیل استفاده از موتور مشترک , پژو ۲۰۷ جدید باید سریع تر عمل کند , اما اینطور نیست…!!! همانطور که می بینید شتاب اولیه H30 کراس حداقل بر روی کاغذ یک دهم ثانیه سریعتر از پژو ۲۰۷ است. گیربکس AL4 که در حال حاضر بر روی بسیاری از محصولات داخلی سوار شده ( ساندرو , ۲۰۶ تیپ ۶ , پارس اتوماتیک که برای آن از نمونه بدون تیپ ترونیک AL4 استفاده شده ) محصولی مشترک میان پژو سیتروئن و رنو به حساب می آید. این گیربکس وابسته به نوع محصولات شرکت های فرانسوی دارای جزئیات متفاوت است که همین مسئله رفتار AL4 را در هر خودرویی تغییر می دهد!

بطور مثال:

شرکت رنو برای محصولا ت خود مانند ساندرو و تندر پلاس از گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک استفاده کرده است , اما به این دلیل که سازنده اصلی جزئیات را تعیین کرده است گیربکس AL4 بشدت رام و گوش به فرمان راننده خود عمل می کند. حالا همین گیربکس روی محصولات داخلی پژو عملکردی عجیب و دور از انتظار دارد! مثلا پژو ۲۰۶ تیپ ۶ که داد بسیاری از مالکان خود را در آورده بود… دلیل اصلی این موضوع اینجاست که این نسخه از گیربکس AL4 که بر روی اتاق ۲۰۶ با موتور ۱.۶ لیتری ( TU5 ) سوار شده در اصل برای نمونه ۱.۴ لیتری پژو ساخته شده است. به همین دلیل رفتار گیربکس در مقابل این ناهماهنگی ایجاد شده کاملا آشفته و غیر عادی می شود. وقتی راننده گاز بیشتر می دهد خبری از دنده معکوس نیست و گویا گیربکس قصد همراهی با راننده را ندارد. در هنگام ترمزگیری اتاق به لرزه می افتد و گیربکس بازهم به موقع معکوس نمی کشد! این حالت راننده را وادار به استفاده از حالت تیپ ترونیک ( تعویض دستی ) می کند که بازهم دنده معکوس ها باتاخیر روبرو می شوند… با استفاده از حالت اسپرت ( S ) گیربکس شرایط کمی بهتر شده و دنده معکوس ها دقت بیشتری پیدا می کنند , اما هنوز لرزش کابین هنگام فشار وارد کردن به گیربکس مشهود است. بماند که استفاده از حالت اسپرت گیربکس قاعدتا مساوی با تعویض دنده ها در دور موتور بالاتر است و این یعنی مصرف سوختی معادل ۹.۵ تا ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر…

و اما H30 کراس با گیربکس ژاپنی!

اگر بخواهیم در رابطه با برند AISSIN ژاپن و افتخاراتش صحبت کنیم که زمان زیادی لازم داریم , بنابراین تنها می نویسیم ژاپنی قابل اعتماد. گرچند که گیربکس H30 کراس هم ۴ سرعته و حتی بدون حالت تیپ ترونیک انتخاب شده است , اما دیگر خبری از ارزش اتاق یا رفتار غیر عادی گیربکس نیست! دنده معکوس ها به راحتی اعمال می شوند و در مقایسه با پژو ۲۰۷ جدید شرایط رانندگی با H30 کراس کاملا مطلوب است. بله همین نکته مهم باعث برتری H30 کراس در مقابل پژو ۲۰۷ است. اما رقابت زمانی پر هیجان تر می شود که قابلیت مناسب گیربکس H30 کراس به کمک آن می آید. گیربکس H30 کراس به راننده خود اجازه می دهد تا علاوه بر حالت تمام اتوماتیک ( D ) سه دنده اول را خود تعویض کند. در این میان با استفاده از دکمه ای که در کنار دو حالت اسپرت و برف گیربکس H30 کراس قرار دارد , حالت سوم این گیربکس را فعال کرد! در این حالت گیربکس سیستم محافظی ۱۰۰% خود را غیر فعال می کند تا تعویض ۳ دنده اول خودرو بطور کامل در اختیار راننده باشد و دور موتور حتی از محدوده قرمز نیز عبور می کند بدو آنکه گیربکس دخالت کرده و برای حفظ سلامت گیربکس و موتور دنده را به طور اتوماتیک تعویض کند. حالتی از رانندگی که گرچند به چشم بسیاری از منتقدان قدیمی بحساب می آید , اما حس وحال و هیجان رانندگی با خوروهای گیربکس دستی را برای راننده ایجاد می کند! حالا فرض کنیدH30 کراس که در حالت تمام اتوماتیک از پژو ۲۰۷ بهتر عمل می کند , با وجود این قابلیت و استفاده از تمام توان موتور خود تا چه حدی توانمند تر از رقیب عمل می کند… در بخش ترمزگیری بدون شک پیروزی از آن پژو ۲۰۷ است که با اتاق سبک تر خود کیفیت ترمز بهتری به نمایش می گذارد. هندلینگ پژو ۲۰۷ که بعنوان یک کامپکت اسپرت ( جمع وجور ) شناخته می شود مناسب ارزیابی شده ولی به دلیل وزن خالص پایین پژو ۲۰۷ نمی توان بیش از حد به آن اعتماد کرد! این در صورتیست که H30 کراس با ۱۳۴ کیلوگرم وزن بیشتر + ابعاد بزرگتر محورها و فاصله طولی آنها هندلینگ و قدرت مانور مناسبی رقم زده که بدون تعارف دور از انتظار است. با خرید H30 کراس می توان به کوهستان رفت و به کمک سیستم تعلیق و فنربندی بزرگ تر H30 کراس از ارتفاع بیشتر نسبت به سطح زمین برای عبور از مسیرهای خاکی و سنگلاخ نهایت بهره را برد. H30 کراس خودرویی چند منظوره + جادار + راحت که قیمت کاملا مناسب تری نسبت به دیگر رقیبانش دارد و با حجم داخلی سازی انجام شده بر روی آن هنوز از رانا و امثال آن بهتر است…


کابین و کیفیت سواری»

پیش به سوی رانا…

انتظاری خاص از H30 کراس در کار نیست! با این حال این چینی مونتاژ داخل می تواند براحتی از طراحی و کیفیت ساخت خودش دفاع کند! در مقابل وقتی برای اولین بار با ۲۰۷ داخلی سازی شده روبرو شدم , این جمله به ذهنم رسید.

واقعا کیفیت ساخت قطعات داخلی کابین پژو ۲۰۷ داخلی سازی شده به رانا نزدیک شده که این موضوع به هیچ وجه قابل قبول نیست! خصوصا زمانیکه وارد کابین H30 کراس شده و کیفیتی حداقلی را مشاهده می کنید و در نگاه اول مشخص است که کدامیک به نسبت قیمت خودرو کیفیت بیشتری دارند. به برخی شکایات خریداران پژو ۲۰۷ نگاهی می اندازیم:

  • دفرمه شدن داشبورد در زیر نور مستقیم آفتاب ( تابستان ۱۳۹۶ )
  • قفل شدن درب ها و شیشه ها
  • بروز مشکل در بخش تهویه ( باوجود سلامت کامل سیستم خنک کننده , کولر خودرو باد گرم می دهد )
  • بروز مشکل در سیستم چند رسانه خودرو و اعلام خطا های پی در پی!
  • ایجاد اختلال در سیستم برق خودرو
  • جا به جا بالا و پایین شدن شیشه ها
  • از کار افتادن دکمه های کنترلی روی غربیلک فرمان

مواردی که در مورد H30 کراس گزارش شده:

  • خاموش شدن در حال حرکت ( تعداد گزارش این مورد بسیار کم بوده و در حال حاضر برطرف شده است )
  • مشکل نفوذ آب از سانروف به کابین در برخی مدل ها
  • که هر دو مورد از ضعف مونتاژ کارخانه است…

نتیجه گیری:

تعارف را کنار بگذاریم!

پژو ۲۰۷ داخلی سازی شده را باید خودرویی به نامیم که برخی خریداران آن کاملا راضی و خوشحال اند , و برخی دیگر… این به آن معنانیست که H30 کراس سلطان خوبی هاست , اما در حال حاضر و با شرایط فعلی بازار داخلی به نسبت پژو ۲۰۷ داخلی سازی شده ارزش بیشتری در مقابل وجه پرداختی شما دارد!

قیمت روز:

  • پژو ۲۰۷ جدید: ۵۳ میلیون تومان
  • دانگ فنگ H30 کراس: ۴۶ میلیون تومان

 

مقایسه پژو ۲۰۷ جدید با دانگ فنگ H30 کراس

3 نظرات
  1. مهدی می گوید

    هر جنابی که H30 کراس را با پژو۲۰۷ به این شکل مقایسه کرده یا با پژو خیلی لج داشته یا محصولات چینی به مزاجش خوش آمده است. با یک مراجعه به نمایندگی های ایران خودرو خودتان به خوبی مشاهده می کنید که چقدر h30کراس برای تعمیرات می آورند. برند پژو کجا و برند این ماشین چینی زمخت کجا ؟؟؟؟/

  2. ناشناس می گوید

    هر جنابی که H30 کراس را با پژو۲۰۷ به این شکل مقایسه کرده یا با پژو خیلی لج داشته یا محصولات چینی به مزاجش خوش آمده است. با یک مراجعه به نمایندگی های ایران خودرو خودتان به خوبی مشاهده می کنید که چقدر h30کراس برای تعمیرات می آورند. برند پژو کجا و برند این ماشین چینی زمخت کجا ؟؟؟؟/

  3. ناشناس می گوید

    هر جنابی که H30 کراس را با پژو۲۰۷ به این شکل مقایسه کرده یا با پژو خیلی لج داشته یا محصولات چینی به مزاجش خوش آمده است. با یک مراجعه به نمایندگی های ایران خودرو خودتان به خوبی مشاهده می کنید که چقدر h30کراس برای تعمیرات می آورند. برند پژو کجا و برند این ماشین چینی زمخت کجا ؟؟؟؟/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.