توقف ثبت سفارش واردات خودرو و عدم عرضه برخی خودروهای وارداتی از سوی بعضی شرکتهای واردکننده باعث ایجاد هرج و مرج در بازار این خودروها شده است. در این مورد میتوان به قیمت ۲۳۵ میلیون تومانی سورنتو در تیرماه امسال اشاره کرد که در حال حاضر به ۳۳۵ میلیون تومان رسیده و به این ترتیب افزایش قیمت ۱۰۰ میلیون تومانی را تجربه کرده است. البته هرج و مرج در بازار خودرو باعث شده تا برخی فروشندگان، این خودرو را حتی با قیمت ۳۵۰ میلیون تومان نیز عرضه کنند.
همچنین قیمت سانتافه در این مدت با افزایش ۶۰ میلیون تومانی همراه بوده و از ۲۳۰ میلیون تومان به ۲۹۰ میلیون تومان رسیده است. در مورد سوناتا نیز باید به رشد ۴۰ میلیون تومانی قیمت این خودرو طی ماههای اخیر اشاره کرد که در حال حاضر ۲۰۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود.
در بررسی بازار خودروهای وارداتی باید به رشد ۴۲ میلیون تومانی قیمت سراتو نیز اشاره کنیم که هماکنون ۱۸۰ میلیون تومان معامله میشود. مسابقه افزایش قیمت خودرو به همین جا محدود نشده و در مورد توسان نیز باید به رشد ۵۸ میلیون تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن با نرخ ۲۴۰ میلیون تومان اشاره کنیم.
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو در این مورد میگوید: دو سال پیش خودرو از یک کالای سرمایهای به کالای مصرفی تبدیل شد و افرادی نسبت به خرید اقدام میکردند که به این محصول نیاز مصرفی داشتند اما طی ماههای گذشته و با توقف ثبت سفارش واردات خودرو، این محصول به کالای سرمایهای تبدیل شده و عدهای اقدام به خرید و نگه داشتن آن برای فروش با قیمت بالاتر میکنند.
در چنین وضعیتی برخی نمایندگیهای خودروسازان خارجی نیز نسبت به توقف عرضه محصولات از قبل واردشده خود اقدام کردهاند و همزمان قیمت برخی از محصولاتشان را نیز افزایش دادهاند که این موضوع هم بر بازار تأثیرگذار بوده است.
از آشفته بازار فوق براحتی میتوان به این نتیجه رسید که مافیای خودروسازی داخلی و بخصوص ایران خودرو ، بازار خودرو در بازه قیمتی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون را هدف گرفته است تا با وارد کردن محصولات خود بخصوص پژو در این رده قیمتی ، قدرت و سود خوبی که در این رده قیمتی وجود دارد را در دست بگیرد چرا که متوجه شده اند بخاطر افزایش قدرت خرید مردم در این بازه قیمت ، مردم قطعا سراغ خرید محصولات درجه ۲ و ۳ وارداتی ایران خودرو و سایپا نخواهند رفت و فقط در صورت افزایش تعرفه واردات است که میتوانند رقبای خود را در این بازه قیمت از میدان بدر کرده وبه رده قیمتی ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون بفرستند و سود بسیار زیادی کسب کنند و البته رانت دولتی در زمینه هزینه های گمرکی و قیمت ارز پایین تر نیز در اختیارشان است و قیمت تمام شده بسیار کمتری از سایر واردت کنندگان شخصی و خصوصی خواهند داشت
البته تحلیل این آشفته بازار به همین سادگی ها نیست .از مطلب فوق براحتی میتوان به این نتیجه رسید که مافیای خودروسازی داخلی و بخصوص ایران خودرو ، بازار خودرو در بازه قیمتی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون را هدف گرفته است تا با وارد کردن محصولات خود بخصوص پژو در این رده قیمتی ، قدرت و سود خوبی که در این رده قیمتی وجود دارد را در دست بگیرد چرا که متوجه شده اند بخاطر افزایش قدرت خرید مردم در این بازه قیمت ، مردم قطعا سراغ خرید محصولات درجه ۲ و ۳ وارداتی ایران خودرو و سایپا نخواهند رفت و فقط در صورت افزایش تعرفه واردات است که میتوانند رقبای خود را در این بازه قیمت از میدان بدر کرده وبه رده قیمتی ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون بفرستند و سود بسیار زیادی کسب کنند و البته رانت دولتی در زمینه هزینه های گمرکی و قیمت ارز پایین تر نیز در اختیارشان است و قیمت تمام شده بسیار کمتری از سایر واردت کنندگان شخصی و خصوصی خواهند داشت