خودروی وارداتی تبدیل به یک کالای سرما‌یه‌ای شده است

توقف ثبت سفارش واردات خودرو و نبود عرضه برخی خودروهای وارداتی از سوی برخی شرکت‌های واردکننده باعث ایجاد هرج و مرج در بازار این خودروها شده است؛ طوری‌ که شاهد افزایش قیمت ۱۰۰ میلیون تومانی برخی محصولات هستیم.

توقف ثبت‌ سفارش واردات خودرو و عدم عرضه برخی خودروهای خارجی طی روزهای گذشته باعث شده هرج و مرج در بازار خودروهای خارجی افزایش یابد و همین موضوع رشد ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی قیمت بعضی خودروها را در بازار به همراه داشته است.

در این مورد می‌توان به قیمت ۲۳۵ میلیون تومانی سورنتو در تیرماه امسال اشاره کرد که در حال حاضر به ۳۳۵ میلیون تومان رسیده و به این ترتیب افزایش قیمت ۱۰۰ میلیون تومانی را تجربه کرده است. البته هرج و مرج در بازار خودرو باعث شده تا برخی فروشندگان، این خودرو را حتی با قیمت ۳۵۰ میلیون تومان نیز عرضه کنند.

خودروهای وارداتی کارکرده نیز از این رقابت جا نمانده و همچنان روند صعودی طی می کنند. هیوندای وراکروز ۲۰۱۳ از ۲۱۰ به ۲۴۵ و هیوندای گرنجور ۲۰۱۳ از ۱۹۰ به ۲۱۵ میلیون تومان رسیده است.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این مورد به “فارس” می‌گوید: دو سال پیش خودرو از یک کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شد و افرادی نسبت به خرید اقدام می‌کردند که به این محصول نیاز مصرفی داشتند اما طی ماه‌های گذشته و با توقف ثبت سفارش واردات خودرو، این محصول به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و عده‌ای اقدام به خرید و نگه داشتن آن برای فروش با قیمت بالاتر می‌کنند.

در چنین وضعیتی برخی نمایندگی‌های خودروسازان خارجی نیز نسبت به توقف عرضه محصولات‌ از قبل واردشده خود اقدام کرده‌اند و همزمان قیمت برخی از محصولاتشان را نیز افزایش داده‌اند که این موضوع هم بر بازار تأثیرگذار بوده است.

هرچند خریداران کمی در شرایط فعلی برای خودروهای وارداتی در بازار وجود دارد، ولی شرکت‌های واردکننده بدون نظارت دستگاه‌های مسئول هر نوع رفتاری را در بازار انجام داده و به بازار سیاه خودروهای وارداتی دامن می‌زنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.