در بی کفایتی نهاد‌های نظارتی، کرمان موتور می‌تازد

در حالی که با بازگشایی مجدد سایت ثبت سفارش خودرو همه منتظر ارزان شدن خودروهای خارجی بودند، در مورخه ۱۲ دی ماه ۱۳۹۶ کرمان موتور با ابلاغ بخشنامه ای قیمت ۶ خودرو را افزایش داد. در این بین قیمت سانتافه با ۴۲ میلیون تومان افزایش به ۳۰۹ میلیون تومان رسیده است. با تعرفه های جدید قیمت واقعی سانتافه چقدر است؟

در حالی که با بازگشایی مجدد سایت ثبت سفارش خودرو همه منتظر ارزان شدن خودروهای خارجی بودند، در مورخه ۱۲ دی ماه ۱۳۹۶ کرمان موتور با ابلاغ بخشنامه ای قیمت ۶ خودرو را افزایش داد. در این بین قیمت سانتافه با ۴۲ میلیون تومان افزایش به ۳۰۹ میلیون تومان رسیده است. با تعرفه های جدید قیمت واقعی سانتافه چقدر است؟

  چند روزی است که سایت ثبت سفارش خودرو با شرایط جدید بازگشایی و واردات خودرو خارجی از سر گرفته شده است. در حالی که همگان منتظر کاهش قیمت و ارزان تر شدن خودروهای وارداتی بودند، کرمان موتور بخشنامه ای را ابلاغ نموده است که در آن قیمت ۶ خودرو افزایش یافته است. این بخشنامه که توسط خبرگزاری تسنیم رونمایی شده است نشان می دهد که خودروی سانتافه با افزایشی ۴۲ میلیون تومانی نسبت به ۱۱ آذر ۱۳۹۶ به ۳۰۹ میلیون تومان رسیده است. هیوندای سانتافه کرمان موتور دارای موتور ۴ سیلندر به حجم ۲۴۰۰ سی سی و قدرت ۱۹۲ اسب بخار است. قیمت سانتافه ۲۰۱۷ در آبان ۹۶ از سوی کرمان موتور ۲۴۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام شد. سپس این خودرو در ۷ آذر ماه با افزایشی ۱۰ میلیون تومانی به ۲۵۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید و چهار روز بعد یعنی در ۱۱ آذر ماه به ۲۶۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

824675 113 - در بی کفایتی نهاد‌های نظارتی، کرمان موتور می‌تازد

موضوعی که ما را بر آن داشت تا به محاسبه قیمت خودروی سانتافه با شرایط جدید بپردازیم و ببینیم که واقعاً واردات یک خودروی سانتافه چقدر تمام می شود.برای ترخیص کردن یک خودروی وارداتی باید مراحل زیر را طی کرد. ارزش یک خودرو که اصطلاحاَ به آن سیف (CIF) گفته می شود شامل قیمت خرید در بندر کشور مبدا (FOB) به اضافه بیمه به اضافه کرایه حمل (کرایه حمل نیز در حوزه خلیج فارس به مقصد بندرعباس به طور متوسط هر خودرو سواری بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ دلار آمریکا است) می باشد. ارزش گمرکی سانتافه هم اکنون حدود ۲۹۱۷۰ دلار می باشد که اگر قیمت دلار را ۴ هزار تومان در نظر بگیریم، قیمت ریالی سانتافه حدود ۱۱۶ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان می شود.

824674 937 - در بی کفایتی نهاد‌های نظارتی، کرمان موتور می‌تازد

به این موارد حقوق ورودی خودرو نیز اضافه می شود که از ضرب ارزش CIF در تعرفه گمرکی به دست می آید. برای سانتافه که حجم موتور آن ۲۴۰۰ سی سی است این تعرفه ۹۵ درصد (شایان ذکر است که این تعرفه تا تیرماه ۵۵ درصد بوده است) می باشد. بنابراین ۹۵ درصد ضربدر ارزش CIF می شود حقوق گمرکی خودروی سانتافه. میزان این حقوق گمرکی برای سانتافه ۱۱۰ میلیون و ۸۴۶ هزار تومان می شود. پس تا اینجا قیمت سانتافه به حدود ۲۲۷ میلیون و ۵۶۲ هزار تومان رسید. بعد از آن باید ۱ درصد حقوق ورودی به هلال احمر پرداخت شود که حدود ۱ میلیون و ۱۰۹ هزار تومان می شود و مالیات بر ارزش افزوده نیز که حدود ۹ درصد است از جمع حقوق ورودی و ارزش خودرو اخذ می شود که حدود ۲۰ میلیون و ۴۸۱ هزار تومان می شود. پس با اضافه نمودن این دو هزینه تا اینجا قیمت خودروی سانتافه به ۲۴۹ میلیون و ۱۵۲ هزار تومان می رسد. هزینه استاندارد هم معادل ۸ در هزار ارزش CIF است که باید پرداخت شود. بنابراین ۹۳۳ هزار تومان هم هزینه استاندارد پرداخت می شود و قیمت سانتافه به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش می یابد. همچنین جهت پلاک هر خودروی سانتافه ترخیص شده معادل ۴ دستگاه خودرو اسقاطی باید از رده خارج شده که هزینه ریالی هر دستگاه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می باشد. بنابراین یک هزینه ۱۰ میلیون تومانی هم اینجا باید اضافه شود و قیمت سانتافه به حدود ۲۶۰ میلیون تومان می رسد. همچنین بر اساس هزینه های اعلامی ۱۰ درصد از ارزش کالا جهت پلاک‌ گذاری مراکز شماره‌ گذاری (عوارض راهنمایی و رانندگی) رانندگی اخذ می شود که برای سانتافه حدود ۱۱ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان می شود. به هنگام شماره‌ گذاری هزینه نقل و انتقال دارایی (۳٪) از ارزش آن گرفته می شود که حدود ۳ میلیون ۵۰۰ هزار تومان می شود و عوارض شهرداری نیز به هنگام پلاک بسته به نوع خودرو از ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می باشد. با اضافه نمودن این سه هزینه به قیمت سانتافه، قیمت آن به ۲۷۵ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

با محاسبات بالا کرمان موتور حدود ۳۳ میلیون تومان گران تر خودروی سانتافه را به دست مشتری می رساند. البته این در صورتی است که قیمت دلار ۴ هزار تومان برای واردات کرمان موتور محاسبه شود و هزینه پلاک گذاری نیز بر عهده کرمان موتور باشد.

2 نظرات
  1. محمدرضا می گوید

    خب چرا سود واردکننده رو توی محاسبات ندیدید
    من نمیدونم سود مجاز چقدره ولی اینا یه چیزی حدود ده درصد سود میگیرن که با شرایطی که یه نمایندگی باید داشته باشه باید دید معقوله یا نه

  2. مسعود می گوید

    به خدا میلیاردر میشناسم به خاطر همین محدودیت های خودرویی و وضعیت واردات خودرو مهاجرت کرده آمریکا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.