شیری که پیر نمی شود

 اما این خودرو چگونه وارد بازار ایران وارد شد. ایران خودرو سال ۱۳۶۸  تصمیم گرفت این خودرو را در مدل‌های GL و GLX تولید کند که تولید این خودرو در ایران، بازتاب به نسبت خوبی در رسانه‌های جهان داشت.
پژو ۴۰۵ خودرویی خانوادگی و درکلاس C محصولات سدان، در سال ۱۹۸۸ (۱۳۶۷ شمسی) عنوان بهترین خودرو سال و برگزیده اروپا را به خود اختصاص داد و از سال ۱۹۹۰ میلادی (۱۳۶۹ شمسی) به سبد محصولات ایران خودرو افزوده شد و از این سال به بعد مونتاژ و تولید انواع اتومبیل سواری پژو (از جمله پژو ۴۰۵ جی ال، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۱۵۸۰ و ۲۰۰۰ سی سی و پژو ۴۰۵ جی ال ایکس اتوماتیک ۲۰۰۰ سی سی) در خطوط تولید سواری سازی به انجام رسید.
درحال حاضر این محصول در مدل LX مجهز به موتور XU7 بنزینی، مدل GLX مجهز به موتور XU7 گازسوز و مدل SLX مجهز به موتور ۱۶ سوپاپه TU5 بنزینی تولید می شود.
پژو ۴۰۵ براساس آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، ایرانی‌ترین خودرو ساخت داخل به حساب می‌آید و از سال ۱۳۶۹ تاکنون پروژه های بهبود متعددی باهدف ارتقای محصول از زمان تولید به اجرا گذاشته شده است که عرضه مدل GL و مجهز به موتور cc1600 کاربراتوری و اتاق طرح قدیم نخستین اقدام در این زمینه بوده است.
ایران خودرو طی این مدت همچنین در سال ۱۳۷۱ عرضه مدل GLX با امکانات بیشتر و اتاق جدید را دستور کار قرار داد و سه سال بعد مدل GLX مجهز به موتور cc2000 کاربراتوری را معرفی و در سال ۷۷ نیز مدل مجهز به موتور انژکتوری۱۸۰۰  XU7  سی سی را به بازار عرضه کرد.
اما ۶ سال بعد بود که ایران خودرو تصمیم گرفت مدل ارزان سازی شده GLI  و همچنین سال بعد از آن مدل گاز سوز پژو ۴۰۵ را به سبد محصولات ایران خودرو اضافه کند.
این خودرو طی این سال ها همیشه به قدری محبوب و کاربردی بوده که ایران خودرو هواره تلاش کرده با بروزسازی این خودرو، مطالبات خریداران این خودرو را در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه برساند.
ایران خودرو سال ۸۸ اقدام به عرضه مدل فیس لیفت SLX مجهز به موتور TU5 کرد و در همان سال با نصب ترمز ABS استاندارد این خودرو را به استاندارد یورو ۲ ارتقا داد.
اما نصب کیسه هوای راننده در سال ۸۹ و سپس ارتقای این خودرو تا استاندارد یورو۴ در سال ۹۴ و سپس نصب کیسه هوا برای سرنشین و برخی تغییرات ظاهری دیگر باعث شد این خودرو همچنان در صدر فروش ایران خودرو باقی بماند.

تیراژ تولید و مجموع تولید سالانه
مجموعه اقدامات ایران خودرو موجب شد درمجموع از ابتدای تولید تا پایان سال ۹۵ تعداد یک میلیون و ۹۱۵ هزار دستگاه پژو ۴۰۵ در مدل های مختلف تولید شود که رکورد بیشترین تولید محصول ۴۰۵ متعلق به سال ۸۹ با تعداد ۱۹۴ هزار دستگاه بوده است و در سال ۹۷ نیز سهم ۱۸ درصدی از برنامه تولید را به خود اختصاص داده که کاهش تقریبی ۲ درصدی نسبت به سال گذشته را تجربه خواهد کرد.
حال سوال اینجاست اگر روزی تولید این خودرو متوقف شود چه مشکلاتی پیش خواهد آمد؟
به طور قطع با توجه به استقبال بازار، مشتریان و قرار گرفتن این خودرو در محصولات پرتیراژ ایران خودرو از سویی و همچنین نبود محصول هم کلاس ،رقیب و یا جایگزین از سویی دیگر، خروج این خودرو از مدار تولید مخاطراتی به همراه خواهد داشت. این در حالی است که در میان خودروهای وارداتی نیز محصول مشابه با کلاس قیمتی ۴۰۵ در بازار وجود ندارد که با حذف این خودرو از خط تولید ایران خودرو، این اتفاق تکرار عواقب خروج پیکان از خط تولید ایران خودرو در سال ۸۴ خواهد بود. این در حالی است که هم اکنون تعداد زیادی نیروی انسانی در خطوط تولید این خودرو مشغول به فعالیت هستند که با توقف تولید پژو ۴۰۵ چالش بزرگی ایجاد خواهد شد. اثرات خروج پژو ۴۰۵ از خط تولید محدود به خودروسازی نخواهد شد بلکه قطعه سازان همکار نیز با چالش زیادی مواجه می شوند و گفته می شود تاثیر خروج پژو ۴۰۵ از خط تولید در واحدهای قطعه سازی نیز بسیار عمیق خواهد بود و توقف این خطوط تولید و بیکاری تعداد زیاد نیروی انسانی تنها بخشی از عواقب این اقدام است. این شرایط در حالی است که در صورت معرفی محصول جایگزین ۴۰۵، به روزرسانی خطوط تولید قطعه سازان و توانایی تولید محصول جدید زمان بر و هزینه زا خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.