هایما M5 ایران خودرو

هایما M5 یک خودروی چینی تحت لیسانس مزدا است.خودرویی که از مزدا ۳۲۳ الهام گرفته شده است.حالا شرکت ایران خودرو در تلاش است تا همانند سایر خودرو کاران ایرانی به مونتاژ یک خودروی چینی دیگر بپردازد.

هایما m5 11 - هایما M5 ایران خودرو

هایما M5

در سال ۲۰۰۷ نسل دوم هایما فامیلی که برمبنای نسل اول مزدا ۳ساخته می‌شد به بازار چین عرضه شد. تفاوت‌های نسل دوم خودرو هایما فامیلی یا Haima3 با محصولات مزدا بیشتر شده بود و دیگر فقط این نشان و لوگو نبود که دستخوش تغییرات می‌شد.
در سال ۲۰۱۴ نسل سوم هایما M5 فامیلی تولید شد. هرچند نسل سوم هایما فامیلی از لحاظ ظاهری شباهتی به خودروهای مزدا نداشت، ولیکن این خودرو هم برپایه شاسی و پلتفرم خودروهای مزدا تولید می‌شد. این خودرو در فروش خیلی موفق نبود و شرکت هایما در سال ۲۰۱۶ فیس‌لیفت اول نسل سوم هایما فامیلی را به بازار چین عرضه نمود. این فیس‌لیفت هایما فامیلی با نام هایما M5هم شناخته می‌شود و اتفاقاً نمونه‌هایی که تاکنون در ایران به عموم مردم عرضه شده و در تصاویر هم دیده شده، همین فیس‌لیفت اول نسل سوم هایما فامیلی یا همان هایما M5 می‌باشد.

هایما m5 10 - هایما M5 ایران خودرو

هایما M5

هایما فامیلی یا همان هایما M5 در بازار چین با خودرو‌هایی شناخته شده و پرفروش‌تر همچون جیلی امگرند GLرقابت داشت. فروش هایماM5 در سال ۲۰۱۶ برابر با ۴۲۷۵۷ دستگاه بود، و فروش آن در سال ۲۰۱۷ هم کمتر و به میزان ۱۰۹۱۴ دستگاه شد،‌ ولی فروش Geely Emgrand GL در سال ۲۰۱۷ معادل ۱۲۴۱۰۹ دستگاه بوده و تقریباً این یک شکست برای هایما محسوب شد.


همین موضوع باعث شده تا شرکت هایما برای سال ۲۰۱۸ یکبار دیگر دستی به سر و گوش هایما M5 فامیلی بکشد و تنها بعد از گذشت دوسال فیس‌لیفت دوم هایما M5 فامیلی را به بازار خودرو چین عرضه کند. این فیس‌لیفت جدید این مرتبه با نام هایما F5 شناخته می‌شود. گویا شرکت هایما هم همچون خودروسازان داخلی با هر بار فیس‌لیفت خودرو، یک نام جدید برای خودرو انتخاب می‌کند تا به این صورت مردم را متقاعد کند که خودرویی کاملاً جدید ‌است.

هایما F5 فعلاً تنها با یک موتور ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۲۵ اسب بخار و گشتاور ۱۵۱ نیوتن برمتر به بازار چین عرضه می‌شود و گیربکس آن هم می‌تواند ۵ دنده دستی یا ۶ دنده اتوماتیک باشد. نکته جالب این است که گیربکس ۶ دنده اتوماتیک موتور تنفس طبیعی متعلق به AISIN ژاپن است.

هایما m5 9 - هایما M5 ایران خودرو

هایما M5

شرکت هایما قول داده تا یک موتور ۱.۲ لیتری توربو سه سیلندر با قدرت ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن برمتر به بازار چین عرضه کند که به سیستم هیبریدی ۴۸ ولت هم مجهز است و آنرا می‌توان یک خودرو MHEV دانست.


اما به ایران باز می‌گردیم، به نظر می‌رسد که ممکن است هایما M5 فامیلی با موتور ۱.۵ توربو و گیربکس ۶ دنده اتوماتیک به بازار عرضه شود و خبری از گیربکس اتوماتیک از نوع CVT نیست. اگر قرار بود ترکیب موتور ۱.۵ و گیربکس CVT روی این خودرو باشد، بلافاصله موتور ۱.۵ توربو با کد GN15-TF و گیربکس CVT خودرو Haima S5در ذهن همه متصور می‌شود ولی وقتی گفته شده گیربکس ۶ دنده اتوماتیک، آنگاه دور از ذهن نیست که موتور ۱.۵ توربو با کد HM474Q-T با گیربکس ۶ دنده اتوماتیک ساخت کارخانه POWERTECH کره جنوبی برروی هایما M5 فامیلی بازار ایران نصب شود. این موتور و گیربکس برروی خودرو MPV همین شرکت یعنی خودرو هایما F7نیر نصب شده‌است.

هایما 5 - هایما M5 ایران خودرو

هایما M5

ویژگی هایما M5 فامیلی استفاده از تعلیق عقب کاملاً مستقل چند بازویی Mazda است. استفاده از این سیستم تعلیق برای خودروهای موجود در این بازه قیمتی امری غیر طبیعی بوده و باعث شده تا هایما M5 فامیلی در سر پیچ‌ها و سرعت‌های بالا پایداری بهتری نسبت به رقبای خودش داشته باشد و کسانی که این خودرو را تست کرده‌اند، از شاسی و تنظیم آن راضی بوده‌اند. از سویی دیگر همچون سایر خودروهایی که برروی شاسی‌های Mazda ساخته می‌شوند پائین بودن کف خودرو ممکن است عبور از جاده‌های ناهموار را با مشکل مواجه کند. این فاصله برای هایما فامیلی برابر با ۱۴۰ میلی‌متر است.


از جمله امکانات این خودرو هم می‌توان به سیستم چند رسانه‌ای با نمایشگر ۸ اینچ و ۶ بلندگو و قابلیت APPLE CARPLAY، سیستم ناوبری، تودوزی چرم، سنسور هشدار و دوربین دنده عقب، سانروف و سیستم ورود بدون کلید و ترمز پارک برقی اشاره کرد. از سیستم‌های ایمنی این خودرو هم می‌توان به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، سیستم جلوگیری از لغزش چرخ‌ها TCS، سیستم جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها ABS ، سیستم توزیع الکترونیکی ترمز‌ها EBDو تنها دو کیسه هوای راننده و سرنشین اشاره کرد. هرچند نسل سوم هایما M5 فامیلی توانسته از موسسه CNCAP امتیازی برابر ۵۶.۶ کسب کند و هم ردیف با خودرو آئودی A3بتواند ۵ ستاره ایمنی در تست تصادف کسب کند ولی فقدان ۴ کیسه‌ هوای محافظت از سر و پهلو راننده و سرنشینان در برخوردهای جانبی برای چنین اتوموبیلی کاملاً غیر طبیعی است.

هایما m5 10 - هایما M5 ایران خودرو

هایما M5 فامیلی (نسخه احتمالی ایران)

همانطوریکه در بالا اشاره شد، گروه خودروسازی فاو مالکیت شرکت هایما در اختیار دارد با توجه به انتشار خبری که در آن گروه خودروسازی بهمن به کسانی که خودرو هاوال H2را پیش خرید کرده بودند پیشنهاد داده که خودرو فاو بسترن B30 تحویل بگیرند، می‌توان نتیجه گرفت که علی‌رغم تحریم‌های خودرویی، گروه خودروسازی فاو همکاری خود را با شرکای ایرانیش ادامه دهد. این یعنی خودروهای FAW و Haima در ایران باقی‌خواهند ماند و حتی با توجه به خروج بقیه خودروسازان چینی، سهم بیشتری از بازار خودرو ایران را کسب خواهند کرد.
در پایان شما را به تماشای ویدئوی کوتاه از خودرو هایما M5 فامیلی دعوت می‌کنیم.
(بعضی از عکس ها مربوط به نسخه فیس لیفت هایما M5 به نام F5 می باشد ولی نسخه ای که در ایران عرضه خواهد شد ممکن است با این چهره کمی متفاوت باشد)

 تصاویر هایما M5

هایما m5 2 - هایما M5 ایران خودرو هایما m5 3 - هایما M5 ایران خودرو هایما m5 3 - هایما M5 ایران خودرو هایما m5 4 - هایما M5 ایران خودرو هایما m5 4 - هایما M5 ایران خودرو هایما m5 6 - هایما M5 ایران خودرو هایما m5 7 - هایما M5 ایران خودرو هایما m5 8 - هایما M5 ایران خودرو هایما m5 8 - هایما M5 ایران خودرو هایما m5 10 - هایما M5 ایران خودرو هایما m5 11 - هایما M5 ایران خودرو هایما m5 11 - هایما M5 ایران خودرو هایما m5 12 - هایما M5 ایران خودرو هایما m5 12 - هایما M5 ایران خودرو هایما m5 10 - هایما M5 ایران خودرو هایما m5 1 - هایما M5 ایران خودرو هایما m5 1 - هایما M5 ایران خودرو هایما m5 2 - هایما M5 ایران خودرو هایما m5 5 - هایما M5 ایران خودرو هایما m5 5 - هایما M5 ایران خودرو هایما m5 6 - هایما M5 ایران خودرو هایما m5 9 - هایما M5 ایران خودرو هایما m5 9 - هایما M5 ایران خودرو

1 نظر
  1. رامین نصیری می گوید

    واقعا زیباست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.