دور زدن تحریم یا انکار تمامی قوانین در روز روشن؟! 34 دستگاه S400 چگونه وارد شدند ؟

در شرایطی که واردات خودرو به کشور با ممنوعیت هایی مواجه شده و به مانند دو سه سال پیش آسان نیست، شنیدن درباره واردات ۳۴ دستگاه مرسدس بنز S400 Hybrid و قرار گرفتن این خودروهای لوکس در مسیر تشریفات اداری جهت گرفتن پلاک، خبری شوک آور است؛ شوک آور و واقعی!

به گزارش «اروند پلاک »به نقل از تابناک ، با انتشار اسناد و مدارک گمرک معلوم شد ‌این خبر صحت دارد و ورود این خودروهای لوکس به رغم همه محدودیت های قانونی، شایعه نیست؛ هرچند هنوز معلوم نشده که واردکننده این خودروها کیست و چگونه این خودروها به ایران رسیده‌اند، ولی با توجه به سختگیری های دولتمردان در ورود خودرو می‌توان مدعی بود که حتما مجاری رسمی در جریان جزییات ماجرا هستند.

نخستین اشکال از همین جا نشأت می‌گیرد؛ آیا بنز تحریم های کشورمان را فراموش کرده؟ مگر نه اینکه مرسدس بنز یکی از نخستین برندهایی بود که پس از وضع تحریم‌های ناجوانمردانه غرب علیه کشورمان، عطای حضور در بازار ایران را به لقایش بخشید و به سرعت ایران را ترک کرد‌؟ راستی مگر شرط اول واردات یک خودرو به کشور، وجود نمایندگی آن در ‌کشور نیست؟

بدین ترتیب به نظر می‌رسد ‌از هر سو به ماجرا نگاه کنیم، اتفاقی عجیب و خارق العاده رخ داده است؛ چه از داخل‌ که محدودیت واردات خودروها و ممنوعیت خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی مانع از واردات این خودروهای لوکس به ایران می‌شود و چه از بیرون‌ که تحریم ها از ممنوعیت فروش و ارسال این محصولات به کشورمان ‌خبر می‌دهند.

آن هم محصولی که در تعریف فراتر از لوکس است؛ آن گونه که هفت صبح در توصیف این خودرو آن را “مرسدس S400؛ آقای ترین‌ها” می‌نامد و درباره‌اش می‌نویسد:

 s400 - دور زدن تحریم یا انکار تمامی قوانین در روز روشن؟! 34 دستگاه S400 چگونه وارد شدند ؟

لوکس‌ترین خودرو دوگانه سوز جهان، جادارترین خودرو هیبریدی جهان، کم مصرف‌ترین و ایمن‌ترین محصول سگمنت سدان‌های مجلل دنیا و پیشرفته‌ترین خودرو‌ وارداتی به ایران؛ اینها تنها گوشه‌ای از «ترین»هایی هستند که محصول جدید مرسدس داراست. مرسدس S400 Hybrid که پس از مدت‌ها گمانه‌زنی پاییز سال گذشته روی خط تولید رفت، به گفته «پروفسور توماس وبر»، مدیربخش تحقیقات و توسعه شرکت دایملر بنز استانداردهای جدیدی را در رده خودروهای هیبریدی (دوگانه‌سوز با سوخت فسیلی-برقی) تعریف کرده است.

با آنکه نسخه هیبریدی S400 با همان طراحی مشابه نسخه‌های بنزین‌سوز و دیزلی S-Class روی خط تولید خواهد رفت اما چند تفاوت کوچک همچون جلو پنجره کرومی، زه فلزی جانبی و نشان‌دهنده‌های شفاف سبب می‌شوند تا کم اشتهاترین عضو خانواده S-Class از دیگر برادران خود تمییز داده شود. مرسدس S400 Hybrid مجهز به یک پیشرانه ۶ سیلندر تویین توربو به حجم ۳۴۹۸ سی سی بوده که در کنار یک موتور برقی وظیفه به حرکت در آوردن سدان مجلل مرسدس را بر عهده دارد.

شاید جالب باشد که بدانید بر اساس قانون تعرفه واردات این خودروها صفر در نظر گرفته شده تا خودروهای هیبریدی به بازارکشورمان راه بیابند، ولی مستندات گمرک حکایت از آن دارد که از هیبریدی های لوکس یادشده تعرفه دریافت شده که می‌تواند غیرقابل استفاده بودن این خودروها به صورت هیبرید دلیلش باشد، چون  امکان شارژ این خودروها در کشورمان فراهم نیست.

بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که هیبریدی و خاص بودن این خودروها، عاملی نیست که بتوان به کمک آن ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی را ندید گرفت، بلکه باید از آن با عنوان قانون شکنی آشکار نام برد و از مسئولان درباره آن توضیح خواست.

این اشکال را می‌توان به نوعی به غیرقانونی بودن ورود خودروهایی که نمایندگی و خدمات پس از فروش ندارند هم تعمیم داد و از مسئولان پرسید که چگونه با واردات خودروهایی هیبریدی که حتی زیرساخت شارژشان در کشور وجود ندارد، موافقت کرده‌اند؟ آیا این خودروها نمایندگی خاص و خدمات ویژه پس از فروش نیاز ندارند؟ آیا قرار است کار تعمیرات این خودروها به دست استادکارانی که بنزهای قدیمی را تعمیر می‌کنند، صورت گیرد؟!

راستی نتیجه واردات این خودروها چیست؟ آیا غیر از سودی محدود در کوتاه مدت برای چند نفر به قیمت از دست رفتن اعتبار بازار خودرو کشورمان نزد کمپانی مرسدس، کشور متبوعش و دیگر کشورهای دنیاست؟ آیا دور زدن این تحریم ها چیزی جز بی اعتبار کردن خودمان و قانون شکنی آشکار است؟!

1 نظر
  1. رضا می گوید

    بابا این قوانین توی ایران فقط برای مردم بدبخته اونایی که مسئولا که قانون رعایت نمی کنن بخاطره همینه که توی کشور ما هیچی عملی نمیشه و بی قانونی موج میزنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.