سیتروئن Aircross کانسپت ؛ با عملکردی عالی
سیتروئن، (به فرانسوی: Citroën) شرکت خودروسازی فرانسوی است، که امروزه شرکت تابعهای از گروه پژو سیتروئن محسوب میشود. شرکت سیتروئن در سال ۱۹۱۹ توسط آندره سیتروئن تاسیس شد.
این شرکت اولین خودروساز خارج از ایالات متحده آمریکا بود، که بهطور انبوه اتومبیل تولید کرد و اقدام به راهاندازی شبکه مدرن فروش و خدمات پس از فروش خودرو نمود. هشت سال بعد از تاسیس، سیتروئن به بزرگترین خودروساز اروپا و چهارمین خودروساز بزرگ جهان، تبدیل شد. در سال ۱۹۷۴، شرکت پژو ۳۸٫۲٪ درصد از سهام سیتروئن را خریداری کرد و خودروسازی پژو سیتروئن در ۱۹۷۶ با کمک و حمایت دولت فرانسه تشکیل گردید.
شرکت سیتروئن در سال ۲۰۰۹ به مناسبت نودمین سالگرد تاسیس خود، از خودروی جدیدی بنام سیتروئن دیاس۳ رونمایی کرد، که آغازگر سری لوکسی از خودروها، با مدل دیاس بود. این شرکت در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ نیز بترتیب سیتروئن دیاس۴ و سیتروئن دیاس۵ را به بازار عرضه نمود.
سیتروئن اولین تصاویر از مدل جدید ایرکراس خود را منتشر کرد. یک خودروی کراس اوور کانسپت که نگاهی شگفتآور به این کلاس از خودروها دارد.
ایرکراس به طور قابلملاحظه ای از سیتروئن کاکتوس C4 بزرگتر است. طول این خودرو، ۴.۵۸، عرض آن ۲.۱ و ارتفاعش ۱.۸ متی میباشد و روی چرخهای بزرگ آلیاژی ۲۲ اینچی به حرکت در میآید. فرم جلوپنجره و چراغهای تمام LED در تکامل همان طراحی میباشند. ضربهگیرهای مخصوص هوایی نیز در کاکتوس به ساختار لانهزنبوری ریختهگری شده آلومینیومی که در یک پوشش لاستیکی سخت احاطه شدهاند، تغییر کردهاند. سیتروئن همچنین فریمهای کرومی با نام air sign برای دور پنجره عقب و ورودیهای هوای جلو با نام پرده هوا را معرفی کرده که باعث بهبود آئرودینامیک خودرو میشوند.
سیتروئن وعده عملکردی عالی را برای این خودروی هیبریدی داده است. پیشرانه ایرکراس کانسپت، شامل یک موتور بنزینی ۱.۶ لیتری توربو با قدرت ۲۱۸ اسب بخار و یک موتور الکتریکی ۹۵ اسبی میشود. موتور بنزینی روی محور جلو و موتور برقی، روی محور عقب اعمال نیرو میکنند. با کمک باتریها و موتور الکتریکی، میتوان ۵۰ کیلومتر مسافت را بدون نیاز به سوخت، طی کرد.
خروجی این پیشرانه در حالت ترکیبی به ۳۱۳ اسب بخار خواهد رسید و جالبتر اینکه شتاب صفر تا صد در تنها ۴.۵ ثانیه عملی خواهد شد. این در حالی است که مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر فقط ۱.۷ لیتر و میزان گازهای آلاینده تولیدی آن در هر کیلومتر تنها ۳۹ گرم CO2 اعلام شده است.
تصاویر داخل کابین هم نوآوریهایی چون پوششهای ویژه فیبری، دو نمایشگر ۱۲ اینچی با کیفیت بالا که میتوان آنها را به هم نزدیک یا دور کرد، میکروفون و بلندگوی جداگانه برای هر صندلی برای تشویق مسافران به صحبت با یکدیگر، دسترسی به صندلیهای عقب از طریق دربهای عقب برعکس و حذف ستون وسط را نشان میدهند. طراحی داخلی بسیار ساده و در عین حال مدرن است و رنگآمیزی و ترکیب دلپذیری دارد.
رونمایی رسمی این خودرو دو هفته دیگر در نمایشگاه شانگهای صورت میپذیرد.