تویوتا فور رانر ۴×۴ شش سیلندر ؛ شاسی بلند بزرگ
تویوتا، (به انگلیسی: Toyota) شرکت خودروسازی ژاپنی و چندملیتی است، که دفتر مرکزی آن، در شهر تویوتا، آیچی قرار دارد. شمار کارکنانشرکت تویوتا در سال ۲۰۱۳ بیش از ۳۳۳ هزار نفر اعلام شد و در سال ۲۰۱۱ پس از جنرال موتورز و گروه فولکسواگن، بهعنوان سومین شرکت خودروسازی جهان از نظر میزان فروش شناخته شد.
اولین خط تولید اتومبیل شرکت تویوتا در سال ۱۹۳۷ توسط کیشیرو تویودا و در کارخانه شرکت نساجی صنایع تویوتا، که متعلق به پدرش (ساکیشی تویودا) بود، راهاندازی شد. نخستین خودروی سواری این شرکت نیز، تویوتا ایای نام داشت.
شرکت تویوتا مالک برندهای دینا، دایهاتسو، سایون، لکسوس و هینو موتورز میباشد. سهام این کمپانی در بازار بورس نیویورک، بورس لندن وبورس توکیو معامله میشود.
تویوتا فور رانر را باید یک شاسی بلند بزرگ با قابلیتهای آفرود و سختجان دانست. خودرویی که هر آن آماده است تا برای شرایط سخت و جادههای ناهموار و مسیرهای ناشناخته استفاده شود.
فور رانر با ظرفیت بالای مسافر و بار میتواند کارایی بالایی را نیز به نمایش بگذارد. داشتن سه ردیف صندلی به معنی سواری ۷ سرنشین دران میباشد. این موضوع برای پروژههای معادن و یا بیابانی و حمل و نقل مهندسین میتواند جذاب باشد. از آن گذشته تروریستها نیز از چنین خودروهایی بابت ظرفیت بالای بار و سرنشینان و حمل تجهیزات نظامی و نفرات استفاده میکنند.
اما نکات منفی فور رانر نیز میتواند دلسرد کننده باشد. مصرف سوخت بالا و قدرت پایین پیشرانه از جمله این موارد میباشند.
این SUV به صورت انتقال نیرو به چهار چرخ تمام وقت ۴×۴ و با ویژگیهای آفرود طراحی شده است. بدنه آن روی یک قاب شاسی جداگانه سوار میشود. چیزی که این روزها در بین SUVها کمیاب است. بیشتر شاسی بلندهای امروزی برای استفاده روزمره در شهرها ساخته شدهاند. اما فوررانر از جمله آنها نیست.
در سال ۲۰۱۵ چند تغییر مختصر در فور رانر به وقوع پیوسته است. تغییرات بر اساس مدل TRD و با هدف استفاده بهتر در خارج از جاده اعمال شدهاند.
موتور V6 این خودرو با حجم بالای ۴.۰ لیتر تنها ۲۷۰ اسب بخار نیرو و ۲۷۸ پوند فوت گشتاور تولید میکند. این پیشرانه به یک گیربکس نسبتاً قدیمی ۵ سرعته اتوماتیک جفت میشود.
مصرف سوخت در شهر به ۱۶.۶ لیتر و در جاده و بزرگراه به ۱۱.۲ لیتر و به صورت میانگین به ۱۳.۱ لیتر در هر صد کیلومتر میرسد.
نسخه تست شده نزدیک ۴۱ هزار دلار قیمت داشت. در حالی که قیمت پایه این خودرو از ۳۸ هزار دلار شروع میشود. با لوازم داخلی SofTex و صندلیهای الکتریکی و گرم شونده و سقف شیشهای و چراغهای روی قاب آینههای جانبی و آینه الکتروکرومیک، خروجی ۱۲۰ ولتی در منطقه بارو سیستم صوتی و ناوبری این خودرو به نظر کامل میرسد. نسخه پایه از چرخهای ۱۷ اینچی و قفل دیفرانسیل عقب و قسمت بار کشویی و دوربین دید عقب به صورت استاندارد سود میبرد.
افزودن مواردی چون سیستم تعلیق پویا با قیمت ۱۷۵۰ دلار همراه با تخفیف ۷۵۰ دلاری مربوط به سالگرد ۳۰ سالگی این خودرو، قیمت آن را از ۴۰ هزار دلار فزونتر میکند.
کابین فور رانر بسیار عملی و جادار طراحی شده است. مواد مورد استفاده از نوع مرغوب میباشند. صندلیها راحت و دارای حمایت کافی از بدن سرنشینان میباشند. ردیف دوم صندلیها با نسبت ۶۰/۴۰ خم میشوند تا دسترسی به قسمت عقب آسانتر صورت گیرد. فضای بار در این حالت ۹۰ فوت مکعب است که البته در صورت استفاده از صندلیهای ردیف سوم به ۴۶ فوت مکعب کاهش مییابد. قسمت بار همچنین یک عرشه صاف دارد که میتواند مورد استفاده حتی برای نشستن کودکان در پیکنیک واقع شود و یا با بیرون آوردن آن به عنوان میز از آن استفاده نمود.
هرچند فوررانر با فاصله کف از زمین ۲۴.۵ سانتی برای خارج از جاده بسیار مناسب است اما به دلیل وزن بالا و بهرهوری سوخت نامناسب، نمیتواند روزانه مورد استفاده واقع شود. هرچند این خودرو بسیار راحت، جادار، امن و برای یک آخر هفته سرگرم کننده باشد.
سلام این خودرو تو خاور میانه هست؟ ینی دبی هست که بشه اورد اهواز ؟