کیا سورنتو SXL 2016 ؛ با قدرت ۲۴۰ اسببخار
کیا سورنتو ۲۰۱۶ که هماکنون در کارخانههای کیاموتورز واقع در شهر Hwaseong کره جنوبی، شهر West Point در ایالت جورجیای آمریکا و همچنین در کشور قزاقستان تولید میشود، با یک تغییرچهره نسبتا مختصر به عنوان مدل ۲۰۱۳ معرفی شد .
کیا سورنتو SXL قیمتی برابر ۴۵۰۹۵ دلار دارد؛ یعنی ۱۰ درصد گرانتر از مدل V-6 AWD. موتور چهار سیلندر که البته موتور پایه سورنتو محسوب نمیشود، به صورت ۲ لیتری توربوشارژر با قدرت ۲۴۰ اسببخار در تریمهای EX و SXL در دسترس قرار میگیرد.
این موتور گشتاور بیشتری در دور موتورهای کمتر نسبت به موتور ۳/۳ لیتری V-6 با قدرت ۲۹۰ اسببخار تولید میکند و در همین حال، مطابق برآوردهای سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، مصرف سوخت بهتری نیز دارد. البته SXL همانند تمام مدلهای سورنتو از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک استفاده میکند.
این دومین موتور چهار سیلندر در سری سورنتو است. اولین موتور چهار سیلندر که در سورنتو L و LX استفاده میشود، یک موتور تنفس طبیعی ۲/۴ لیتری است که ۱۸۵ اسببخار قدرت دارد. مزیّت اصلی این موتور پایه، در بهترین آمار مصرف سوخت مطابق دادههای ایپا در سری سورنتو است. در حالت کلی، تمام مدلهای چهار سیلندر (با موتور توربو یا غیر توربو) به صورت کراساورهای دو ردیفه هستند و این در حالی است که نسخههای V6 در تریمهای LX، EX، SX و SXL یک ردیف سوم و کوچک صندلی نیز اضافه میکنند.
در پیست، مدل با موتور توربوی چهار سیلندر در رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت، کاملاً ازمدل V-6 جا میماند (۸ ثانیه در مقابل ۷/۲ ثانیه)، ولی این فاصله در تست یکچهارم مایل کاهش مییابد؛ جایی که مدل تست کنونی در ۱۶/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت از انتهای مسیر میگذرد. در همین حال، مدل V-6 فاصله یکچهارم مایل را در مدت ۱۵/۷ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۴/۸ کیلومتر بر ساعت طی میکند.
موتور چهار سیلندر سر و صدای کمتری نیز تولید میکند. وقتی پدال گاز را در مدل V-6 کاملاً به کف میخوابانید، نیاز به دور موتور بیشتری پیدا کرده تا گشتاور موردنظر را تأمین کند و در این حالت، صدایی به اندازه ۷۶ دسیبل دارد. این در حالی است که در سورنتوی تستشده در اینجا، این صدا ۷۲ دسیبل است. البته این میزان صدا نیز برای یک چهار سیلندر نسبتاً زمخت است.
با توجه به اینکه هر دو مدل سورنتو از تایرهای میشلن و چرخهای ۱۹ اینچی یکسان استفاده کردهاند، هر دو شتاب جانبی یکسان ۰.۸۰ g را در تست لغزش در پیچ از خود نشان دادهاند. اگر کراساورهای دیگر حاضر در این کلاس را درنظر بگیریم که تعداد زیادی از آنها چسبندگی جانبی بین ۰.۷ تا ۰.۷۵ دارند، این عملکرد چندان بدی برای کیا سورنتو محسوب نمیشود. هنگام رانندگی در جاده، بهبود قابلملاحظهای در سیستم فرمان و واکنشهای آن احساس میشود، ولی باید اعتراف کرد که هنوز به اندازه سرزندگی و ارتباطی که فرمان در کراساورهای برندهای اروپایی ایجاد میکند، نیست.
سورنتو SXL از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت میتواند در فاصله ۵۵/۷۸ متری متوقف شود که اندکی بیشتر از عملکرد سیستم ترمز در مدل V-6 است (۵۴/۵۵ متر). این در حالی است که برخلاف مدل چهار سیلندر، در مدل V-6 هیچگونه ضعفی در پدال ترمز در تکرار ترمزگیری احساس نمیشود. البته هیچگونه تفاوت مکانیکی در ترمزهای دو مدل وجود ندارد، ولی این توزیع وزن مدل توربو است که اندکی به سمت محور جلو متمایل شده است.
یکی دیگر از مواردی که میتواند باعث شود کفه ترازو به سمت V-6 سنگینی کند، ظرفیت یدککشی این مدل در فرم با دیفرانسیل تمامچرخ متحرک به اندازه ۲۲۶۸ کیلوگرم است. این در حالی است که مدل با موتور ۲ لیتری توربو در هر دو نسخه دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل تمامچرخ متحرک میتواند ۱۵۸۷ کیلوگرم را به دنبال خود بکشد؛ درست به همان اندازه مدل FWD V-6. همچنین مطابق گفته کیا، ظرفیت یدککشی برای موتور پایه ۲/۴ لیتری برابر ۹۰۷ کیلوگرم است.
نکته مهم دیگر، برچسب قیمت خودرو است. البته در اینجا باید اشاره کنیم که در مدل SXL تجهیزات استاندارد زیادی استفاده شده که خبری از آنها در SX V-6 نیست. در سورنتو SXL تجهیزات استانداردی چون گرمکن فرمان، چرم ناپا برای صندلیها و گرمکن و تهویه برای صندلیهای جلو اضافه شده است. در همین حال، خودروی تستشده در اینجا مجهز به تجهیزات آپشنی چون پکیج تکنولوژی به ارزش ۲۵۰۰ دلار شامل چراغهای جلوی زنون، هشدار انحراف از خطوط جاده، هدشار برخورد از جلو، یک ترمز پارکینگ الکترونیکی، کروز کنترل انطباقی و یک مانیتور نمای پیرامونی میشود. در نتیجه، یک کیای ۴۵ هزار دلاری داریم که دارای همان امکاناتی است که در کراساورهای لوکس بین ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار به چشم میخورند.
مشخصات:
• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در هاچبک.
• قیمت مدل تست: ۴۵۰۹۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۳۷۹۵ دلار).
• نوع موتور: DOHC با ۱۶ سوپاپ و چهار سیلندر، توربوشارژر و خنککننده داخلی،بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
• گنجایش: ۱۹۹۸ سیسی.
• قدرت: ۲۴۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
• گشتاور: ۳۵۲/۵۱ نیوتنمتر در ۱۴۵۰ دور در دقیقه.
• گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.
ابعاد:
• فاصله محوری: ۲/۷۷۹ متر.
• طول ماشین: ۴/۷۶ متر.
• عرض: ۱/۸۹ متر.
• ارتفاع: ۱/۶۸۹ متر.
• وزن کلی: ۱۸۹۵ کیلوگرم.
تستهای عملکرد:
• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸ ثانیه.
• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۲/۶ ثانیه.
• صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۳۰/۳ ثانیه.
• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۳ ثانیه.
• عبور از یکچهارم مایل: ۱۶/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۰/۰۱ کیلومتر بر ساعت.
• سرعت نهایی: تست نشده.
• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۵/۷۷۸ متر.
• چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: ۸۰g.
مصرف سوخت:
• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۲/۴ لیتر در شهر و ۱۰/۷ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
• مصرف سوخت در تست: ۱۱/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
سلام ببخشید مدل دیزلی هم موجوده یان ؟ باتشکر