جزئیات لغو مجوز واردات خودرو توسط ایثارگران

جزئیات لغو مجوز واردات خودرو توسط ایثارگران

 

اخیرا وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده‌ که مجوز واردات خودروهای لوکس، توسط ایثارگران لغو شده‌ است؛ درحالی که واردات خودرو‌های لوکس برای معلولان، جانبازان و ورزشکاران بدون در نظر گرفتن ضوابط فنی بلامانع بوده است.

 

221 300x162 - جزئیات لغو مجوز واردات خودرو توسط ایثارگران
جزئیات لغو مجوز واردات خودرو توسط ایثارگران

 

در سال ۸۹ تعداد کل خودرو‌های سواری وارد شده به کشور ۴۳ هزار و ۶۷ دستگاه به ارزش ۸۸۷ میلیون دلار بوده است. در این سال ۲۳ هزار و ۷۶۳ خودرو بالای ۳۰۰۰ سی‌سی و ۴۷۲ دستگاه بین ۲۵۰۰ سی‌سی تا ۳۰۰۰ سی‌سی با ارزش ۶۰۳ میلیون دلار به کشور وارد شده است.

در همین حال در سال ۸۹ تعداد ۳۰۷ دستگاه پورشه به ارزش ۲۳.۶ میلیون دلار، هزار و ۷۰۴ دستگاه لکسوس به ارزش ۵۰ میلیون دلار و ۹۲۷ دستگاه بنز به ارزش ۵۵.۶ میلیون دلار وارد کشور شده‌ بود.

همچنین واردات خودرو‌های لوکس ۵۶.۲ درصد از کل واردت کل کشور را شامل می‌شد. در سال ۹۰ واردات خودرو کمی کاهش یافت. در این سال ۳۹ هزار و ۶۸۲ خودرو سواری با ارزش ۸۲۸ میلیون دلار به کشور وارد شد. این میزان خودرو وارد شده ۱۸ هزا و ۶۰۴ دستگاه خودرو بالای ۳۰۰۰ سی سی و ۷۳۹ دستگاه بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی‌سی به کشور با ارزش ۵۱۷ میلیون دلار وارد شد.

۵۶۲ پورشه به ارزش ۴۹.۷میلیون دلار، ۹۶۷ لکسوس به ارزش ۲۹.۵ میلیون دلار، پنج دستگاه مازاراتی به ارزش ۵۸۴ هزار دلار و هزار و ۷۴۷ دستگاه بنز به ارزش ۸۵.۷ میلیون دلار به کشور وارد شده و واردات خودرو‌های بالای ۲۵۰۰ سی‌سی ۴۸.۷ درصد از کل واردات کشور را شامل می‌شود.

در سال ۹۱ مجدد واردات خودرو‌ افزایش یافت. به گزارش اقتصاد نیوز، در این سال ۴۴ هزار و ۸۳۲ خودرو به ارزش هزار و هشت میلیون دلار وارد کشور شد. از این میزان ۱۶ هزار و ۱۱۵ دستگاه بالای ۳۰۰۰ سی‌سی و ۴۳۳ دستگاه بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی‌سی به ارزش ۵۸۵ میلیون دلار وارد شد. در این سال ۵۱۶ دستگاه پورشه به ارزش ۶۰.۵ میلیون دلار، هزار و ۴۱۵ لکسوس به ارزش ۶۸ میلیون دلار، ۴۳ مازارتی به ارزش ۵.۳ میلیون دلار و هزار و ۹۷۹ بنز به ارزش ۱۲۷ میلیون دلار وارد شد. ۳۷ درصد از کل وادات کشور در سال ۹۱ به واردات خودرو اختصاص داشته‌اشت.

در سال ۹۲ علی‌رغم شدت گرفتن بحران ارزی واردات خودرو به شدت افزایش پیدا کرد. در این سال ۷۸ هزار و ۷۲۶ خودرو با ارزش هزار و ۶۲۰ میلیون دلار به کشور وارد شد. سه هزار و ۷۹۹ دستگاه خودو بالای ۳۰۰۰ سی‌سی و ۳۰۲ دستگاه بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی‌سی به ارزش ۱۵۷.۵ میلیون دلار به کشور وارد شده است. تعداد پورشه‌های وارد شده ۲۷۲ دستگاه به ارزش ۲۴.۵میلیون دلار، ۲۱۷ دستگاه لکسوس به ارزش ۱۰.۷ میلیون دلار، ۱۴ دستگاه مازاراتی به ارزش دو میلیون دلار و ۱۶۳ دستگاه بنز به ارزش ۱۵.۴ میلیون دلار به کشور وارد شد و میزان واردات خودرو از کل واردات کشور ۵.۲ درصد بوده‌است.

در سال ۹۳ شیب صعودی واردات خودرو همچنان ادامه یافت. در این سال ۱۰۲ هزار و ۲۹۹ دستگاه خودرو به کشور با ارزش دو هزار و ۱۱۷ میلیون دلار وارد شد که ۷۱۱ دستگاه آن بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به ارزش ۲۹.۵ میلیون دلار بوده است. در این سال ۱۸ دستگاه پورشه به ارزش ۱.۹ میلیون دلار، ۳۶ دستگاه لکسوس به ارزش ۱.۴ میلیون دلار ،۱۲ دستگاه مازارتی به ارزش ۱.۱ میلیون دلارو ۵۳۵ دستگاه بنز به ارزش ۲۲.۳ میلیون دلار به کشور وارد شد. واردات خودرو در سال ۹۳ تنها ۰.۷ درصد از کل واردات کشور را شامل شد.

در همین مورد ولی‌الله افخمی، رئیس سازمان توسعه تجارت درباره واردات خودرو‌های لوکس اعلام کرد: در مورد واردات این خودروها نباید ممنوعیت وضع شود بلکه باید برای آنها مالیات سنگین وضع کرد، اما ما در ایران چه می‌کنیم؟ ما برای معلولان، جانبازان و ورزشکاران اعلام می‌کنیم واردات خودرو بدون در نظر گرفتن ضوابط فنی بلامانع است. اگر ما قرار است به یک قشر مشخص از جامعه کمک کنیم این شکل از کمک باید کنار گذاشته شود و حمایت و تشویق از آنها باید به نحو دیگری انجام گیرد.

اخیرا اعلام شده‌ که واردات خودرو‌های لوکس از ۱۶۰ هزار دستگاه به ۳۰ هزار دستگاه کاهش یافته و واردات خودرو‌های لوکس توسط ایثارگران لغو شده‌ است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این زمینه اعلام کرده‌است: در حال حاضر با توجه به رشد ۵۰ درصدی تولید خودروهای داخلی، ورود خودروی خارجی نصف شده است. واردات خودروهای خارجی لوکس را ممنوع کرده‌ایم و واردات فعلی خودروهای لوکس به مجوزهایی که در گذشته صادر شد، مربوط است. در حال حاضر اجازه واردات خودروهای لوکس توسط ایثارگران و جانبازان هم لغو شده است و این عزیزان صرفا می‌توانند خودروهای معمولی وارد کنند.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.