گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: سوبارو

سیف خودرو نام واردکننده خودروهای سوبارو است و سیف در معنای لغوی به معنای شمشیر است. اما به نظر می‌رسد سوبارو با سیف خودرو شمشیرها را برای رقبای کره‌ای و ژاپنی از رو بسته است. سیف خودرو در گذشته حدوداً ۱۵۰ دستگاه سوبارو لگاسی مدل ۲۰۰۹ را وارد کرده بود که حدوداً ۱۰۰ دستگاه از آن‌ها در تهران و مابقی در شهرستان‌ها هستند. اما اخیراً هیئت‌رئیسه سیف خودرو تغییر کرده و هیئت‌رئیسه جدید قصد دارد تا با تمام توان واردات مدل‌های مختلف سوبارو را آغاز کرده و عزم جدی برای نقش‌آفرینی پررنگ‌تر در بازار ایران دارد. به همین دلیل، واردات و ثبت سفارش برای چندین مدل سوبارو آغاز شده است و پیگیری جدی برای تنوع مدل‌های سوبارو در ایران وجود دارد.

DSC02116 526x395 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: سوبارو

 

بدون شک ستاره سوبارو در نمایشگاه خودروی مشهد خودروی لگاسی ۲۰۱۵ است. این خودرو با ظاهری جذاب و مشخصات فنی قابل توجه، یکی از پرفروش‌ترین و خوش‌نام‌ترین مدل‌های سوبارو در جهان است. موتور مشهور BOXER یا تخت با حجم ۲.۵ لیتری و سیستم AWD سوبارو برگ‌های برنده این خودرو هستند. لگاسی از نظر ایمنی جزو بهترین خودروها در کلاس سدان های سایز متوسط است و هندلینگ بالا و کیفیت ساخت و متریال عالی، آن را از رقبای همکلاس متمایز می‌سازد.

DSC02115 526x395 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: سوبارو

DSC02120 526x395 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: سوبارو

ظاهر لگاسی نیز بسیار جذاب است و در عین حال که نشانه‌های لوکس بودن را به نمایش می‌گذارد، خودرویی اسپرت و جوان‌پسند نیز محسوب می‌گردد. البته در سایت‌های خارجی به شتاب نه‌چندان کافی مدل ۲.۵ لیتری نیز اشاره شده که شاید بتوان آن را تنها نقطه ضعف لگاسی دانست. البته شتاب این خودرو برای استفاده شهری کاملاً کافی است و می‌تواند نیازهای خانوادگی و حتی کمی اسپرت را پاسخگو باشد.

DSC02119 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: سوبارو

 

اما به بحث مهم، یعنی قیمت این خودرو می‌رسیم. سیف خودرو لگاسی مدل ۲۰۱۵ را با قیمت نهایی ۲۲۳ میلیون تومان و با تحویل ۷۵ روزه پیش‌فروش می‌کند که با این حساب لگاسی یکی از گران‌ترین خودروهای این کلاس خواهد بود و اختلاف بسیار زیادی با رقبایی چون هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و تویوتا کمری خواهد داشت. جالب اینجاست که قیمت این خودرو در بازارهای جهانی چیزی نزدیک به ۲۶ هزار دلار است که این عدد با قیمت جهانی هیوندای سوناتا و ام‌جی ۶ بسیار نزدیک است. درحالی‌که سوناتا با قیمتی نزدیک به ۱۶۰ میلیون تومان و ام‌جی ۶ با قیمت ۱۱۶ میلیون تومان در ایران به فروش می‌رسند که این اختلاف زیاد بین خودروهای هم قیمت بسیار سؤال‌برانگیز است.

DSC02119 526x395 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: سوبارو DSC02118 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: سوبارو DSC02123 526x395 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: سوبارو DSC02114 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: سوبارو DSC02117 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: سوبارو DSC02127 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: سوبارو

اما در کنار لگاسی دو عدد فارستر نیز در نمایشگاه موجود بودند. فارستر سفید رنگ مدل ۲۰۱۴ بود که با قیمت ناقابل ۲۱۲ میلیون تومان و تحویل فوری، و فارستر آبی رنگ با قیمت فقط ۲۳۱ میلیون تومان و تحویل ۳۰ روزه به مشتریان فروخته می‌شدند. با این حساب فارستر نیز بسیار گران‌قیمت‌تر از رقبایی چون هیوندای توسان، کیا اسپرتیج و تویوتا راو فور قیمت‌گذاری شده است و رقبایی قدری چون هیوندای سانتافه خوش‌نام و کیا سورنتو جدید، که در کلاس بالاتری از آن قرار می‌گیرند و قابلیت‌ها و امکانات بیشتری از آن دارند را خواهد داشت.

DSC02112 526x395 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: سوبارو

 

فارسترهای موجود دارای موتور ۲.۵ لیتری و سیستم AWD بودند. اما سیف خودرو خبر از ورود فارستر با موتور ۲ لیتری توربوشارژ با قیمت ۲۴۵ میلیون تومان و تحویل ۷۵ روزه می‌داد. با این حساب فارستر ۲ لیتری توربو بیش از ۱۰۰ میلیون تومان از ام‌جی GS با مشخصات فنی برابر گران‌تر خواهد بود. با چنین قیمت‌گذاری به نظر می‌رسد که یا مسؤولین سیف خودرو در کار خود چندان جدی نیستند و قصد شوخی با خریداران را دارند، و یا اینکه به آمار فروش ۱۵۰ عددی در ۶ سال راضی هستند و نیازی به افزایش فروش خود نمی‌بینند!

DSC02113 526x395 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: سوبارو

 

اما اخبار دیگری نیز از سیف خودرو به ما رسید و آن عرضه سوبارو XV در آینده‌ای نه‌چندان دور است. قیمت این کراس آور کوچک ۱۸۷ میلیون تومان و موعد تحویل آن ۷۵ روزه است. علاوه بر آن، سیف خودرو برای واردات مدل outback نیز برنامه‌ریزی کرده است و در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد حضور این SUV محبوب در خیابان‌های کشور خواهیم بود. هرچند که به نظر می‌رسد اگر سیف خودرو همین روش قیمت‌گذاری را ادامه دهد موفقیت این مدل‌ها در هاله‌ای از ابهام خواهد بود.

DSC02122 526x395 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: سوبارو

DSC02123 526x395 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: سوبارو

نکته آخر در مورد سوبارو این بود که با وجود حضور این برند با سابقه ژاپنی در نمایشگاه و نوشته‌های زیادی که ژاپنی بودن آن را نمایان می‌کرد، بسیاری از بازدیدکنندگان همچنان معتقد بودند که هیچ برند ژاپنی در نمایشگاه وجود نداشته و حتی برخی سوبارو را یک برند چینی می‌دانستند. در واقع اطلاع چندانی از سابقه و وضعیت این برند مطرح در بین عامه مردم وجود نداشت که بدون شک عملکرد نماینده این برند در ایران در بروز چنین اوضاعی نقش پررنگی دارد. همان‌طور که از قدیم گفته‌اند حرمت امامزاده را متولی آن حفظ می‌کند و قطعاً عملکرد نمایندگان برندها در اعتبار و شناخت عمومی از آن‌ها نقش مهمی دارد. هرچند که به نظر نمی‌رسد با روند قیمت‌گذاری سیف خودرو و وضعیت نه‌چندان خوب نمایندگی‌های آن‌ها، وضعیت سوبارو در کشور تغییر چندانی بکند.

DSC02111 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: سوبارو DSC02126 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: سوبارو DSC02124 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: سوبارو DSC02125 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: سوبارو DSC02110 765x510 - گزارش اختصاصی از نمایشگاه خودرو مشهد: سوبارو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.