فیات 500 تازه وارد بازار ایران

فیات ۵۰۰ تازه وارد بازار ایران

 

پس از سال‌ها غیبت، این بار فیات آن قصد نموده که مجدداً بخت خود را در ایران‌زمین بیازماید. این خودروساز نزدیک به چهار دهه است که در بازار سواری‌های کشورمان حضور چندان زنده و ملموسی نداشته و به‌جز مدل سی‌ینا که به مدت کوتاهی مونتاژ و در نهایت هم از صحنه روزگار محو شد کمتر شاهد تردد مدل‌های جدید و به‌روز آن در جاده‌ها بوده‌ایم.

 

2015 Fiat 500 facelift 1 765x50419 300x198 - فیات 500 تازه وارد بازار ایران
فیات ۵۰۰ تازه وارد بازار ایران
2015 Fiat 500 facelift 05 765x57118 300x224 - فیات 500 تازه وارد بازار ایران
فیات ۵۰۰ تازه وارد بازار ایران
2015 Fiat 500 facelift 07 765x48418 300x190 - فیات 500 تازه وارد بازار ایران
فیات ۵۰۰ تازه وارد بازار ایران

 

از زمره مدل‌هایی که فیات قصد دارد آن را در کشورمان در معرض فروش قرار دهد مدل نُقلی و زیبای ۵۰۰ است، این خودرو، تاریخ پرباری را با خود به یدک می‌کشد. در آغاز، نسل اولیه آن در سال ۱۹۵۷ میلادی وارد بازار شد و تا ۱۹۷۵ میلادی هم در گردونه تولید قرار داشت، خودروی مذکور مدلی بسیار کوچک بوده و از درازایی کمتر از سه متر برخوردار و همچنین از پیشرانه‌ای ۲ سیلندر به گنجایش ۴۷۹ سی‌سی بهره می‌برد.

این خودرو با پیشرانه‌های ۰.۹ لیتری توربو TWIN AIR تا ۱.۲ و ۱.۴ لیتری (عادی، توربو، آبارث) به بازار عرضه می‌شود که به ترتیب توانی بین ۶۹ تا ۱۶۰ اسب‌بخار را دارا هستند. در سال ۲۰۰۹ میلادی مدل کانورتیبل فیات ۵۰۰ معرفی گردید و هم‌اکنون این خودرو علاوه بر کشور ایتالیا در لهستان نیز تولید می‌شود.

در خاتمه این‌طور می‌توان گفت که علیرغم شایستگی‌ها و امتیازات متعددی که این خودرو از آن برخوردار است مهم‌ترین نکته منفی و یا شاید پاشنه آشیل آن در ایران، بهای بسیار بالایی است که برایش تعیین شده و نکته جالب هم اینجاست که مدلی که روانه کشورمان می‌گردد از ضعیف‌ترین پیشرانه بهره می‌برد و شاید همین مسئله که سخت چالش‌برانگیز است به همراه تعداد کم نمایندگی‌های مربوطه، فروش آن را با اختلال جدی مواجه کند.

 

 

مشخصات فنی

حجم موتور: ۱۲۴۲ سی‌سی
توان: ۶۹ اسب‌بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۰۲ نیوتن‌متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد:۱۳ ثانیه (گیربکس اتوماتیک)
حداکثر سرعت: ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
سیستم فنربندی جلو: مستقل، مک‌فرسون استرات با میله موج گیر
سیستم فنربندی عقب: محور پیچشی
سیستم ترمز: جلو (دیسکی) – عقب (کاسه‌ای)
مصرف سوخت ترکیبی: ۴.۷ لیتر در هر صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی: یورو ۶
نسبت تراکم: ۱۱.۱
نوع جعبه‌دنده: ۵ سرعته اتوماتیک با تکنولوژی DUAL LOGIC با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی (تیپ ترونیک)

 

ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۳۵۴۶/۱۶۲۷/۱۴۸۸ میلی‌متر
فاصله بین دو محور: ۲۳۰۰ میلی‌متر
وزن خالص: ۸۶۵ کیلوگرم (نسخه هاچ‌بک) – ۹۰۵ کیلوگرم (نسخه کروک)
حجم باک: ۳۵ لیتر

 

ایمنی
۵ ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
۷ عدد کیسه هوای ایمنی
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کمکی ترمز BAS
سیستم کنترل پایداری ESC
سیستم کنترل هرزگردی ASR
سیستم MSR: وظیفه این سیستم جلوگیری از گریپاژ موتور در طول زمان افزایش دور موتور است.
سیستم FPS: این سیستم جهت کاهش احتمال آتش‌سوزی در هنگام تصادف کاربرد دارد.
سیستم ISO FIX برای صندلی کودک
سیستم HBA & HILL HOLDER: سامانه HBA یک سیستم هیدرولیکی کمکی ترمز است که با سیستم HILL HOLDER و یا سامانه کمکی کنترل خودرو در سربالایی‌ها تکمیل می‌شود. سیستم HBA به صورت اتوماتیک میزان فشار در مدار ترمز را در شرایط اضطراری افزایش می‌دهد و سیستم HILL HOLDER هم یک سامانه اتوماتیک است که توقف و شروع به حرکت خودرو را در سربالایی‌ها بدون کمک و استفاده از اهرم ترمزدستی میسر می‌سازد.

 

قیمت
در ایران: ۹۱.۷ میلیون تومان (ثبت‌نام در نمایندگی – تیپ لانچ یا LOUNGE)
قیمت در بریتانیا: ۱۲,۶۴۰ پوند (تیپ LOUNGE S/S با گیربکس دستی و پیشرانه ۱.۲ لیتری)
قیمت در آمریکا: ۱۸,۷۰۰ دلار (نسخه ۱.۴ لیتری با تنفس طبیعی)

 

 

1 نظر
  1. نویسنده می گوید

    الان چند شده ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.