ب ام و ۷-series را که سدان پرچمدار جدید این خودروساز لوکس آلمانی به شمار میرود و در مقایسه با نسلهای قبلی اسپرتیتر بوده و همچنین سبکتر و مجهز به جدیدترین ابزارها و فناوریها است، رونمایی کرد.
ششمین نسل ب ام و ۷ امکانایی مانند شارژ القایی تلفنهای همراه، نمایشگرهای صفحه لمسی و یک تبلت هفت اینچی برای کنترل قابلیتهای اطلاعاتی و سرگرمی دارد. با وجود ابزارهای الکترونیکی زیادی که در این خودرو جا گرفته است، ب ام و نسبت به نسلهای قبلی سبکتر است که در نتیجه مصرف سوخت را بهینهتر میکند.
هارالد کروگر، مدیرعامل ب ام و در مراسم رونمایی این خودرو در مونیخ گفت: با هر یک از نسلهای ب ام و ۷ ما به نیازهای مشتریانمان پاسخ دادیم و خود را با تحولات روز دنیا وفق دادیم.
به گفته تحلیلگران موسسه آی اچ اس اتوموتیو، ب ام و ۴۸ هزار و ۴۸۰ دستگاه از مدل ب ام و ۷ را در سال ۲۰۱۴ فروخت که کمتر از نصف فروش لیموزین اس کلاس مرسدس بنز اما بیشتر از لیموزین آئودی A8 بود.
خودروی جدید نرم افزار و حسگرهایی دارد که به خارج شدن آن از محل پارک کمک میکنند و میتوانند به صورت اتوماتیک خودرو را با محدودیت سرعت تنظیم کنند. همچنین این خودرو زمانیکه به بازار فروش عرضه میشود، در دو آپشن موتور شش سیلندر و موتور هشت سیلندر موجود خواهد بود.
ب ام و برای جلو زدن از اس کلاس مرسدس بنز، از مواد فیبر کربنی در ساخت پرچمدار جدیدش استفاده کرده که حاصل آن کاهش ۱۳۰ کیلوگرمی وزن خودرو نسبت به مدل قبلی بوده است.
کاهش ۱۰۰ کیلوگرم در وزن خودرو مصرف سوخت را ۰.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بهبود میدهد و به ب ام و کمک میکند به مقررات ضد آلایندگی عمل کند.
طبق برآورد تحلیلگران، ب ام و بین ۱.۵ تا دو میلیارد یورو برای طراحی خودروهای برقی و هیبریدی که در ساخت آنها مواد فیبرکربنی بکار رفته، سرمایه گذاری کرده است.
مرسدس بنز هم نسل جدید لیموزین اس کلاس را دو سال قبل به قیمت بالای ۷۲ هزار یورو عرضه کرد که ۱۰۰ کیلوگرم نسبت به مدل قبلی سبکتر بود و دوربینهای تشخیص دهنده خطوط و نمایشگر صفحه لمسی دارد.
ب ام و ۷ با بهره گیری از فناوری کنترل اشاره ای، به راننده امکان میدهد بدون لمس کنترل، با اشاره دست بلندی صدا را کم و زیاد کند و به تماسهای تلفنی پاسخ دهد.
کاربران میتوانند اشارههای خاص خود را برای قابلیتهای مختلف خودرو تعریف کنند. همچنین سرنشینان صندلی عقب میتوانند با استفاده از تبلت هفت اینچی همه قابلیتهای خودرو بجز گاز، ترمز و فرمان را کنترل کنند.
از دیگر امکانات ب ام و ۷ سیستم کنترل جابجایی تعلیق هوا، وای فای، صندلیهای ماساژ و آئرودینامیک فعال، سانروف پانورامیک و نورپردازی تطبیقی داخل خودرو است و قابلیتهای خودران جدید است. قیمت این خودرو از ۸۱ هزار و ۳۰۰ دلار آغاز میشود و پاییز جاری روانه بازار فروش خواهد شد.
نسل جدید گل سرسبد خودروهای سدان لوکس بامو رونمایی شد. خودرویی با فناوریهای نوین، وزن رژیمی و پیشرانه هیبریدی که بیانگر بازیگری تازهنفس در رده خودروهای این کلاس است.
بامو سری ۷ جدید تغییرات دراماتیک و چشمگیری نسبت به گذشته را نشان نمیدهد. اما درواقع این یک خودروی کاملاً جدید و البته پیشرفتهتر است.
در ایالاتمتحده، سری ۷ جدید منحصراً در یک نسخه با فاصله بین دو محور کشیدهتر تحت کد G12 ارائه میشود. در حالی که در اروپا میتوان مدلهای استاندارد با فاصله بین دو محور معمولی با کد G11 را نیز یافت. طول نسخه کشیدهتر به ۵۲۳۸ میلیمتر و فاصله بین دو محور جلو تا عقب آن به ۳۲۱۰ میلیمتر میرسد که میتوان فضای پایی رؤیایی برای سرنشینان عقب را در آن متصور شد. عرض این خودرو ۱۹۰۲ و ارتفاع آن ۱۴۷۹ میلیمتر میباشد. مدل کوتاهتر هم طولی به اندازه ۵۰۹۸ و فاصله بین دو محوری به اندازه ۳۰۷۰ میلیمتر دارد.
طراحی سری ۷ جدید را میتوان مخلوطی از طراحی سری قبلی با برادران کوچکتر آن نظیر سری ۳ و ۴ دانست. جلوپنجره کلیوی شکل معروف بامو با شبکه میلهای اکتیو همراه شده که فلپ های آن بهصورت خودکار برای خنک شدن موتور در مواقع مورد نیاز باز میشوند. چراغها نیز کمی اغراقشدهتر به نظر میرسند که در تماس با جلوپنجره قرار میگیرند و همانند مدل i8 از تکنولوژی لیزری استفاده میکنند.
سیستم تعلیق بادی در جلو و عقب علاوه بر آسایش بیشتر و سواری راحتتر، مرکز ثقل پایینتری در سرعتهای بالا را ایجاد میکند.
استفاده از مواد سبکوزن باعث شده تا وزن خودرو ۱۳۰ کیلوگرم کاهش یابد. این موضوع نتیجه استفاده از موادی چون فیبر کربن در ترکیب با فولاد، منیزیوم، پلاستیک و آلومینیوم میباشد. برای نخستین بار نیز دربها و صندوق بار از جنس آلومینیوم ساخته شدهاند. هرچند که ممکن است از این رژیم وزنی به دلیل کاهش ۲۰۰ کیلوگرمی وزن پلتفرم، انتظار بیشتری داشته باشید، اما درواقع چنین تمهیداتی بیشتر به جهت خنثی نمودن افزایش وزن ناشی از ابعاد بزرگتر و تجهیزات بیشتر رفاهی و ایمنی و تقویت کلی ساختار خودرو است. درعینحال به گفته یکی از اعضای هیئتمدیره بامو، این خودرو سبکوزنترین سدان لوکس در این سگمنت میباشد.
بامو ۷۴۰i بهعنوان مدل پایه از پیشرانه ۶ سیلندر خطی ۳.۰ لیتری با قدرت ۳۲۰ اسب بخار سود میبرد. کارایی و پاسخگویی این موتور نسبت به سلف آن بهبود یافته است. در یک پله بالاتر میتوان مدل ۷۵۰i xDrive را با موتور V8 به حجم ۴.۴ لیتر و قدرت ۴۴۵ اسب بخار انتخاب کرد. هر دوی این مدلها از یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته سود میبرند که با سیستم ناوبری خودرو نیز مرتبط است. به طوری که بهصورت خودکار عملکرد آن با توجه به وضعیت رانندگی و شرایط مسیر تغییر میکند.
در ابتدای سال ۲۰۱۶ میتوان یک مدل پلاگین هیبریدی را در این سری شاهد بود. مدل ۷۴۰e xDrive از فناوریهای توسعه یافته مدلهای i3 و i8 بهره میبرد. در این خودرو، یک موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری توربوی بنزینی با یک موتور الکتریکی یکپارچه با گیربکس هشت سرعته خودکار جفت میشود. باتریهای لیتیوم یون با کمک موتور خودرو یا توسط منابع خارجی از طریق شارژر استاندارد، تغذیه میشوند. این خودرو را میتوان از طریق ایستگاههای شارژ عمومی یا شارژر مخصوص i Wallbox بامو شارژ کرد. این مدل در حالت تمام الکتریکی میتوان مسافت ۳۷ کیلومتر را با بیشینه سرعت ۱۲۱ کیلومتر بر ساعت طی نماید.
از دیگر ویژگیهای جالب این خودرو میتوان سیستم سرگرمی بهروز شده iDrive را نام برد. صفحه نمایشگر لمسی علاوه بر اینکه کاربری آسانتری دارد، از ژستهای حرکتی نیز پشتیبانی میکند. این ژستهای حرکتی را میتوان شخصیسازی نمود و یک حرکت خاص دست را مثلاً برای پاسخ دادن به تماس تلفنی یا تنظیم صدا تعریف کرد.
ویژگیهای دیگر سری ۷ جدید شامل نمایشگر ۱۲.۳ اینچی داشبورد، نمایشگر ۷ اینچی متحرک مرکزی، شارژر بیسیم برای گوشی تلفن همراه، صندلیهای عقب گرم شونده همراه با هشت انتخاب برای ماساژور و سه سطح شدت ماساژ، برنامه احیای بدن برای جلوگیری از کوفتگی و خستگی در سفرهای طولانی، پکیج رایحه داخلی با هشت عطر spritz، نمایشگر سربالا با کیفیت گرافیکی بالا برای راننده، نسل جدید دستیار پارک خودکار و سقف پانوراما میباشند.
قیمت پایه بامو از ۸۱ هزار دلار برای مدل شش سیلندر و ۹۷۴۰۰ دلار برای مدل ۸ سیلندر آغاز میشود. حالا باید منتظر رقابت سری هفت جدید با کلاس اس مرسدس باشیم.