در همین روز هایی که کمپین خرید خودرو صفر ممنوع براه افتاده است انگار این کمپین دارد وارد فاز جدیدی نیز می شود که از جمله اثرات این کمپین این است که مطالبات خودرویی مشتریان به خودروهای وارداتی چینی هم تعمیم پیدا کرده است.
یکی از اشکال مرسوم پیگیری خواستهها و مطالبات مردم از دولت در سطح جهان راهاندازی کمپینهای اعتراضی است که در صورت ادامهدار بودن، معمولا با پاسخ شفاف دولت و اتحادیهها روبهرو شده است؛ اما در ایران بهرغم افزایش سه باره قیمت خودرو در سال ۹۱، هیچگاه شاهد اعتراضات سازمان یافتهای همچون کمپین کنونی نبودیم. بر همین اساس کمپین «نه به خرید خودرو صفر» صرفنظر از تمامی سناریوهایی که برای شکلگیری آن عنوان میشود اولین کمپینی است که توسط مردم بهصورت جدی دنبال شده است.
با وجود آنکه کارشناسان بر این عقیدهاند که این کمپین ماحصل انتظارات انباشته شده مردم در سالهای گذشته است، اما نکته حائز اهمیت آن است که اعتراض عمومی در قالب کمپین نسبت به وضعیت قیمت و کیفیت کالایی چون خودرو برای اولین بار است که در جهان و ایران صورت میگیرد. از آنجا که خودرو جزو کالاهای اساسی و معیشتی نیست به همین دلیل شکلگیری این کمپین از اهمیت ویژه برخوردار شده است. از سوی دیگر برخی اخبار حکایت از آن دارد که مشتریان ناراضی از کیفیت برخی محصولات چینی، از برگزاری کمپینی با هدف ایجاد تعهد در تولیدکنندگان این نوع محصولات سخن میگویند. این کمپینها در صورت شکلگیری بهطور حتم نمیتواند به گستردگی «کمپین نخریدن خودروی نو» داخلی باشد، اما در نهایت میتواند هشداری باشد برای خودروسازان چینی که هنوز خود را در دوران تحریم میبینند و حقوق مشتری ایرانی را نادیده میگیرند.
کمپین – بازار راکد خودرو قدرت هضم افزایش قیمت را ندارد
تابستان در حالی به واپسین روزهای خود نزدیک میشود که بازار خودرو کشور همچنان در رکود بهسر میبرد و مشتریان کماکان میلی به خرید و فروش خودرو ندارند.
به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، مراجعه مشتریان بسیار کم شده و با وجود ارائه تخفیفهای بعضا گزاف و همچنین تغییر روشهای فروش، کمتر کسی برای خرید خودرو اقدام میکند و همه به نوعی منتظر آیندهاند.این انتظار از سه جنبه مهم است؛ اول اینکه مشتریان گمان میکنند با تداوم نخریدن خودرو، شرکتهای خودروساز داخلی مجبور به کاهش قیمت خواهند شد؛ دوم اینکه خودروهای روز و با کیفیت خارجی در آینده نزدیک در بازار ایران عرضه خواهند شد و سومین گمان مشتریان نیز ورود خودروهای ارزان به کشور است.
هرچند هر سه این انتظارات سبب شدهاند مشتریان زیادی بازار خودرو کشور را تحریم کنند، اما کارشناسان و فعالان بازار همچنان معتقدند که دلایل مزمن و اصلی رکود فعلی، قدرت خرید پایین، قیمت بالا و کج رفتاریهای خودروسازان است.حتی در تحقیقی که خودروسازان به تازگی انجام دادهاند، مشخص شده که ریشههای قهر مشتریان با بازار و تشکیل کمپین علیه خودروهای داخلی، مسائلی مانند قیمت بالا ، کیفیت پایین و رفتارهای نامناسب شرکتهای خودروساز در قبال آنها (مشتریان) است.
در این شرایط اما خودروسازان گویا قصد خودزنی نیز دارند، چه آنکه تصمیم به افزایش قیمت محصولات خود گرفتهاند، آن هم بدون شورای رقابت. آنطور که از جاده مخصوص خبر میرسد، خودروسازان کشور عزم خود را برای افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی قیمت محصولات شان جزم کرده با توجه به مجوزی که از نهادهای دولتی گرفتهاند، احتمالا به زودی این کار را انجام خواهند داد. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، افزایش قیمت در شرایط فعلی رکود بازار، شاید به ضرر خودروسازان تمام شود، زیرا نه تنها بی اعتمادی عمومی به آنها را بیشتر خواهد کرد، بلکه ممکن است به رکود هرچه بیشتر بینجامد.
به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، مشتریان همین حالا حاضر به خرید خودرو با قیمتهای فعلی نیستند، چه رسد به اینکه دو، سه میلیون تومان دیگر نیز به این قیمتها اضافه شود. آنها بر این باورند که بازار خودرو در شرایط فعلی کشش افزایش قیمت را ندارد و خودروسازان نباید به واسطه بالا بردن قیمت محصولات شان، به نوعی خودزنی کرده و همین اندک فروش شان را از دست بدهند و نارضایتی عمومی را از خود بیشتر کنند. با این شرایط باید منتظر ماند و دید سرانجام بازار خودرو ایران چه خواهد شد و مشتریان بالاخره با خودروهای داخلی آشتی میکنند یا اینکه قهرشان همچنان ادامه خواهد یافت.
کمپین – رکود و کاهش قیمت در بازار داخلیها
اما سری به بازار خودرو کشور بزنیم و ببینیم افت و خیز قیمتی طی هفته جاری به چه شکل بوده است. آنطور که فعالان بازار میگویند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ فول با قیمتی برابر با ۳۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود که این موضوع از تثبیت قیمت خودروی موردنظر در هفتهجاری حکایت میکند. با این حال، پژو ۲۰۶ صندوقدار در مدل V8 با کاهشی ۱۰۰ هزار تومانی روبهرو شده و هماکنون ۳۶ میلیون تومان قیمت دارد. اما از بازار پژو ۴۰۵ در مدل SLX نیز خبر میرسد که این محصول با توجه به افت قیمت ۳۰۰ هزار تومانی اش، در حال حاضر ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش میرسد.از بازار پژو پارس نیز خبر میرسد که این خودرو ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود و این یعنی ۳۰۰ هزار تومان از قیمت آن کاسته شده و پارس ال ایکس با موتور TU5 در حال حاضر حدود ۳۶.۳ میلیون تومان قیمت دارد که این روزها نمونههای بدون گارانتی این خودرو در بازار تهران به فراوانی یافت میشود که قیمتی بین ۳۳ تا ۳۳.۵ میلیون تومان دارد .
همچنین آنطور که از بازار رانا خبر میرسد، این خودرو همچنان بین ۳۰.۵ تا ۳۱ میلیون تومان به فروش میرود. از سوی دیگر اما دنا نیز که دیگر خبری از اختلاف فاحش میان قیمت کارخانه و بازار آن نیست و با کاهش ۲ میلیون تومانی نسبت به کارخانه هماکنون ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود.در بین دیگر خودروهای داخلی اما تیبا همچنان بدون تغییر قیمتی خاص، حدود ۲۳.۵ میلیون تومان به فروش میرود و این نشاندهنده تثبیت قیمت خودرو موردنظر است.
همچنین برای خرید مدل ۱۳۲ پراید هم در حال حاضر باید ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر حکایت میکند. برای خرید پراید ۱۳۱ نیز باید ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداخت. اما فعالان بازار از تداوم کاهش قیمت تندر-۹۰ نیز صحبت به میان میآورند. بر این اساس، پارستندر قیمتی برابر با ۳۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از کاهش قیمت شدید آن طی یکی، دو ماه گذشته حکایت میکند. این خودرو پیشتر بالای ۴۴ میلیون تومان به فروش میرسید، اما حالا دیگر به زیر ۳۹ میلیون تومان رسیده است. همچنین تندر اتومات که در ایران خودرو با تیراژ بالا به تولید میرسد، در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد و این نشاندهنده افت قیمت حدودا ۵۰۰ هزار تومانی آن است.
کمپین – بازار وارداتیها هم راکد است
اما از بازار خودروهای وارداتی و مونتاژی نیز خبر میرسد که افت قیمتها در این بازار کم و بیش وجود داشته است، هرچند حرف اصلی را در بازار، تثبیت قیمت میزند.
آنطور که فعالان بازار عنوان میکنند، در بازار خودروهای وارداتی نیز خرید و فروش رونقی نداشته و مشتریان این نوع خودروها نیز در انتظار کاهش قیمت و ورود محصولات جدید پس از لغو تحریمها علیه ایران هستند.هرچه هست، هماکنون در بازار، هیوندایی سوناتا LF قیمتی برابر با ۱۵۳ میلیون تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت دارد. از هیوندایی مدل I20 نیز خبر میرسد که افت قیمتی دو، سه میلیون تومانی دامان آن را گرفته و هماکنون میتوان با حدود ۷۶ میلیون تومان این خودرو را خریداری کرد.
همچنین برای خرید مزدا۳ تیپ ۴ نیز باید حدود ۱۰۹ میلیون تومان هزینه کرد و این در حالی است که مونتاژ دوباره این خودرو در کشور، سبب افت قیمت آن شده است. مزدا۳ تا همین سال گذشته قیمتی برابر با ۱۴۰ میلیون تومان داشت و این موضوع از توقف تولید آن سرچشمه میگرفت، اما از بازار محصولات کیا نیز خبر میرسد که هماکنون برای خرید اپتیما ۲۰۱۶ باید حدود ۱۶۰ میلیون تومان هزینه کرد و این موضوع از تثبیت نسبی قیمت خودرو موردنظر حکایت دارد. همچنین سراتو ۲۰۱۵ نیز بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر ۱۱۳ میلیون تومان به فروش میرسد و این در حالی است که سراتوی ۲.۰ مونتاژی سایپا را میتوان با حدود ۸۳ میلیون تومان خرید، هرچند مدل مونتاژی در سایپا، یک نسل قدیمیتر از سراتوی وارداتی است و آپشن های حذف شده بسیاری دارد .
هم اکنون تویوتا کرولا ۲۰۱۵ در فولترین مدل خود یعنی GLI بین ۱۲۲ تا ۱۲۴ میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود .
برای دیدن جدول کامل قیمتها به این صفحه بروید
قیمت های درج شده مربوط به روز پنج شنبه ۱۹ شهریورماه ۹۴ می باشد .
اصلا نه کمپین نه همراهی با مردم کلا خرید خودروی داخلی با کیفیت فعلی دور از عقل است واقعا خیلی خراب شده اند !!! زباله رو اگه مفتم بدن زبالست .
هم خودروهای چینی وهم خودروهای داخلی قدیمی وبی کیفیت هر دو توهین به ملت ایران هستند ….
مرزها رو با تعرفه های وحشتناک بسته اید ولگن های صفر از اول قراضه را که تکنولوژی ۳۰ سال قبل وکیفیت شرم آوری دارند بزور به این ملت میفروشید واسم این ظلم تاریخی را گذاشته اید تولید ملی !!!!!!!!!!!!!!!