خودروسازان صدای کمپین«خریدن خودروی صفر ممنوع» را بشنوند

هرچند کمپین هایی چون «نخریدن خودروی صفر» تاثیر چندانی بر فروش خودروسازان ایرانی ندارد اما از نظر مهدی پورقاضی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران، مدیران این صنعت، موظف به شنیدن صدای اعضای چنین کمپین هایی اند. پورقاضی می گوید خودروسازی ایران طی سال های گذشته، در فضای انحصاری و باوجود امتیازگیری های فراوان، به دلیل مدیریت نامناسب، محصول با کیفیت تولید نکرده و امروز، به جای افزایش قیمت ها باید به دنبال افزایش بهره وری و ارتقای کیفیت باشد.

از نظر شما کمپین «نخریدن خودروی صفر» توانسته بر تقاضای مردم از شرکت های خودروساز داخلی و میزان فروش خودرو موثر باشد؟

به نظر من این کمپین بطور کلی بر میزان فروش خودرو تاثیر چندانی نداشته. این کمپین ها بیشتر از اثرگذاری بر فروش، نشانه ای از نارضایتی مصرف کنندگان از کالاهای ارائه شده توسط تولید کنندگان است. تاثیر چنین کمپین هایی بر فروش و تقاضا بسیار کم است و بیشتر، حرکت های موقتی برای نشان دادن اعتراض است. نکته مهم این است که تولید کنندگان صدای اعضای این کمپین ها را بشنوند، و به خواست آنان احترام بگذارند و متناسب با نیاز آنان، تولیدات را تغییر بدهند. از این منظر، چنین کمپین هایی به نفع مدیران واحدهای صنعتی و خودروسازان هم هست. مدیران صنعت خودروسازی باید تلاش کنند متناسب با خواست های مشتریان، تولید را تنظیم کنند. اگر مشتریان از قیمت ها ناراضی اند، باید سعی کنند علاوه بر بهبود کیفیت، برای کاهش قیمت تلاش کنند.

فعالان صنعت خودروسازی معتقدند که خودرو نسبت به دیگر کالاهای تولیدی افزایش قیمت کمتری داشته و بخشی از مشکلات خودرو که باعث نارضایتی مشتریان شده، ناشی از تحریم هاست.

ببینید، صنعت خودرو تا الان از حمایت های بالای دولتی و تعرفه ای برخوردار بوده و از انحصار موجود در داخل کشور استفاده کرده و تا الان کارهایش را پیش برده اما مدیریت خوبی نداشته. همین الان اگر بررسی کنید می بینید که در بین مشتریان شرکت های خودروسازی داخلی، تعداد بسیار کمی از تولیدات رضایت دارند و این نتیجه عدم مدیریت مناسب است. مدیران صنایع خودروسازی باید از مشتریانشان به خاطر کوتاهی هایی که در گذشته داشتند، عذرخواهی کنند و صدای مردم را بشنوند و متناسب با آن، در تولید اصلاحاتی انجام دهند.

فکر می کنید امید به لغو تحریم ها و افزایش واردات خودروی خارجی را می توان، از دلایل شکل گیری کمپین نخریدن خودروی صفر داخلی دانست؟

دلایل مختلفی برای همراهی با این کمپین وجود دارد و شاید یکی از دلایل، همین باشد که شما می گویید. ما در کل باید بپذیریم که تولید کننده های ما، نه فقط در خودرو بلکه در همه محصولات از جمله پوشاک و غذا و مسکن و … بایدبه خواست مشتری توجه بیشتری نشان دهند و به دنبال ارائه کالاها با کیفیت بهتر باشند. به نظر من، پیام شکل گیری چنین کمپین هایی برای تولید کنندگان ما همین است.

فکر می کنید چه زمانی خودروهای خارجی در رقابت با خودروهای داخلی، در دسترس مشتریان ایرانی قرار خواهد گرفت؟

من فکر می کنم با لغو تحریم ها، خیلی از شرکت های خودروسازی خارجی، به دنبال گرفتن سهمی در بازار ایران باشند. البته این برای اقتصاد کشورمان خیلی مطلوب نیست که این شرکت ها، محصولاتشان را به ایران صادر کنند. آنچه که ما به آن نیاز داریم این است که شرکت های خودروسازی در ایران سرمایه گذاری کنند و خودرویشان را داخل ایران تولید کنند. برای رسیدن به این هدف، باید زمینه فعالیت آن ها را فراهم کنیم. نه تنها برای سرمایه گذار خارجی، بلکه باید برای سرمایه گذار داخلی هم شرایط را فراهم کرد. ما در قوانین محدودیت های و مشکلاتی داریم که با رفع آن ها می توانیم در یک بازه زمانی مناسب، شاهد حضور خودروسازهای خارجی در کشور باشیم نه خودروی خارجی، که به تولید داخلی هم ضربه بزند.

خودروسازهای ایرانی معتقدند که قیمت محصولاتشان باید افزایش پیدا کند. در این باره چه فکر می کنید؟

واقعا من دلیل این افزایش قیمت را درک نمی کنم. در شرایطی که خودرو در رکود است و کمپین مخالفی هم وجود دارد و مردم ناراضی اند، واقعا افزایش قیمت خودرو چه کمکی به این صنعت می کند؟ به نظر من دست اندرکاران صنعت خودرو به جای افزایش قیمت باید به فکر تجدید نظر در رفتارشان باشند. من در اینکه آیا بالا بردن قیمت تصمیم درستی هست یا نه و آیا به نفع تولید داخلی کشور هست یا نه، تردید دارم. به جای این افزایش قیمت ها بهتر است به دنبال افزایش بهره وری باشند. درصد بهره وری در صنعت خودروسازی بسیار پایین است. به نظر من مهم ترین عامل این بهره وری پایین هم، مدیریت نادرست و ضعیف واحدهای خودروسازی است. شرایط ارز برای همه صنایع تغییر کرده، اما جمع بزرگ ناراضیان را امروز، مشتریان صنعت خودروسازی شکل می دهد. این قدر که مشتریان خودروسازی نارضایتی داشتند، مشتریان صنایع دیگر نداشتند. به نظر من کمپین نخریدن خودروی صفر ناشی از نارضایتی عمومی از محصولات خودروسازان است. مدیران هم در این صنعت باید به این نارضایتی توجه کنند و سعی کنند روش هایی در پیش بگیرند تا خودرویی با کیفیت بهتر و قیمت رقابتی تولید کنند. باید به این نارضایتی مشتریان توجه کرد.

1 نظر
  1. فرهاد می گوید

    با سلام
    ایشان می فرمایند که کمپیین تاثیر بر فروش خودرو نداشته
    پیشنهاد می کنم یه سری به بنگاهای فروش خودرو بزنند تا متوجه شوند حرفشون کاملا اشتباهه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.