مونتاژ خودروهای هیوندای در ایران قطعی شد

مذاکراتی بین شرکت خودروسازان راین و شرکت هیوندای در دبی جهت مونتاژ مجدد خودروهای هیوندای در ایران صورت گرفت.

مدیران شرکت راین‌خودرو در گفت‌وگو با روزنامه دنیای خودرو خبر مذاکره برای مونتاژ خودروهای هیوندای در ایران را تایید کردند.اگرچه طی یک‌سال اخیر مدیران شرکت راین‌خودرو بارها با نمایندگان شرکت هیوندای کره جلساتی را در مورد این موضوع داشته‌اند، ولی گفته می‌شود اوایل هفته جاری مذاکراتی بین دو طرف در دبی صورت گرفته است که مدیران شرکت راین‌خودرو خبر آن را تایید کردند.
براساس این گزارش مدیران راین‌خودرو حدود یک‌سال پیش به کره سفر کردند و مذاکراتی را با مدیران هیوندای انجام دادند. ۶ ماه پیش نیز مسئول دفتر ایران هیوندای کره از خطوط تولید شرکت راین‌خودرو بازدید داشته است.
اما مذاکره برای مونتاژ چند مدل هیوندای در ایران ابتدای هفته جاری در دوبی ادامه یافت و حامد سامانی نایب‌رئیس هیات مدیره خودروسازان راین با بیان اینکه هنوز قرارداد مونتاژ با هیوندای کره نهایی نشده است، گفت: بر همین اساس هنوز بر سر اینکه کدام مدل هیوندای در ایران تولید خواهد شد به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.
به گفته وی نتیجه مذاکرات قطعا تا هفته آینده مشخص خواهد شد و در آن زمان نیز مدل‌های تولیدی و جزئیات قرارداد تعیین و اعلام خواهد شد.
قائم‌مقام مدیرعامل خودروسازان راین گفت: این شرکت قصد دارد یک شاسی‌بلند (SUV)، یک سدان و یک خودروی لوکس تا پایان سال آینده روی خط مونتاژ خود داشته باشد.
گفته می‌شود به احتمال زیاد هیوندای i10 به عنوان ارزان‌ترین مدل هیوندای نیز در سبد تولید خودروسازان راین قرار خواهد گرفت.
این در حالی است که ممکن است در آینده نزدیک روابط تجاری کیاموتورز، دوقلوی هیوندای نیز با سایپا بهتر شود. اما همه اینها بستگی به انتخاب شریک هیوندای در ایران دارد. طبق شنیده‌ها مدیر خاورمیانه هیوندای در هفته گذشته مذاکره موفقیت‌آمیز بوده و به توافق بسیار نزدیک است. طی امسال و سال گذشته این مذاکرات به‌طور مداوم در چندین نوبت در جریان بوده ولی حال به توافق نهایی بسیار نزدیک شده است.
این شریک جدید احتمالی همان خودروسازان راین، یکی از زیر مجموعه‌های سابق کرمان‌موتور است که این روزها بسیار به هیوندای نزدیک شده است.
شرکت خودروسازان راین از سال ۱۳۸۲ مشغول مونتاژ خودروهای هیوندای (ورنا و آوانته) بود و در نخستین سال آزاد شدن واردات خودرو یعنی زمستان ۸۴ تا پاییز ۸۵ نمایندگی رسمی هیوندای را در ایران بر عهده داشت. حتی سری اول هیوندا سوناتاهای وارداتی در سال ۸۴ و ۸۵ (۲۰۰۶) توسط این شرکت وارد ایران شد. اما در پاییز ۸۵ ورق برگشت و آسان موتور توانست نمایندگی رسمی هیوندای را از دست خودروسازان راین درآورد، به این نحو اولین سری خودروهای وارداتی هیوندای با گارانتی آسان‌موتور در زمستان ۱۳۸۵ به بازار ایران راه یافتند. حال در صورت نهایی شدن توافق راین با هیوندای می‌توان گفت به احتمال زیاد مدل‌های ارزان‌قیمت اکسنت و النترا در ایران مونتاژ خواهند شد و مدل‌های دیگر همچنان وارد می‌شوند. اکسنت نام دیگر ورنا و البته النترا نیز نام دیگر آوانته است. این دو خودرو در بعضی از بازارها با نام ورنا و آوانته به‌فروش می‌رسند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.