کمپانی نیسان برای اینکه علاقهمندان به خودرو را راضی نگه دارد همیشه یک یا دو خودروی اسپرت خوب در بازار دارد. هرکسی که با دنیای خودرو آشنا باشد با خودروهای سری Z، SXs و GT-R کمپانی نیسان آشناست.کمپانی نیسان سابقهی خوبی از تولید خودروهای اسپرت دارد و محدود کردن لیست به ۱۰ خودرو کار بسیار سختی بود، بنابراین لیست خودروها را طولانیتر کردیم و ۱۵ خودروی اسپرت برتر تاریخ نیسان را انتخاب کردیم. به نظر شما جای خالی چه خودرویی در این لیست احساس میشود؟
۱۵. نیسان میکرا سوپرتوربو
میکرا همواره بهعنوان یک خودروی کوچک جمعوجور شناخته میشد؛ اما در سال ۱۹۸۹ نیسان از میکرا سوپرتوربو پرده برداشت. همانطور که از اسم آن پیداست موتور چهار سیلندر ۰.۹ لیتری این خودرو مجهز به توربوشارژر شد. زیر کاپوت میکرا سوپرتوربو در کنار موتور توربوشارژ یک سوپرشارژر قرار گرفته بود تا قدرت تولیدی را بیشازپیش افزایش دهد.
۱۴. داتسون اسپرتز
قبل از ظهور سری Z افسانهای نیسان/داتسون، مدلهای اسپرت دیگری در دههی ۶۰ میلادی وجود داشت. اسپرتز ۱۰۰۰ که در ژاپن با نام فرلیدی شناخته میشد آغازگر یک مسیر بود که با اسپرتز ۱۲۰۰، اسپرتز ۱۵۰۰، اسپرتز ۱۶۰۰ و درنهایت اسپرتز ۲۰۰۰ دنبال شد. اسپرتز ۱۰۰۰ که یک خودروی رودستر بود موتوری چهار سیلندر و ۱.۰ لیتری داشت که ۳۸ اسب بخار نیرو تولید میکرد.
۱۳. نیسان سیلویا ۲۴۰RS
در سال ۱۹۸۳ نیسان برای مسابقات رالی به یک خودروی جدید نیاز داشت؛ بنابراین این خودروساز S110 سیلویا یا همان ۲۰۰SX را مدنظر قرار داد. نیسان بدنهی این خودرو را عریضتر کرد، مکانیک خودرو را بهبود بخشید و موتور چهار سیلندر و ۲.۴ لیتری FJ را زیر کاپوت آن قرار داد.۲۴۰RS با چنین موتوری میتوانست ۲۳۷ اسب بخار نیرو و ۲۳۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند.
۱۲. نیسان پالسار GTI-R
پالسار GTI-R یکی دیگر از خودروهای نیسان بود که برای مسابقات رالی در نظر گرفته شده بود. این خودرو بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴ با موتور چهار سیلندر ۲.۰ لیتری توربوشارژ و سیستم انتقال قدرت AWD عرضه شد. موتور پالسار GTI-R هم قادر به تولید ۲۲۷ اسب بخار نیرو و ۲۸۴ نیوتن متر گشتاور بود.
۱۱. نیسان سیلویا نیسمو ۲۷۰R
۲۷۰R درست مثل ۲۴۰RS یک نسخهی ویژه از پلت فرم سیلویا بود؛ اما این خودرو برخلاف ۲۴۰RS نه برای مسابقات رالی بلکه برای جاده طراحی شده بود. این خودرو که بر اساس S14 سیلویا طراحی شده بود در آمریکا ۲۴۰SX هم نامیده میشد. درواقع ۲۷۰R سال ۱۹۹۴ توسط برند تیونینگ نیسمو نیسان ساخته شده بود.
عدد ۲۷۰ در نام این خودرو نشانگر قدرت تولیدی موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژ این خودرو است.۲۷۰R علاوه بر بهبود در بخش مکانیکی در قسمتهای دیگر هم تغییراتی داشت. بهطوری که این خودرو به کیت آئرودینامیکی جدید و دیفرانسیل لغزش محدود عقب مجهز شد.
۱۰. نیسان ۳۵۰Z/370Z
پس از یک وقفهی کوتاه، سری Z نیسان در سال ۲۰۰۲ با خودروی ۳۵۰Z دوباره مطرح شد. این خودرو با موتور شش سیلندر ۳.۵ لیتری میتوانست ۲۸۷ اسب بخار نیرو تولید کند. درواقع این خودروی دو سرنشینه در زمان خود هم جذاب بود و هم مدرن. در سال ۲۰۰۸ موتور ۳۵۰Z بهبود پیدا کرد و با ۳۰۶ اسب بخار نیرو جدیتر از قبل وارد صحنهی رقابت شد.
۹. نیسان سیلویا Spec R آیرو
کمپانی نیسان بهترین مدل ویژهی خود را برای مدل نهایی سیلویا نگه داشته بود. این خودرو که سیلویا Spec-R نامیده میشد از همان موتور چهار سیلندر ۲.۰ لیتری توربوشارژ ۲۵۰ اسب بخاری استفاده میکرد اما قطعات زیادی از این خودرو تغییر یافته بود.
۸. نیسان جوک-R
چگونه جوک، کراس اور عجیبوغریب نیسان میتواند تبدیل به قاتلی برای سوپراسپرت ها شود؟ بهسادگی و تنها با نصب مکانیک GT-R-ها! تریم R نیسان جوک با بهرهگیری از موتوری شش سیلندر، ۳.۸ لیتری و توربوشارژ میتواند ۵۴۵ اسب بخار نیرو تولید کند. این مشخصات فنی بهعلاوهی سیستم انتقال قدرت AWD و گیربکس دوکلاچه این خودرو را به یک کانسپت دیوانهوار تبدیل میکند؛ اما این قضیه وقتی جالبتر میشود که بدانید این خودرو واقعاً ساخته شده است.
کمپانی نیسان چندی پیش از نیسان جوک-R 2.0 پرده برداشت. این کراس اور جمع جور با استفاده از مکانیک GT-R نیسمو میتواند ۶۰۰ اسب بخار نیرو و ۶۵۲ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این نیروی مهیب باعث شده که این کراس اور تنها در ۳.۷ ثانیه از صفر به ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد.
۷. نیسان اسکای لاین ۲۰۰۰GT-R 1969-1973
اسکای لاین GT-R-های اصلی شروعکننده عصر خودروهای اسپرت نیسان بودند. در ادامهی این سری، نیسان در چهار دهه خودروهای اسپرت فوقالعادهای به تولید رساند همین موفقیت باعث شد که اسکای لاین و GT-R ها نماد این شرکت باشند.
اسکای لاین GT-R برای اولین بار در سال ۱۹۶۹ با موتوری شش سیلندر، ۲.۰ لیتری و نیروی ۱۶۰ اسب بخاری تولید شد که با گیربکس ۵ سرعته دستی جفت میشد. در سال ۱۹۷۳ نسل دوم اسکای لاین GT-R با همان موتور شش سیلندر و ۲.۰ لیتری به تولید رسید اما تنها یک سال به تولید رسید.
۶. نیسان ۲۸۰ZX/300ZX توربو
در سال ۱۹۷۸ سری خودروهای ZX نیسان جایگزین سری اصلی Z شدند. اولین مدل این سری ۲۸۰ZX نام داشت که با موتوری شش سیلندر و ۲.۸ لیتری ۱۴۵ اسب بخار نیرو تولید میکرد. در سال ۱۹۸۱ نیسان توربوشارژر را بهصورت آپشن برای این خودرو در نظر گرفت. این توربوشارژر نیروی تولیدی ۲۸۰ZX را به ۱۸۰ اسب بخار رساند.
۵. نیسان استجا اوتک ۲۶۰RS
درست مثل تفکر پشت نیسان جوک-R، در دههی نود میلادی نیسان مکانیک اسکای لاین GT-R را روی یک خودروی واگن پیاده کرد. این خودرو که استجا اوتک ۲۶۰RS نامیده میشد در زمان خود بسیار منطقیتر و مقرونبهصرفه تر از جوک-R فعلی بود.
۴. نیسان ۲۴۰Z/260Z/280Z
کمتر خودروی اسپرتی وجود دارد که بهاندازهی سری Z نیسان نمادین باشد. در سال ۱۹۷۰ زمانی که ۲۴۰Z یا همان فرلیدی وارد بازار شد. نشانههایی از یک جگوار قدیمی را به دوش میکشید که تغییرات زیادی به خود دیده بود.
پیشرانه شش سیلندر و ۲.۴ لیتری نیرویی ۱۵۱ اسب بخاری تولید میکرد که با وزن تقریبی ۱۰۴۴ کیلوگرمی ترکیب مناسبی تشکیل میداد. در سال ۱۹۷۴ موتور این خودرو تا ۲.۶ لیتر حجیم شد و ۲۶۰Z نامیده شد. یک سال بعد باز هم موتور این خودرو حجیمتر شد و نام آن به ۲۸۰Z تغییر پیدا کرد. سری جدید سنگینتر بود و نیرویی ۱۷۰ اسب بخاری تولید میکرد.
بسیاری معتقدند که طراحی ظاهری سری Z اصلی یکی از بهترین طراحیهای تاریخ در میان خودروهای اسپرت است.
۳. نیسان GT-R
پس از توقف تولید سری اسکای لاین GT-R، شکافی در مجموعه خودروهای نیسان پدیدار شد. نیسان برای پر کردن این خلأ با هدفی مشخص خودروی اسپرت GT-R را تولید کرد. زیر کاپوت این خودرو پیشرانهای شش سیلندر، ۳.۸ لیتری توربوشارژی قرار داشت. قدرتمند بودن GT-R هزینهای داشت و این هزینه قیمت بالای خودرو بود.
۲. نیسان اسکای لاین GT-R R32-R34
اگر اسکای لاین های GT-R R32، R33 و R34 وجود نداشتند GT-R امروزی به تولید نمیرسید. درواقع R32، R33 و R34 کدهایی بودند که نسلهای مختلف اسکای لاین GT-R ها را از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۲ مشخص میکردند. مدلهای کوپه و سدان این اسکای لاین ها با سیستم انتقال قدرت AWD بسیاری از خودروها را در خیابان و جاده شکست میدادند.
۱. نیسان R390 GT1
اگر خودروسازی در اواسط دههی نود میلادی مقامهای سطح بالای مسابقات ۲۴ ساعته لمانز را هدفگذاری میکرد. باید خودروی مسابقهای خود را بر اساس یک خودروی جادهای تولید میکرد. همین امر باعث خلقت خودروهای شگفتانگیزی مثل مرسدس بنز CLK-GTR، پورشه ۹۱۱ GT1 و نیسان R390 GT1 شد.
منبع: autoguide