ایجاد بستر مناسب برای حضور صادرکنندگان خودرو
ولیالله افخمی راد امروز سهشنبه در نشستی در رابطه با پرداخت جوایز صادراتی گفت: مشوقهای صادراتی از سال ۱۳۸۹ قطع شد و در دو سال گذشته پیرامون نحوهی ارائه مشوقهای صادراتی بررسیهایی صورت گرفت که در نهایت به این نتیجه رسیدیم که باید بستر مناسب را برای حضور صادرکنندگان به گونهای فراهم کنیم که برای آنها مقرون به صرفه باشد و دیگر نیازی به پرداخت جایزه نقدی نباشد.
وی دربارهی تکلیف بدهیهای قبلی در بخش صادرات گفت: جوایز صادراتی مشروط به تحویل بودجه از جانب دولت بوده و تصور نمیکنم که از بابت جوایز صادراتی سنوات گذشته چیزی به صادرکنندگان پرداخت شود.
رییس کل سازمان توسعه تجارت همچنین تسهیل جابهجایی کالا و رفتوآمد تجار را از دیگر مواردی عنوان کرد که باید برای صادرکنندگان فراهم شود که دستورالعملی برای این کار نوشته شده و منتظر تصویب است.
افخمی راد در عین حال بیان کرد: حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان در رابطه با این موضوع برای سال جاری در نظر گرفته شده که بخشی از آن از طریق سازمان مدیریت و برنامهریزی اختصاص داده شده و امیدواریم مابقی نیز تا پایان امسال اختصاص داده شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: سازمان توسعه تجارت هیچ وقت خواهان پرداخت جایزه نقدی به صادرات نیست، همانطور که هیچ کشوری یارانه نقدی به صادرکنندگان نمیدهد.
وی همچنین بر کاهش هزینه تولید در کشور تاکید کرد و افزود: برای این کار یک سری سیاستهای کلان اقتصادی باید اصلاح شود که بعد از اصلاح آنها به ویژه در بخش بهرهوری میتوانیم موفق شویم.
افخمی راد همچنین با اشاره به واردات خودروهای لوکس گفت: در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که حجم موتور نباید ملاک لوکسبودن خودرو باشد، بلکه برداشت من این است که لوکسبودن را فقط میتوان با قیمت سنجید.
واردات ۲۰۰دستگاه خودرو بالای ۲۵۰۰سیسی در سال گذشته
رییس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در سال گذشته ۲۰۰ دستگاه خودرو با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی بر اساس ثبت سفارشهای قبلی وارد ایران شد.
وی در عین حال از پیشنهادی خبر داد که براساس آن مبنای سنجش لوکسبودن خودرو براساس شاخص قیمت باشد، نه حجم موتور.
افخمی راد درمورد انتخاب صادرکنندگان نمونه که اسامی آنان هر ساله در روز ۲۹ مهرماه اعلام میشود گفت: امسال این کار یک روز زودتر و در ۲۸مهرماه انجام خواهد شد. بر این اساس ۴۵ صادرکننده نمونه تجلیل خواهند شد.
وی درباره مهم ترین بازارهای هدف صادراتی ایران گفت: بازارهای نخست صادراتی ما کشور چین با ۳.۷ میلیارد دلار به عنوان شریک اول تجاری در امر صادرات است و پس از آن عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان قرار دارد.
او با بیان اینکه درسال گذشته حدود ۲۰ میلیارد و ۸۵۲ میلیون دلار واردات داشتیم، اظهار کرد: کشور چین با پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رتبه اول را در صادرات به کشور ما به خود اختصاص داده و پس از آن امارات متحده عربی با چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار شریک تجاری دوم ما در واردات است و کره، ترکیه و هند نیز در رتبههای بعدی قرار دارند.