سیاست دولت برای تحریک تقاضا در بخش خودرو با اختصاص تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی هر چند جواب داد و بعد از ماهها رکود سنگین در بخش خرید خودروهای صفر کارخانه شکسته شد، اما رکود در بازار خودرو همچنان به قوت خود باقی است.
در شرایطی رکود هماکنون جای خود را به رونق داده است که بسیاری از مشتریان بهدلیل پیشپرداخت ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده در این طرح و ارائه ۸۰ درصد مابقی پول خودرو در قالب تسهیلات از طرح دولت استقبال کردند و به همین دلیل خرید و فروش در بازار خودرو طی هفته جاری ثبات خود را حفظ کرده اما برخی از خودروها نیز کاهش اندک قیمت را تجربه کرده اند. در همین حال، بسیاری از کارشناسان با اشاره به استقبال متقاضیان از طرح خرید خودروی داخلی براساس تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی، تاکید میکنند که مهمترین عامل در عدم مراجعه مشتریان به بازار خودرو، کاهش قدرت خرید آنها بوده، حال آنکه با ارائه تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خریدو فروش از نمایندگیهای خودروساز رونق گرفته است.
بر این اساس دولت در شرایطی پیشگام مبارزه با رکود در صنعت خودرو شد که بنا به گفته بسیاری از دستاندرکاران صنعت خودرو رکود ناشی از تقاضا برای اولین بار بوده که دامن این صنعت را گرفته است. حال بسیاری از کارشناسان سیاست تحریک تقاضا برای ایجاد رونق در این بخش را بهترین نسخه برای حل رکود خواندند. در همین حال، نمایشگاهداران خودروی پایتخت از افزایش نوسان در بازار طی هفته جاری خبر میدهند؛ بهطوریکه در ابتدای هفته بهدلیل اجرایی نشدن تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی قیمتها در بازار ثبات خود را حفظ کرد، اما با ارائه تسهیلات مورد نظر و هجوم مشتریان برای خرید اقساطی خودرو، خرید و فروش در بازار با کاهش مراجعه مواجه شده و همین موضوع موجب افت اندک قیمت خودروها طی روزهای اخیر شده است.
برخی از فعالان بازار تاکید دارند در صورتی که طرح فروش شرکتهای ایران خودرو و سایپا به اتمام برسد، مراجعه مشتریان به بازار خودرو برای خرید نقدی افزایش خواهد یافت. در این میان اما برخی نمایشگاهداران خودرو از انتقال رکود به بازار خودروهای دست دوم نیز خبر میدهند و معتقدند که یکی از تاثیرات ارائه تسهیلات به مشتریان خودرو افزایش رکود در بازار خودروهای دسته دوم بوده است؛ بهطوریکه با افزایش قدرت خرید مشتریان مردم دیگر علاقه ای به خرید خودرو دسته دوم ندارند. این دسته از فعالان بازار نیز امید خود را به اتمام طرح دولت برای خروج از رکود گره زدهاند و معتقدند که در صورت عدم ارائه تسهیلات بار دیگر بازار آنها روی رونق را به خود خواهد دید.
ثبات همراه با افت داخلیها
همانطور که پیشتر گفته شد بازار خودروهای داخلی در هفته جاری هر چند روزهای باثباتی را دنبال میکرد، اما در اواسط هفته بهدلیل اختصاص تسهیلات خرید خودرو اقساطی با افت قیمت مواجه شده است.
آنطور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت میگویند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۶ میلیون تومان خرید و فروش میشود که این موضوع از کاهش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی خودروی موردنظر در هفتهجاری حکایت میکند. از سوی دیگر پژو ۲۰۶ صندوقدار در مدل V8 با افت ۲۰۰ هزار تومانی هماکنون ۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد. از بازار پژو ۴۰۵ در مدل SLX خبر میرسد که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش، در حال حاضر ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش میرسد.
به گفته فعالان بازار، پژوپارس سال بدون تغییر قیمت در حال حاضر با همان قیمت هفته گذشته خود؛ یعنی حدود ۳۵ میلیون تومان و پارس LX با کد ۱۲ بدلیل نایاب شدنش در بازار و با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی روز گذشته با قیمت حدود ۳۸.۲ میلیون تومان معامله شد . دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF7 نیز با افت ۱۰۰هزار تومانی قیمت مواجه بوده است بهطوریکه این خودرو در هفته جاری به قیمت حدود ۲۹.۴ میلیون تومان معامله میشود. از سوی دیگر از بازار رانا نیز خبر میرسد، این خودرو نیز طی هفته جاری ثبات قیمتی خود را حفظ کرده است و هماکنون ۳۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش میرود.فعالان بازار در مورد دنا نیز عنوان میکنند که این خودرو بدون هیچ تغییری، در حال حاضر با قیمت حدود ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قابل خرید و فروش است.
از دنا که بگذریم، این هفته ۲۰۰ هزار تومان از قیمت تیبا کاسته شد تا این خودرو کمی ارزانی را تجربه کند. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، تیبا هماکنون ۲۳ میلیون تومان و مدل هاچ بک آن حدود ۲۵ میلیون ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد. این در حالی است که پراید مدل ۱۳۱ ثبات خود را در هفته جاری حفظ کرده است و همچنان با قیمت حدود ۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش میرسد. با این حال اما قیمت پراید در مدل ۱۱۱ کاهشی ۱۰۰هزار تومانی در این هفته داشته و با این حساب، خودرو موردنظر هماکنون حدود ۲۰ میلیون تومان به فروش میرود.
اما از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا خبر میرسد که این خودروها طی هفته جاری ثبات قیمت را تجربه کردهاند. بر این اساس، سراتوی اتومات بدون تغییر قیمت هماکنون ۸۳.۵ میلیون تومان خرید و فروش میشود و مدل دندهای آن نیز هماکنون به قیمت ۷۲ میلیون تومان در بازار معامله میشود. سراتو جزو خودروهایی است که این روزها قیمتی پایین تر از کارخانه در بازار دارد. سری هم به خانواده تندر-۹۰ بزنیم. از بازار تندر اتومات خبر میرسد که این خودرو ثبات قیمتی خود در بازار را حفظ کرده است؛ بنابراین هماکنون این خودرو در بازار با قیمت ۴۶.۵ میلیون تومان خریدو فروش میشود. پارستندر نیز بدون تغییر قیمت در هفته جاری ۳۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش میرسد. قیمت ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی تندر مدل E2 شرکت ایران خودرو نیز از ثبات قیمتی این خودرو در بازار حکایت دارد.
ثبات قیمتی وارداتیها
در حالی که فروش در بخش خودروهای صفر نمایندگیها افزایش یافته است، اما بازار خودروهای وارداتی همچنان در رکود به سر میبرد. بر این اساس عرضه خودروهای مدل ۲۰۱۶ در بازار نیز نتوانسته مشتریان را برای خرید خودرو ترغیب کند. هرچه هست، هماکنون در بازار، هیوندایی سوناتا LF قیمتی برابر با ۱۵۸ میلیون تومان دارد که این به معنی ثبات قیمتی این خودرو در بازار است. هیوندایی توسان ۲۰۱۶ نیز بدون تغییر قیمتی در هفته جاری هماکنون با قیمت ۱۵۴میلیون تومان به فروش میرسد. از بازار محصولات کیا نیز خبر میرسد که محصولات این شرکت نیز ثبات خود را در بازار حفظ کردهاند؛ بنابراین برای خرید کیا اپتیما ۲۰۱۶ باید ۱۵۹ میلیون تومان هزینه کرد و این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر حکایت دارد. سراتو ۲۰۱۶ نیز با قیمت ۱۲۲ میلیون تومان به فروش میرسد.
محصولات تویوتا نیز که همواره ثبات قیمتی خود را در بازار حفظ کردهاند، در هفته جاری افتوخیز قیمتی نداشتهاند؛ بهطوریکه لکسوس جدید NX200 فول ۲۰۱۶ هماکنون حدود ۳۸۰ میلیون تومان به فروش میرسد. همچنین تویوتا کمری هیبریدی به قیمت ۱۷۳ میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود. قیمت قبلی کمری در مدل بنزینی ۱۸۰ میلیون تومان بود و یاریسهاچ بک ۲۰۱۶ نیز ۱۱۳ میلیون تومان قیمت دارد.