آش شور ناهماهنگی در کاسه مردم

در شرایطی که تکلیف خودروهای مازاد بر ظرفیت هنوز مشخص نشده است، تضادهایی در گفته‌های خودروسازان و بانک مرکزی دیده می‌شود که باعث نگرانی ثبت‌نام کنندگان شده است. معاون فروش سایپا گفته است یک‌ماه پس از تامین اعتبار توسط بانک‌ها همه خودرو‌ها را تحویل مشتری خواهد داد و تا قبل از تامین اعتبار هیچ خودرویی فاکتور نخواهد خورد. از سوی دیگر مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفته است اطلاعات و سندهای لازم را برای انتقال اعتبار دریافت نکرده‌ایم و خودروسازان موظف هستند خودروها را در موعد مقرر به مشتریان تحویل دهند. مسئولان ایران‌خودرو هم به این مساله واکنش نشان داده‌اند. به نظر می‌آید هماهنگی‌های لازم برای این طرح به طور کامل انجام نشده است و به همین دلیل فشار این تغییر عقاید به مردم وارد می‌شود.

شرط تحویل خودروهای اقساطی به خریداران

 معاون فروش سایپا روز گذشته، فاکتور شدن خودرو‌های فروخته شده با تسهیلات ۲۵ میلیونی به تامین اعتبار از سوی بانک منوط کرد.
تقی‌زاده معاون فروش سایپا به بیان توضیحاتی در مورد خودروهای فروخته شده با تسهیلات ۲۵ میلیونی پرداخت و گفت: این خودروها هم تا زمانی که فاکتور نشوند قابل تحویل نیست که فاکتور آن هم منوط به دریافت مبلغ آن یعنی تامین اعتبار از سوی بانک مرکزی است. چراکه باید ابتدا فاکتور، صدور سند و پلاک بگیرد، بعد تحویل شود. زمانی که پول کامل به حساب خودروساز واریز و تامین مالی بانک‌ها انجام شود از آن تاریخ یک‌ماه فرصت داریم خودرو را تحویل دهیم.
به گفته وی تمام تولیدات از روز ثبت‌نام تاکنون برای تامین خودروی این طرح انبار شده و به محض اینکه سیستم بانکی تامین مالی انجام دهد، در ظرف یک هفته تا ۱۰ روز اول حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد تعهدات انجام خواهد شد.
معاون فروش سایپا در مورد ۲۰ هزار دستگاه خودروی فروخته شده بالاتر از سقف بیان کرد: هنوز سهمیه‌بندی اینکه هر خودروساز می‌تواند از این تسهیلات استفاده کند مشخص نیست، ولی به هر حال ما به قراردادی که متقاضی در نمایندگی دارد متعهد هستیم و در نهایت یا از طریق تامین مالی بانک‌ها یا از طریق خود شرکت به تعهدات خود عمل می‌کنیم.

واکنش بانک مرکزی به شرط خودروسازان برای تحویل خودرو

محمدرضا قربانی، مدیر اداره اعتبارات بانک اظهار کرد: قرار بوده است ۲۰ درصد قیمت فروش توسط خودروسازان به طور نقدی دریافت شود و مابقی تا ۸۰ درصد مشروط به اینکه از ۲۵ میلیون تجاوز نکند، اسناد شامل چک و سفته دریافت و بعد از ظهرنویسی به بانک عامل تحویل دهند که بانک با نرخ ۱۶ درصد آن را خریداری می‌کند. بعد از ارسال مدارک از سوی بانک‌ها به بانک مرکزی، ما نیز پول را به حساب بانک عامل واریز می‌کنیم تا آن را به حساب خودروساز که چک‌های ظهرنویسی شده تحویل داده واریز کند.
وی با بیان اینکه قراردادها بسته شده و بانک مرکزی آماده تامین اعتبار است، اما هنوز بانک‌های عامل اطلاعات و اسنادی برای ما ارسال نکرده‌اند، گفت: بررسی این تاخیر نشان داد بانک‌های عامل هم در حال دریافت اطلاعات هستند و هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است. در عین حال که خودروسازان هم تاکنون چک‌های ارائه شده را ظهرنویسی نکرده‌اند یا به طور کامل مستندات را در اختیار بانک‌ها قرار نداده‌اند، ولی در حال انجام هستند.
وی با اشاره به اظهارات خودروسازان مبنی بر اینکه خودرو را به دلیل عدم تامین مالی تحویل نمی‌دهند، افزود: این موضوع به دور از اخلاق حرفه‌ای است و ارتباطی به بانک مرکزی ندارد چون قراردادی با مشتری انعقاد کرده و در آن متعهد شده‌اند خودرو را در تاریخ مشخص تحویل دهند.
وی همچنین در مورد ضمانت وصول اقساط نیز گفت: آن دسته از چک‌هایی که امکان عدم وصول و برگشت آن وجود دارد در تعهد خودروساز خواهد بود و باید آن را برعهده بگیرد.
قربانی بار دیگر یادآوری کرد بانک مرکزی فقط ۱۱۰ هزار مورد تامین مالی را تعهد کرده است و بیش از آن را تقبل نمی‌کند.

توضیحات ایران‌خودرو درباره زمان تحویل خودروهای با وام ۲۵میلیون تومانی

معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو گفت: در فرآیند تحویل خودروهای طرح تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی مشکلی به وجود نیامده است و خودروها طبق برنامه‌ریزی‌های اولیه طرح، در زمان اعلام‌شده تحویل مشتریان می‌شود.
مصطفی خان‌کرمی در خصوص بخشنامه ارسالی به نمایندگی‌های ایران‌خودرو که باعث ایجاد شبهات و نگرانی‌هایی برای خریداران محصولات شده است، اظهار کرد: این بخش نامه طبق روال همیشگی ارسال شده و موضوع جدید و نگران‌کننده‌ای نیست.
وی افزود: برای تسهیل و تسریع در فرآیند واگذاری محصولات به مشتریان، خودروهای تولید شده به صورت امانی به نمایندگی‌ها ارسال می‌شود تا پس از طی شدن مراحل قانونی خرید، بلافاصله تحویل خریداران شود.
خان‌کرمی در خصوص زمان صدور فاکتور تعهدات اعلام کرد: طبق ضوابط اعلام شده طرح تامین وجوه از منابع بانکی باید پس از تحویل چک‌ها و مدارک به بانک صورت گیرد که این فرایند توسط شرکت ایران خودرو انجام شده است و با تایید و تامین بانک عامل، صدور فاکتور آغاز خواهد شد.
معاون بازاریابی و فروش ایران‌‌خودرو در پایان گفت: مشتریان ایران‌خودرو در اجرای طرح و دریافت خودرو نگرانی نداشته باشند زیرا طرح ملی دولت بی‌شک تا آخرین مرحله اجرایی خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.