دو سناریو برای تعرفه خودرو در بودجه 95/ احتمال تعیین تعرفه بر اساس قیمت ارزی خودرو

براساس سناریوی اول تعیین تعرفه بر اساس ارزش دلاری صورت می‌گیرد. با توجه به اشکالات تعرفه‌گذاری بر اساس قدرت موتور، این پیشنهاد به دولت داده شده تا خودروهای گران‌تر تعرفه بالاتری را بپردازد.

به گزارش ا اروندپلاک به نقل از قتصادنیوز، مشکلات تعیین تعرفه خودرو بر اساس قدرت موتور سبب شده تا گمرک این پیشنهاد را به دولت ارائه دهد. از این رو با توجه به انجام بحث‌های کارشناسی و پیشنهاد انجمن واردکنندگان خودرو تصمیم گرفته شده تا در سال آینده تعرفه ورود هر خودرو به کشور بر اساس ارزش دلاری (ارزی) تعیین شود و دولت از این راه درآمد بیشتری را کسب کند.

هم اکنون تعرفه واردات خودرو بر اساس قدرت و حجم موتور صورت می‌گیرد به طوری‌که واردات هرگونه خودرو با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی ممنوع است و واردات در دو دسته خودروهای با حجم موتور بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ و زیر ۲۰۰۰ سی سی صورت می‌گیرد که دارای اشکالاتی اساسی است.

این دسته‌بندی سبب شده تا برخی خودروها که ارزش دلاری شان بیشتر است و جزو خودروهای لوکس به شمار می‌روند وارد کشور شود و برخی خودروها که با توجه به قدرت موتورشان کارایی بالاتری دارند و در شرایط آب و هوایی و جاده‌ای متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند، به‌رغم قیمت پایین‌تر، واردات‌شان ممنوع باشد.

بر اساس این گزارش، این موضوع به هیات دولت پیشنهاد شده که در صورت تصویب با روش ارزش دلاری، واردات خودرو روندی منطقی‌تر که به نفع خزانه دولت و بودجه عمومی باشد صورت خواهد گرفت.

آنگونه که کسب اطلاع شده، وزارت صنعت نیز پیشنهاد کرده تعرفه واردات خودرو حذف و به جای آن از مصرف کنندگان خودروهای وارداتی مالیات بر مصرف گرفته شود که برخی کارشناسان معتقدند اجرای چنین روشی سبب خواهد شد تا مردم با نظام مالیات‌گیری چند وجهی مواجه شوند و عملا اختلالات بین دستگاهی به وجود آید.

از سویی دیگر پیش‌بینی می‌شود که با توجه به اخذ مالیات های گوناگون از مردم، چنین روشی سبب خواهد شد تا افکار عمومی واکنش مناسبی به این روش جایگزینی تعرفه خودرو نداشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.