ژیان یاردیرینه وقدیمی دردنیا به همراه تصاویر و مشخصات فنی

سیتروئن ژیان توسط فرانسوی‌ها و در جریان رقابت با فولکس واگن آلمان ساخته شد. تولید ژیان در اروپا از دهه ۳۰ میلادی آغاز و تولید ‌مدل‌های ارتقاء یافته آن سرانجام در سال ۱۹۹۹ میلادی متوقف شد. ژیان خودروی کوچکی بود که متناسب با ترددهای درون شهری و برای تامین نیاز یک خانواده کم جمعیت با حداقل قیمت و هزینه نگهداری طراحی شده بود. محبوبیت زیاد این خودرو به دلیل قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن بود. این خودرو به نوعی رقیب “پیکان” تولیدی در شرکت ایران خودرو بود. البته ژیان کوچک‌تر از پیکان بوده و به دلیل حجم موتور پایین‌تر، قیمت کمتری نیز نسبت به پیکان داشت. در اوایل تولید این خودروها در ایران، پیکان به قیمت حدود ۱۷ هزار تومان و ژیان به قیمت حدود ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رسید.

 ژیان 4 - ژیان یاردیرینه وقدیمی دردنیا به همراه  تصاویر و مشخصات فنی

تولید ژیان از دهه ۳۰ اغاز و با گذشت زمان تغییراتی در شکل ظاهری و قسمتهای فنی ان ایجاد شد که باعث ادامه روند تولید ان و عرضه در مدلهای گوناگون گشت. از مدلهای ان میتوان dyane ، ۲CV ، Ami ، Mehari و SM را نام برد که مدل مورد بحث ما و موجود در کشورمان Dyane است که در دهه ۷۰ میلادی تولید شد.
 

مشخصات فنی خودروی ژیان

حجم موتور این ماشین ۶۰۲ سی سی هواخنک ، شامل ۲ سیلندر و ۴ زمانه می باشد که قدرتی معادل ۳۵ اسب بخار در دور موتور ۵۷۵۰ و بیشترین سرعت ۱۱۸ کیلومتر در ساعت را داراست.

  • وزن آن هم معادل ۵۷۰ کیلوگرم است و حدود ۳۰ لیتر سوخت را هم میتواند حمل کند. مصرف بنزین حدود ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.
  • ۴ دنده در جلو و یکی عقب
  • دیفرانسیل جلو است و ترمز دستی هم بر روی چرخهای جلو قرار دارد.

اما تعلیقی که در ژیان استفاده شده است، نسبت به زمان خود بی نظیر است:
تعلیق (Suspention) این خودرو بصورت دو استوانه است که در زیر خودرو قرار دارد ، در واقع نوعی کمک فنر که در طول خودرو قرار میگیرد و هر کدام از میله ها به یکی از چرخ ها متصل میشود. ضربه گیرهم یک واحد مجزاست.
جالب است بدانید  که یک مهره در آن وجود دارد که با شل و سفت کردن آن (بصورت دستی) می توان ارتفاع خودرو را  تنظیم کرد. ( به این نوع سیستم تعلیق هیدرونیوماتیک میگویند (
بخاطر استفاده از همین سیستم تعلیق است که در موانع و  دست اندازها تا این حد نرم و راحت است.

ژیان دارای ترمزهایی بصورت کاسه ای ، حتی در جلو است و عجیب این است که لنت و طبق های آن به جای پشت چرخها، روی پلوس ها و در کاپوت قرار دارد.

 

امکانات رفاهی خودروی ژیان

  • بخاری که از هوای گرم داخل موتور تغذیه می شود.
  • یک هندل در جلو ماشین که در مواقعی که استارت کار نمی کند می توان با چرخاندن آن به صورت دستی موتور ماشین را روشن کرد.
  • ارتفاع چراغهای جلوی ژیان توسط پیچی که در زیر داشبورد قرار دارد از داخل کابین خودرو قابل تنظیم است، مثل خودرو پژو ۲۰۶
  • سانروف تمام چرم که حتی قابلیت جمع کردن کل سقف را دارا می باشد.

تصاویر زیبا از خودروی ژیان

ژیان 3 - ژیان یاردیرینه وقدیمی دردنیا به همراه  تصاویر و مشخصات فنی ژیان 6 - ژیان یاردیرینه وقدیمی دردنیا به همراه  تصاویر و مشخصات فنی ژیان 5 - ژیان یاردیرینه وقدیمی دردنیا به همراه  تصاویر و مشخصات فنی ژیان 7 - ژیان یاردیرینه وقدیمی دردنیا به همراه  تصاویر و مشخصات فنی ژیان 1 - ژیان یاردیرینه وقدیمی دردنیا به همراه  تصاویر و مشخصات فنی ژیان 20 - ژیان یاردیرینه وقدیمی دردنیا به همراه  تصاویر و مشخصات فنی ژیان 2 - ژیان یاردیرینه وقدیمی دردنیا به همراه  تصاویر و مشخصات فنی ژیان 19 - ژیان یاردیرینه وقدیمی دردنیا به همراه  تصاویر و مشخصات فنی ژیان 14 - ژیان یاردیرینه وقدیمی دردنیا به همراه  تصاویر و مشخصات فنی ژیان 15 - ژیان یاردیرینه وقدیمی دردنیا به همراه  تصاویر و مشخصات فنی ژیان 16 - ژیان یاردیرینه وقدیمی دردنیا به همراه  تصاویر و مشخصات فنی ژیان 17 - ژیان یاردیرینه وقدیمی دردنیا به همراه  تصاویر و مشخصات فنی ژیان 18 - ژیان یاردیرینه وقدیمی دردنیا به همراه  تصاویر و مشخصات فنی ژیان 9 - ژیان یاردیرینه وقدیمی دردنیا به همراه  تصاویر و مشخصات فنی ژیان 10 - ژیان یاردیرینه وقدیمی دردنیا به همراه  تصاویر و مشخصات فنی ژیان 11 - ژیان یاردیرینه وقدیمی دردنیا به همراه  تصاویر و مشخصات فنی ژیان 12 - ژیان یاردیرینه وقدیمی دردنیا به همراه  تصاویر و مشخصات فنی ژیان 13 - ژیان یاردیرینه وقدیمی دردنیا به همراه  تصاویر و مشخصات فنی

3 نظرات
  1. دانیال معتکدی نیا می گوید

    سیستم تعلیق ژیان با هیدرونیوماتیک اشتباه گرفته می شود و باید دانست هیدرونیوماتیک یک سیستم تعلیق برقی روغنی است که ژیان این سیستم را دارا نیست
    استوانه های موجود روپوش فنر بندی نسبتا پیچیده ایست که با پیچ فنر ها جمع یا باز می شوند

  2. کدخدایی می گوید

    عالی بود. ممنون

  3. نویسنده می گوید

    در صورتی ک سیستم انژکتوری ب جای کاربراتوری ژیان رو بگیرد بیست درصد مصرف سوخت پایین میاد و بیست الا سی درصد قدرت متور افزایش پیدا میکند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.