تاریخچه پورشه از ابتدا تاکنون

احتمالا از این موضوع آگاه هستید که پورشه بیشتر از هر کمپانی دیگری در سطح دنیا در مسابقات مختلف به موفقیت دست یافته است. اما آیا می‌دانستید که مدل ۹۱۱ افسانه‌ای این شرکت در ابتدا قرار بود تا ۹۰۱ نامگذاری شود؟ یا اینکه پورشه در برهه‌ای از زمان تراکتوری را با هدف کشت قهوه طراحی کرده‌ است؟ یا در نهایت اینکه فردیناند پورشه اوایل دهه‌ی ۵۰ میلادی خودرویی را با چهار چرخ متحرک توسعه داده بود؟ در این مقاله قصد داریم که شما را با نکاتی جذاب در مورد این خودروساز آلمانی آشنا کنیم.

۱. فردیناند پورشه سال ۱۸۹۹ نخستین خودروی هیبریدی الکتریکی را توسعه داد-خودروی لونر – پورشه؛ “سمپر ویووس” در حقیقت نخستین خودروی الکتریکی است که در آن یک پیشرانه‌ی درون‌سوز به عنوان ژنراتور به کار گرفته شده است.

پورشه 13 - تاریخچه پورشه از ابتدا تاکنون

۲. فردیناند پورشه برای نخستین‌بار ثابت کرد خودروهای کوچک‌تر نسبت به خوروهای بزرگ با توان بیش‌تر عملکرد بهتری در مسابقات دارند-فردیناند پورشه به درخواست یک فیلم‌ساز ثروتمند به نام ساشا، خودرویی را به همین نام برای شرکت خودروسازی اتریشی Austro – Daimler توسعه داد. این خودرو نسبت به رقبای خود ابعاد کوچکتری داشت اما با این حال در ۴۳ مسابقه از جمله رقابت افسانه‌ای Targa Florio در سال ۱۹۲۲ پیروز شد.

پورشه 14 - تاریخچه پورشه از ابتدا تاکنون

۳. فردیناند پورشه بعدها خودروهای مسابقه‌ای موفق Grand Prix را برای شرکت Auto Union طراحی کرد-شرکت Auto Union P (پورشه) از خودرویی افسانه‌ای با یک پیشرانه‌ی ۱۶ سیلندر نصب شده در وسط رونمایی کرد. این خودرو به همراه هانس استاک و تازیو ناوولاری؛ دو تن از بهترین رانندگان آن دوران به خودرویی شکست‌ناپذیر بدل شده بود.

پورشه 15 - تاریخچه پورشه از ابتدا تاکنون

۴. نخستین بیتل شرکت فولکس واگن در ویلای شخصی فردیناند پورشه ساخته شد

پورشه 16 - تاریخچه پورشه از ابتدا تاکنون

۵. فردیناند مرسدس بنز T80، سریع‌ترین خودروی تاریخ را طراحی کرد-سال ۱۹۳۹ مرسدس بنز T80 با هدف رسیدن به سرعت تقریبی ۷۵۰ کیلومتر در ساعت و شکستن رکورد سریع‌ترین وسیله‌ی نقلیه‌ی زمینی، طراحی شد. اما این خودرو هیچگاه قادر به رسیدن به این رکورد نشد و در حقیقت دستیابی به سرعت ۷۵۰ کیلومتر در ساعت، پس از گذشت ۲۵ سال ممکن شد.

پورشه 17 - تاریخچه پورشه از ابتدا تاکنون

۶. فردیناند پورشه موفق به توسعه‌ی یک خودروی فرمول ۱ با چهار چرخ متحرک شد-خودروی پورشه ۳۶۰ سیسیتالیا، ۳۸۵ اسب بخار قدرت داشت و قادر به دستیابی به سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت بود، اما به دلیل نبود منابع مالی کافی و اعمال تغییراتی در قوانین، این خودرو هیچ‌گاه وارد مسابقات نشد.

پورشه 18 - تاریخچه پورشه از ابتدا تاکنون

۷. تصویر اسب بکار رفته در نماد پورشه مشابه نماد فراری است-استفاده از تصویر اسب در نماد پورشه منطقی است، چرا که در نماد شهر اشتوتگارت‌؛ زادگاه پورشه نیز از این تصویر استفاده شده است. اما دلیل استفاده‌ی فراری از تصویر اسب متفاوت است؛ در جریان جنگ جهانی اول یک خلبان تک‌خال ایتالیایی، هواپیمایی را در اشتوتگارت منهدم کرده و طبق توصیه‌ی مادر این خلبان به فراری، این شرکت از تصویر اسب به نشان خوش‌یمنی استفاده می‌کند.

پورشه 19 - تاریخچه پورشه از ابتدا تاکنون

۸. پیشرانه‌ی نخستین خودروهای اسپورت پورشه در وسط آن‌ها قرار داشت-تصور عموم بر این است که پیشرانه‌ی پورشه ۳۵۶ در قسمت عقب آن قرار داشت، اما در حقیقت در نمونه‌ی اولیه‌ی این خودرو، جهت تعادل بهتر آن، پیشرانه در پشت راننده و در مقابل محور عقب قرار داشت. این خودرو برای نخستین‌بار در جریان رقابت تپه‌نوردی در اینسبروک پیروز شد.

پورشه 20 - تاریخچه پورشه از ابتدا تاکنون

۹. حدود دو سال مدل‌های ۳۵۶ در یک کارخانه‌ی چوپ‌بری در شهر گموند اتریش تولید شدند-در حقیقت خودروهای مدل ۳۵۶  نسبت به نمونه‌های تولید شده‌ی بعدی بهتر بودند چرا که بدنه‌ی آن‌ها به جای فلز از جنس آلومینیوم ساخته می‌شد، بنابراین وزن کمتری داشتند.

پورشه 21 - تاریخچه پورشه از ابتدا تاکنون

۱۰. نیروی پلیس هلند در گذشته از پورشه ۳۵۶ استفاده می‌کرد-پورشه پس از گذشت یک سال از توقف تولید ۳۵۶، تعداد ۱۰ دستگاه از آن را برای پلیس هلند تولید کرد. خودرویی را که در تصویر مشاهده می‌کنید، متعلق به جری ساینفلد است.

پورشه 22 - تاریخچه پورشه از ابتدا تاکنون

۱۱. بدنه‌ی بسیاری از خودروهای ابتدایی پورشه توسط ریکارو ساخته شده‌اند-رویتر کاروسری ورک از تولیدکنندگان بدنه‌ و نمای داخلی خودروها بود و طبق یک قرارداد با پورشه، بدنه‌ی خودروهای ۳۵۶ را تولید می‌کرد. اوایل دهه‌ی ۶۰ میلادی پورشه بخش تولید بدنه‌ی این کمپانی را تصاحب کرد و بخش باقیمانده از این کمپانی نیز نام خود را به ریکارو تغییر داد.

پورشه 23 - تاریخچه پورشه از ابتدا تاکنون

۱۲. اوایل قرار بود که پورشه ۹۱۱، پورشه ۹۰۱ نامگذاری شود-در ابتدا قرار بود پورشه ۹۱۱، یکی از خاطره‌انگیزترین نام‌ها در صنعت خودرو، پورشه ۹۰۱ نامگذاری شود، اما پژو مانع این کار شد، چرا که روند نامگذاری مرسوم این شرکت به صورت فرمت عدد – ۰ – عدد بود. به عنوان نمونه ۲۰۶.

پورشه 24 - تاریخچه پورشه از ابتدا تاکنون

۱۳. پورشه ۹۱۷ نسبت به خودروهای مسابقه‌ای کنونی برتری داشت-با توجه به نوع مسابقات، پورشه ۹۱۷ تولید شده در اوایل دهه‌ی ۷۰ میلادی، می‌توانست قدرتی بالغ بر ۱۱۰۰ اسب بخار و سرعتی در حدود ۳۸۵ کیلومتر در ساعت داشته باشد.

پورشه 25 - تاریخچه پورشه از ابتدا تاکنون

۱۴. ۲۵ دستگاه نخست از خودروی مسابقه‌ای ۹۱۷، “Secretary Car” لقب گرفته‌اند-در آخرین لحظات مونتاژ خودرو ۹۱۷، برای تولید نمونه‌های کافی جهت جلب رضایت بازرسان FIA برای کسب مجوز شرکت در مسابقات، تمام کارکنان پورشه مشغول کار بودند، حتی منشی‌های این شرکت نیز در تولید این اتومبیل‌ها نقش داشتند.

پورشه 26 - تاریخچه پورشه از ابتدا تاکنون

۱۵. سال ۱۹۷۲، Porsche Design نخستین ساعت کرونوگراف مشکی دنیا را تولید کرد-در طراحی صفحه‌ی نخستین ساعت مشکی دنیا از نمایشگر سرعت خودروها الهام گرفته شده و ظاهر آن بسیار زیبا و جذاب است.

پورشه 1 - تاریخچه پورشه از ابتدا تاکنون

۱۶. عملکرد پورشه با مجاز شدن استفاده از توربو در مسابقات فرمول ۱، خارق‌العاده بود-قهرمانی مک‌لارن در سه دوره‌ از مسابقات، نتیجه‌ی مستقیم استفاده از پیشرانه‌ای ۶ سیلندر با حجم ۱.۵ لیتر و قدرتی بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار است. این موضوع چه در سال ۱۹۸۴ و چه در سال ۲۰۱۴، کم ارزش نیست.

پورشه 2 - تاریخچه پورشه از ابتدا تاکنون

۱۷. خودروهای مسابقه‌ای پورشه حدود ۲۴۰۰۰ عنوان قهرمانی کسب کردند-هیچ شرکتی قادر به شکستن رکورد پورشه با ۲۴ هزار عنوان قهرمانی در سراسر دنیا نخواهد بود.

پورشه 3 - تاریخچه پورشه از ابتدا تاکنون

۱۸. پورشه سابقه‌ی طراحی تراکتور را داشته است-سابقه‌ی پورشه در حوزه‌ی ساخت تراکتور از لامبورگینی نیز درخشان‌تر است. این شرکت حتی تراکتوری بنزین‌سوز را نیز برای کشت قهوه تولید کرده است. چرا که بوی گازوئیل در طعم قهوه اثرگذار است.

پورشه 4 - تاریخچه پورشه از ابتدا تاکنون

۱۹. پورشه یکی از بهترین تولیدکنندگان لیفت‌تراک در کل دنیا است-از اوایل دهه‌ی ۸۰ میلادی، پورشه به صورت پیوسته جوایزی را برای طراحی لیفت‌تراک‌های Linde Material Handling کسب می‌کند.

پورشه 5 - تاریخچه پورشه از ابتدا تاکنون

۲۰. پورشه کابین خلبان هواپیمای ایرباس A300 را طراحی کرد-پورشه برای نخستین‌ بار از نمایشگرهای دیجیتال به جای نمایشگرهای عقربه‌ای و آنالوگ در کابین‌های خلبان استفاده کرده است.

پورشه 6 - تاریخچه پورشه از ابتدا تاکنون

۲۱. پورشه ۹۵۹ پیشرفته‌ترین سوپرخودروی نسل خود بود-۹۵۹ با حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت یکی از بهترین خودروهای دهه‌ی ۸۰ میلادی است. این خودرو همچنین برنده‌ی رقابت‌های ۲۴ ساعته‌ی لمانز در کلاس خود شد.

پورشه 7 - تاریخچه پورشه از ابتدا تاکنون

۲۲. پورشه ۹۵۹ در رقابت‌های رالی داکار پیروز شد-پورشه ۹۵۹ در رقابت‌هایی که بر روی سخت‌ترین سطوح دنیا انجام می‌شود، بر تعدادی از بهترین تراک‌هایی (خودروهای باری شاسی بلند) که برای این رقابت‌ها آماده شده‌اند، چیره شده است. به نظر نمی‌رسد که هیچکدام از سوپرخودروهای کنونی قادر به انجام این کار باشند.

پورشه 8 - تاریخچه پورشه از ابتدا تاکنون

۲۳. مدل ۱۹۸۶ پورشه ۹۴۴ نخستین خودروی فروخته شده در آمریکا است که از ایربگ بهره می‌برد-پورشه در دوره‌ای ایربگ را برای سرنشین جلو درنظر گرفت که بسیاری از خودروسازها حتی ایربگ سمت راننده را نیز به صورت آپشن و با دریافت هزینه‌ی بیشتر به خودروهای خود اضافه می‌کردند.

پورشه 9 - تاریخچه پورشه از ابتدا تاکنون

۲۴. برخی موتورسیکلت‌های هارلی دیویدسون از پیشرانه‌های پورشه بهره می‌برند-موتورسیکلت Harley V-Rod از یک پیشرانه‌ی ۶۰ درجه با میل‌سوپاپ بالاسری دوتایی بهره می‌برد؛ این پیشرانه‌ی پیشرفته توسط پورشه و منحصرا برای بخش موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای هارلی دیویدسون توسعه داده شده است.

پورشه 10 - تاریخچه پورشه از ابتدا تاکنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.