تاریخچه دوج

شرکت خودروسازی دوج سال ۱۹۰۰ توسط دو برادر به نام‌های Horase and JahnDodg در آمریکا تاسیس شد. این شرکت در ابتدا برای شرکت‌های خودروسازی قطعات و موتورخودرو تولید می‌کرد. رفته‌رفته برادران دوج تصمیم گرفتند به تولید خودرو بپردازند و به این ترتیب سال ۱۹۱۴ اولین خودروی ۴ سیلندر خود به نام Dodg30 را عرضه کردند. در سال ۱۹۱۶ آنها خودروهای خود را به مکزیک بردند. در سال ۱۹۲۰، Horase Dodg براثر بیماری درگذشت و هدایت شرکت به جان واگذارگردید.

در این زمان شرکت دوج توافقنامه‌ای با شرکت برادران گراهام برای تولید کامیون امضا کردند و کامیون K34 را تولید کردند. در این مدت آنها توانستند به رقم ۱۶۰ میلیون دلارفروش سالانه دست پیدا کنند. شرکت دوج در سال ۱۹۲۵، ۵۱ درصد از سهام شرکت برادران گراهام را خریداری کرد و در سال ۱۹۲۶ بقیه سهام شرکت یعنی ۴۹درصد دیگر را نیز به دست آورد. در سال ۱۹۲۷ خط تولید خودروهای ۶ سیلندر نیز در شرکت دوج راه‌اندازی گردید و خودروی ۶ سیلندر senior عرضه شد.

در سال ۱۹۲۸ نیز خودروی ۶ سیلندر victory هم تولید شد. درسال ۱۹۲۸ به بالاترین میزان فروش یعنی ۱۷۰میلیون دلاردست یافت. در سال ۱۹۳۰ شرکت ۱۵ مدل خودرو به بازار عرضه کرد و در همین سال خط تولید خودروهای ۸ سیلندر را نیز راه‌اندازی کرد و خودروی deluxe six در سال ۱۹۳۴ تولید شد. درسال ۱۹۳۹ دوج به تولید خودروهای لوکس و گران قیمت پرداخت. با شروع جنگ جهانی دوم شرکت دوج مانند دیگر خودروسازان دنیا به تولید ماشین‌آلات جنگی پرداخت مثل تانک جنگی مدل WC54. پس ازجنگ با تغییر در مدیریت، دوج شروع به تولید خودروهای جدید مثل V8 کرد و درسال ۱۹۵۸ خودروی COUPE و در سال ۱۹۶۱ خودروی LANCER نیزعرضه شد. درسال ۱۹۶۵ مدل‌های جدیدی مانند CORONETو CHARYER نیز تولید شد که هردو موفقیت‌های زیادی را کسب کردند. سپس خودروهای polara و Monaco معرفی شدند که از محصولات پرفروش شرکت محسوب می‌شدند. طی سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ شرکت دوج به محبوبیت زیادی رسید و در سال ۱۹۷۶ خودروی aspen و درسال ۱۹۷۷ خودروی معروف دیپلمات عرضه و تولید شدند. درسال ۱۹۸۰ نیز خودروی k-car تولید شد. طی سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ دوج خودروهای موفق و معروفی را به بازار معرفی کرد.

شرکت دوج که قبلا به Chrysler تغییر نام داده بود در سال ۱۹۹۸ با شرکت دایملر ـ بنز ادغام شد و به daimlerchryslerتغییرنام داد. البته هنوز هم خودروهای تولیدی شرکت با نام دوج شناخته می‌شود. خودروهای تولیدی شرکت دوج شامل انواع خودروهای‌سواری، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و خودروهای ورزشی است و علاوه برآمریکا محصولات این شرکت به کشورهای استرالیا، کانادا، برزیل، مکزیک و کشورهای اروپایی نیز صادر می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.