همایش بین‌المللی خودرو؛ از خواب سنگین حضار تا هشدار روحانی به خودروسازان

سومین دوره نمایشگاه و همایش بین المللی خودرو از یکشنبه تا سه شنبه هفته جاری در تهران برگزار شد. این همایش که در آن تعدادی از شرکت‌های اروپایی و چینی حضور داشتند با حاشیه های قابل توجهی همراه بود.

* هشدار روحانی به خودروسازان و تشویق حاضران

همایش بین‌المللی خودرو 2 - همایش بین‌المللی خودرو؛ از خواب سنگین حضار تا هشدار روحانی به خودروسازان

روحانی میهمان ویژه این همایش بود که صبح دومین روز همایش در جمع خودروسازان و قطعه سازان ایرانی و خارجی سخنرانی کرد. وی در بخشی از صحبتهایش عنوان کرد که دولت همواره با ممنوعیت واردات خودرو و در برخی موارد اعمال تعرفه های سنگین بر واردات خودرو از این صنعت حمایت کرده اما حمایت دولت نمی تواند دائمی باشد. حمایت دولت از یک صنعت در برابر صنایع بیرونی، دوره‌ای دارد و این دوره نمی‌تواند نامحدود باشد.

این سخن روحانی مورد تشویق حاضران قرار گرفت که در نوع خود جالب بود. چرا که خودروسازان و قطعه سازان همواره از اعمال تعرفه های بالا بر واردات خودرو حمایت کرده‌اند و در مقابل، سخن گفتن از حذف تعرفه های وارداتی بیشتر مورد استقبال واردکنندگان قرار داشته است.

* تسبیح چرخانی مدیر ایرانی روی سن همایش

در بخش دیگری از همایش، چهار نفر از مدیران خودروساز ایرانی و خارجی بر روی صندلی هایی که بر روی سن اجرا قرار گرفته بود، مستقر می‌شدند و به نوبت در پشت تریبون قرار گرفته و در مورد ظرفیت و توانمندی شرکت خود صحبت می کردند.

هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو و مهدی جمالی مدیرعامل سایپا به همراه مدیرانی از شرکت‌های خارجی پژو و اسکانیا نیز در بخشی از برنامه بر روی این صندلی‌ها قرار گرفتند.

جمالی مدیر عامل سایپا که این روزها بحث کنار گذاشتنش از سایپا داغ است وقتی پشت تریبون قرار گرفت، مسائلی در خصوص شرایط تحریم و توانایی سایپا را مطرح کرد و در بخش دیگری از صحبت هایش نیز به دفاع از عملکردش طی ۸ ماه حضور در سایپا پرداخت.

وی در صحبتهایش گفت که از اضمحلال شرکت سایپا جلوگیری کردیم و این شرکت در روز ۲۵ اسفندماه به عنوان سومین شرکت ایران از لحاظ سرمایه ای معرفی خواهد شد.

همایش بین‌المللی خودرو 1 - همایش بین‌المللی خودرو؛ از خواب سنگین حضار تا هشدار روحانی به خودروسازان
جمالی پس از این سخنرانی دوباره بر روی صندلی خود روی سن سالن قرار گرفت،در حالی که احساس می‌شد استرش شدیدی دارد پایش را روی پای خود انداخت و برای دقایقی پای خود را به شدت تکان می داد. این مسئله توجه حاضران را جلب کرد، اما مسئله به اینجا ختم نشد. بعد از آن جمالی تسبیحی را از جیبش بیرون آورد و کمی بازی بازی کرد. در نهایت هم چرخ بزرگی به تسبیحش داد و با موبایلش مشغول شد. یکی دو بار هم از روی سن به بیرون سالن رفت و برگشت. کنار جمالی نماینده یکی از خودروسازان خارجی نشسته بود که ظاهراً حرکات جمالی توجه او را به طور ویژه‌ای به خود جلب کرده بود.

* هدیه به سخنرانان

اعطای هدیه به برخی سخنرانان همایش نیز در این مراسم قابل توجه بود. بعد از پایان سخنرانی مدیران حاضر بر صندلی‌های روی سن، مدیر روابط عمومی وزارت صنعت و دبیر همایش هدیه‌ای را به آنان اعطا می‌کرد که در نوع خود جالب بود و چنین حرکتی کمتر در همایش‌ها دیده شده است.

خواب برخی حاضران در پنل تخصصی همایش بین المللی خودرو هم یکی از حاشیه‌های این گردهمایی بود.

* تأکید وزیر بر توقف خطوط تولید خودروهای بی کیفیت

نعمت زاده وزیر صنعت که در هفته جاری طی مدت ۳ روز بخشی از وقت خود را به حضور در نمایشگاه و همایش خودرو اختصاص داد، در سخنرانی روز نخست خود از عرضه خودروهای صفر بی کیفیت انتقاد کرد و گفت شرایط نباید طوری باشد که حتی از هر هزار نفر، یک نفر هم از کیفیت خودروی صفر خود ناراضی باشد. وی تأکید کرد حتی اگر لازم باشد باید خط تولید خودروهای بی کیفیت متوقف شود.

این در حالی است که یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو با شعار صفر شدن خودروهای ناقصی در ایران خودرو، تلاش زیادی کرده بود تا خودروهای ناقص باقی مانده در کف کارخانه را کامل کرده و به مشتریان تحویل دهد.

این در شرایطی است که موارد زیادی از تحویل خودروهای بی کیفیت و با قطعات معیوب به مشتریان اتفاق افتاده و همین مسئله یکی از دلایل نارضایتی مردم از کیفیت خودروهای صفر و رکود در خرید خودروهای داخلی بوده است.

* امضای تفاهم نامه داخلی روی سن و در همایش بین المللی

یکی از اتفاقات همایش بین المللی خودرو، امضای سه تفاهم نامه در حضور وزیر صنعت بود. دو تفاهم نامه مربوط به همکاری شرکت ماموت و اسکانیای سوئد و همچنین انجمن قطعه سازان ایران و ترکیه بود و یک تفاهم نامه هم بین سایپا و دانشگاه شریف به امضا رسید.

تفاهم نامه انجمن قطعه سازان ایران و ترکیه در حالی به امضا رسید که انجمن قطعه سازان منحل شده و وجود بیرونی و قانونی ندارد.

همچنین تفاهم نامه سایپا و دانشگاه شریف در واقع یک تفاهم نامه داخلی بود و طرح آن در همایش بین المللی و در حضور شرکتهای خارجی سوال برانگیز شد.

به علاوه، این تفاهم نامه ها در حضور وزیر صنعت به امضا رسید که معمولاً در حضور وزرا، امضای قراردادهای مهم و اسناد قطعی صورت می‌گیرد، نه تفاهم نامه. این مسئله ظاهراً مورد انتقاد شخص وزیر هم قرار گرفت که در واکنش وی در صحبت با مدیر روابط عمومی وزارت صنعت بر روی سن و پیش از امضای تفاهم نامه ها قابل مشاهده بود.

* پژو در ایران خبرنگار استخدام کرد

حضور خبرنگار ایرانی شرکت پژو در ایران نیز در حاشیه همایش صنعت خودرو قابل توجه بود.

پژو برای رصد دقیق تر رسانه ها و مطالب مطرح در مورد تولیداتش در ایران اقدام به استخدام یک خبرنگار ایرانی کرده که وی مسائل مطرح شده در مورد پژو را در ایران رصد و نتایج آن را برای مدیران پژو ارسال می‌کند.

* نگاهی به ریز هزینه‌های همایش میلیاردی

همایش خودرو با حضور مدیرانی از شرکتهای اروپایی پژو، رنو، ولوو، بنز و اسکانیا برگزار شد و در کنار اینها چند شرکت چینی نیز حضور داشتند.

گفته می شود ایران خودرو و سایپا هر کدام حدود ۲۵۰ میلیون تومان برای برگزاری همایش هزینه کرده اند و در نمایشگاه نیز حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان توسط هر کدام از این شرکتها هزینه شده است.

در کنار این موضوع باید به هزینه هایی که سایپا و ایران خودرو برای تبلیغات همایش هزینه کرده اند، اشاره کنیم.

البته از هر کدام از میهمانان خارجی نیز ۱۲۸۰ یورو جهت ثبت نام دریافت شده است.

این هزینه ها در حالی مطرح است که در همایش خودرو اتفاق خاص، قابل توجه و یا امضای قراردادی صورت نگرفت و مشخص نیست این همایش چه دستاورد خاصی برای صنعت خودرو ایران خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.