انحصارطلبی هنوز هم در بازار واردات خودرو وجود دارد و فقط شکل انحصار تغییر یافته است

میثم رضایی  با بیان اینکه انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو با ۷۰ عضو در حدود یک‌سال شکل گرفته است، اظهار داشت: براساس آمار گمرک بیش از ۷۰ درصد واردات خودرو از طریق اعضای انجمنی که از بخش خصوصی هستند، انجام می‌شود.

وی افزود: ‌با بخشنامه اخیر دولت واردکنندگان غیر رسمی به ازای واردات هر دستگاه خودرو ۳ درصد از قیمت ثبت شده خودرو در سایت گمرک را به نمایندگان رسمی‌‌ همان شرکت خودرو‌ساز پرداخت می‌کنند و این نمایندگان در مقابل به واردکنندگان غیررسمی، خدمات پس از فروش و مجوز واردات ارائه می‌کنند.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو گفت: البته دارا‌بودن شرایطی مانند استانداردهای یورو ۵ شرط اصلی در ارائه مجوز واردات و خدمات پس از فروش است ضمن اینکه از ابتدای سال ۲۰۱۶ همه خودروهای وارداتی دارای گارانتی است.

رضایی افزود: مسیر واردات خودرو دارای ایراد است و آن اینکه برای واردات ابتدا باید نامه‌ای را خطاب به انجمن واردکنندگان خودرو وابسته به اتاق بازرگانی تنظیم و نوع و تعداد خودرو مورد نظر برای واردات را اعلام کنیم در حالی‌که این‌ها رقبای ما هستند.

وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا فهرست سفارش را به رقبا اعلام نمی‌کنند، به طرح این پرسش پرداخت که چرا رقبا باید از سفارش خودرو ما مطلع شوند و افزود: این اقدام به این معنی است که انحصار‌طلبی هنوز هم در بازار واردات خودرو وجود دارد اما شکل کار تغییر یافته است.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو گفت: اگر مرجع بی‌طرفی، ۳درصد به ازای واردات هر دستگاه خودرو را بگیرد و خودروهای واردکنندگان غیررسمی را گارانتی و خریداران را آسوده خاطر کنند، بهتر از این است که نمایندگان رسمی از نوع کار و سفارش ما مطلع شوند.

رضایی با بیان اینکه تا سال گذشته میلادی خودرو‌ها به دو شکل دارای گارانتی و بدون گارانتی وارد می‌شد گفت: تفاوت قیمت این دو نوع خودرو ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان بود اما نکته مهم این بود که مردم برای خرید خودروهای بدون گارانتی انگیزه بیشتری داشتند.

وی افزود: اعتقاد مردم بر این بود خودروهای وارداتی با سطح کیفیت بالا در ۳ تا ۵ سال اول نیازی به گارانتی و خدمات پس از فروش ندارد، یعنی اعتمادشان به خودرو بیشتر بود و مطمئن نبودند که بتوانند خدمات پس از فروش مناسبی دریافت کنند.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو، افزود: واردکنندگان غیررسمی در کشور به طور معمول نمایشگاه عرضه خودرو ندارند و داشتن نمایشگاه برای‌شان مقرون به صرفه نیست از این رو خودرو‌های وارداتی را در اختیار نمایشگاه‌داران قرار می‌دهند.

رضایی گفت: پس از محاسبه هزینه‌های تمام شده خودرو حاشیه سودی را در نظر می‌گیریم و خودروهای تا ۲۰۰ میلیون تومان را با یک تا دو میلیون تومان سود در شرایط کنونی به فروش می‌رسانیم اما نمایشگاه‌داران پس از خرید خودرو از ما، بر‌اساس سیاست‌های خود آن را ۵ تا ۱۵‌میلیون تومان بیشتر از قیمت تمام شده به‌فروش می‌رسانند که البته نظارت بر عملکرد آن‌ها بر‌عهده اتحادیه نمایشگاه‌داران است.

وی خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از این سوءاستفاده، تا ۱۰ روز آینده هزینه تمام شده خودرو را در سایت انجمن اعلام می‌کنیم، تا مردم با آگاهی از قیمت تمام شده خودرو، آن را به قیمت واقعی خرید کنند؛ درحال حاضر حاشیه سود در نظر گرفته شده برای خودروهای وارداتی ۲ تا ۳ درصد قیمت تمام شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.