معاملات رسمی در بازار خودرو اگرچه در روزهای ابتدایی سال جدید هم کم و بیش در جریان بود اما از دیروز چهره جدی به خود گرفت و فروشندگان خودروهای خارجی دست دو، سهم بالایی در آگهیهای فروش داشتند.
بازار خودرو دو سالی هست که با رکود دست و پنجه نرم میکند. حتی ایام خاص سال که معمولا برای خودروفروشان و خریداران خودرو فصلی از رونق به شمار میآمد هم چندان اثری در بازار نگذاشت و همین موضوع سبب شد تا خواب زمستانی خرید و فروش خودرو در بازار کم کم به یک خواب عمیق بدون خیال بیدار شدن تبدیل شود. گویا همه چیز دست به دست هم داده تا بازار خودرو دیگر رونق سالهای قبل خود را نداشته باشد. البته دلایل مختلفی برای این رکود و تعمیق روز افزون آن ارایه میشود. برخی بر این باورند که نبود نقدینگی در دست مردم و مشارکت حداقلی بانکها در وام دهی به متقاضیان خرید خودرو، دلیل اصلی عدم رونق خرید و فروش در بازار است و برخی دیگر نیز معتقدند که انتظار مردم برای ورود خودروهای جدید، بازار را راکد نگه داشته است.
در همین حال، هر دو دلیل به صورت موازی و همزمان میتواند عامل رکود بیش از پیش در بازار خودرو باشد، شاید حتی بتوان انتظار مردم برای ورود خودروهای جدید را از رفتار هیجانی آنها در خرید و پیش خرید خودروهای جدید تازه وارد به بازار از سوی کمپانیهای داخلی، به خوبی دید. همانطور که صف خرید تشکیل میشود و مردم ترجیح میدهند خودروهای تازه ورود به بازار را بخرند تا اینکه خودروهای فعلی خود را با مدلهای دیگر بازار جایگزین کنند. در این میان یکی از فعالان بازار خودرو میگوید: در ایام تعطیلات نوروز البته خرید و فروش اندکی به چشم میخورد اما واقعیت آن است که رکود خودرو به سال ۹۵ هم رسیده است و شاید به این صورتی که روند ادامه یافته است، نباید حداقل در نیمه اول سال جاری منتظر تکان جدی در بازار خودرو بود.
وی میافزاید: بازار خودرو دیگر جذابیتی برای برخیهایی که امید به حاشیه سود در ثبت نام خودروها در نمایندگی و فروش آن در بازار آزاد داشتند، ندارد و به همین دلیل است که بخش عمدهای از خرید و فروشهایی که خود منجر به حرکت بازار و به نوعی رونق آن میشد، از بین رفته و رکود بیش از هر زمان دیگری به چشم میخورد. در این میان البته نباید سستی خریداران را نیز نادیده گرفت.
تاملی در خرید و فروشها و آگهیهای فروشی که در روزهای ابتدایی تعطیلات در سایتهای مرجع خرید و فروش خودرو مشاهده میشود، نشانگر این است که تمایل برای فروش خودروهای خارجی متعلق به سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ بیشتر وجود دارد و البته قیمتهایی هم که برای این خودروها از سوی فروشندگان ارایه میشود، خرید را تا حدودی مقرون به صرفه میکند. البته آنچه که در اغلب آگهیها مشهود است، عدم ارائه قیمت قطعی از سوی فروشندگان است و بیشتر فروشندگان قیمت را به صورت توافقی اعلام میکنند.
این در شرایطی است که در روزهایی که روزنامههای منتشرکننده آگهی خرید و فروش خودرو تعطیل بودند، سایتها بار آگهیهای متقاضیان فروش خودرو را به دوش میکشیدند و همین امر هم سبب شده بود تا مراجعه به این سایتها از سوی افرادی که قصد خرید یا فروش خودروهای خود را دارند، بیشتر شود. به هرحال به نظر نمیرسد که رکود بازار خودرو، حداقل تا پایان نیمه اول سال دست از سر بازار بردارد.
قیمت داخلیها
به گفته فعالان بازار، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۷ میلیون تومان خرید و فروش میشود که این موضوع از ثبات قیمت خودرو حکایت میکند. از سوی دیگر پژو ۲۰۶ صندوقدار در مدل V8 نیز با ثبات قیمت خود در بازار، در حال حاضر ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش میرسد. از سوی دیگر اما پژو ۴۰۵ که این هفته تغییر قیمت را تجربه کرده، هماکنون ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش میرسد که این موضوع از افزایش ۲۰۰ هزار تومانی قیمت آن حکایت دارد. سمند LX نیز که این هفته ۲۰۰ هزار تومان گران شده، هماکنون با قیمت ۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش میرسد.
پژوپارس سال نیز که طی هفتههای گذشته با افزایش قیمت مواجه بود طی هفته جاری ثبات قیمتی خود در بازار را حفظ کرده است و در حال حاضر در کلاس ۲۸ حدود ۳۶ میلیون تومان و مدل LX آن روز گذشته حدود ۳۸ میلیون ۵۰۰ هزار تومان معامله شد، اما از بازار رانا خبر میرسد، این خودرو هم از افزایش قیمتهای ابتدای سال در امان نبوده و قیمتش بالا رفته است. به گفته فعالان بازار رانا در حال حاضر با قیمتی حدود ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش میرسد و این نشان میدهد رانا ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. فعالان بازار اما در مورد دنا عنوان میکنند که این خودرو توانسته ثبات قیمت خود را در بازار حفظ کند، با این حساب در حال حاضر برای خرید دنا باید ۴۲.۸ میلیون تومان هزینه کرد .
از دنا که بگذریم، این هفته تغییری در قیمت خودروهای شرکت سایپا رخ نداده است؛ چه آنکه به گفته نمایشگاهداران خودروی پایتخت، تیبا در مدل صندوقدار خود هماکنون حدود ۲۴.۳ میلیون تومان قیمت دارد که این موضوع از ثبات قیمتی این خودرو حکایت دارد. همچنین برای خرید پراید در مدل ۱۳۱ نیز باید حدود ۲۰ میلیون تومان هزینه کرد که این موضوع نشان از ثبات قیمتی این خودرو در بازار دارد. برای خرید مدل ۱۱۱ پراید نیز باید ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر حکایت دارد. از سوی دیگر پراید در مدل ۱۳۲ با قیمتی حدود ۲۰.۱ میلیون تومان خرید و فروش میشود و با این حساب، خودرو موردنظر تغییر قیمت خاصی را به خود ندیده است.
به گفته فعالان بازار قیمت تندر-۹۰ در همه مدلها افزایش یافته است؛ بهطوریکه تندر-۹۰ مدل پارس خودرو با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی در حال حاضر حدود ۳۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خریدوفروش میشود، همچنین پارس تندر نیز ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را طی هفته جاری به خود دیده و در حال حاضر ۴۱ میلیون تومان به فروش میرسد. از بازار تندر-۹۰ مدل اتومات خبر میرسد که این خودرو افزایش قیمت داشته و با این حساب، تندر اتومات در حال حاضر با قیمتی معادل ۵۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود. این قیمت نشان میدهد تندر اتومات نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان در هفته های ابتدایی سال افزایش قیمت را تجربه کرده است. فعالان بازار عامل سیر صعودی مدلهای تندر را کاهش عرضه این محصول در بازار میدانند.