تغییرات شکل گرفته در بازار خودرو داخلی

به‌رغم آنکه برخی اخبار حکایت از این دارد که در پایان ماه رمضان افزایش قیمت خودرو توسط تولیدکنندگان اعمال خواهد شد، اما به‌نظر می‌رسد این موضوع نیز نتوانسته محرکی برای ورود مشتریان به بازار خودرو باشد.

در حالی خودروسازان اواخر تیرماه همزمان با پایان ماه مبارک رمضان را زمان افزایش قیمت محصولات خود تعیین کرده‌اند که بازار واکنشی به این تصمیم خودروسازان از خود نشان نداده است. حال آنکه طی سال‌های گذشته هر گاه اخباری مبنی‌بر افزایش قیمت خودرو اعلام می‌شد، مشتریان با هجوم به بازار به خرید خودروی مدنظر خود می‌پرداختند؛ اما عدم مراجعه مشتریان به نمایشگاه‌های خودرو نشان‌دهنده آن است که مشتریان تمایلی به خرید در شرایط کنونی ندارند.

کارشناسان یکی از عوامل مهم در بی‌انگیزگی مشتریان را شرایط انتظاری برای ورود خودروهای جدید می‌دانند و معتقدند بسیاری از مشتریان، خرید خود را به اواخر سال جاری یا سال آینده موکول کرده‌اند، زیرا بسیاری از آنها تمایلی به خرید خودروهای قدیمی تولیدکنندگان ایرانی ندارند. به همین دلیل آنها هیچ‌گونه واکنشی به اعلام افزایش قیمت خودرو طی ماه های آینده ندارند.

آنگونه که به‌نظر می‌رسد، اولویت مشتریان خودرو در بازار تغییر کرده است. از آنجا که بازار خودرو در شرایط کنونی خسته از محصولات تکراری خودروسازان داخلی است، بنابراین تمایلی به مراجعه به بازار ندارد. در همین زمینه یک دست‌اندرکار بازار خودرو معتقد است که در حال حاضر مشتریان بازار خودرو به دو دسته تقسیم می‌شوند، یک دسته از مشتریان که توان مالی لازم را دارند و خرید خود را به سال آینده موکول کرده‌اند تا از خودروهای جدیدی که قرار است توسط شرکت‌های خودروساز عرضه شود، بهره ببرند.

و دسته دیگر مشتریانی هستند که به دلیل نداشتن توان مالی نسبت به خرید خودروهای کنونی رضایت دارند؛ بنابراین آنها با استفاده از شرایط پیش‌فروش خودروسازان نیاز خود را رفع می‌کنند. از سوی دیگر اما خودروسازان در شرایطی بر افزایش قیمت محصولات خود پافشاری می‌کنند که بازار همچنان سوت وکور است و مشتریان رضایتی نسبت به وضعیت کنونی کیفیت محصولات و قیمت‌ها ندارند. موضوعی که فعالان بازار به آن نیز اشاره دارند و موید این موضوع را کاهش تولید خودروهای قدیمی و کم کیفیت در شرکت‌های خودروسازی می‌دانند. حال آنکه، طی چندماه گذشته تقاضا برای برخی از محصولات خودروسازان که کیفیت مناسبی نیز دارد، افزایش یافته است. در عین حال، کارشناسان همسو با نظر مشتریان اتخاذ تصمیم افزایش قیمت در شرایط کنونی را اشتباهی استراتژیک می‌دانند و این موضوع را موجب برهم زدن بازار عنوان می‌کنند. به گفته آنها خودروسازان بدون آنکه نیازسنجی دقیقی در خصوص بازار خودرو کشور داشته باشند، قصد دارند دست به چنین اقدامی بزنند. آنگونه که گفته می‌شود هدف خودروسازان از افزایش قیمت تامین مالی و جذب نقدینگی در بخش تولید است. با این وجود، کارشناسان تاکید دارند، افزایش قیمت در شرایطی که عرضه وجود دارد؛ اما تقاضا نیست، یک اقدام پرخطر است.

افت‌و‌خیز قیمت‌ها در بازار تهران

قیمت خودروهای داخلی چه افت‌و‌خیزی را تجربه کرده است. آن‌طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند خودروهای داخلی دز این هفته همگی کاهش قیمت را به دنبال داشته اند که در جدول زیر قابل مشاهده می باشد .

خودرو قیمت تغییر نسبت به هفته گذشته
۲۰۶ تیپ ۲ ۳۲.۵۰۰.۰۰۰ ۱۰۰.۰۰۰-
۲۰۶ تیپ ۵ ۳۶.۸۰۰.۰۰۰
۴۰۵ SLX ۳۰.۷۰۰.۰۰۰ ۱۰۰.۰۰۰-
۲۰۶ صندوقدار ۳۷.۳۰۰.۰۰۰ ۱۰۰.۰۰۰+
پارس بنزینی ۳۵.۱۰۰.۰۰۰ ۲۰۰.۰۰۰-
پارس دوگانه سوز ۳۷.۳۰۰.۰۰۰
پارس TU5 ۳۸.۷۰۰.۰۰۰ ۳۰۰.۰۰۰-
سمند LX ۳۰.۱۰۰.۰۰۰ ۱۰۰.۰۰۰+
تندر۹۰ ایران خودرو ۳۸.۰۰۰.۰۰۰ ۲۰۰.۰۰۰-
پراید ۱۳۱ ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ۱۰۰.۰۰۰+
پراید ۱۱۱ ۲۰.۵۰۰.۰۰۰ ۲۰۰.۰۰۰+
ساینا EX ۲۷.۶۰۰.۰۰۰ ۳۰۰.۰۰۰-
لیفان X50 اتوماتیک ۵۳.۰۰۰.۰۰۰
لیفان X60 ۵۲.۰۰۰.۰۰۰ ۵۰۰.۰۰۰-
لیفان ۸۲۰ ۸۵.۰۰۰.۰۰۰ ۸۰۰.۰۰۰-
جک S5 دنده ای ۸۱.۰۰۰.۰۰۰ ۵۰۰.۰۰+
مزدا۳ FL ۱۱۰.۰۰۰.۰۰۰
چری تیگو ۵ ۹۳.۰۰۰.۰۰۰
رنو کپچر ۱۱۱.۰۰۰.۰۰۰ ۵۰۰.۰۰۰-

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.