بازار خودرو در هفته جاری چگونه گذشت؟ + جدول قیمت

در حالی به روزهای انتهایی ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شویم که بازار خودرو همچنان در رکود به‌سر می‌برد، این در شرایطی است که مدیران فروش دو شرکت خودروساز بزرگ کشور طی یک ماه گذشته بر افزایش قیمت خودرو طبق مصوبه شورای رقابت در پایان ماه مبارک رمضان تاکید کردند. به این ترتیب هر چند تصور می‌شد که اظهارات مدیران فروش ایران خودرو و سایپا مبنی‌بر افزایش قیمت‌ها، تحرکی در بخش تقاضا ایجاد کند، اما عدم خرید خودرو از سوی متقاضیان، نشان از رکودی پایدار در بازار خودرو دارد. از سوی دیگر برخی از کارشناسان بازار، همچنان امیدوار به پایان ماه رمضان و به‌دنبال آن رونق بازار هستند، این در شرایطی است که نمایشگاهداران خودرو پایتخت امید چندانی در این زمینه ندارند و اثر این موضوع را بر فروش شرکت‌های خودروساز می‌دانند که از طریق شرایط فروش اعتباری خودروهای خود را عرضه می‌کنند.

به گفته فعالان بازار، از آنجا که شرکت‌های خودروساز به مناسبت عید فطر شرایط فروش تسهیلاتی را ارائه کرده‌اند؛ بنابراین عمده حجم تقاضا در بازار خودرو به آن سمت گرایش پیدا خواهد کرد. در این میان اما عامل دیگری که به‌نظر می‌رسد، رونق در بازار خودرو را رقم خواهد زد اتمام ماه رمضان و آغاز سفرهای تابستانی است. بر این اساس کارشناسان معتقدند که با فرا رسیدن موج اول سفرهای تابستانی رونق در بازار خودرو کشور جریان خواهد یافت.

عامل موثر دیگر در افزایش تقاضا در بخش خودرو که البته باز هم نصیب شرکت‌های خودروساز خواهد شد، کاهش نرخ سود بانکی و به‌دنبال آن کاهش ۳ درصدی نرخ سود تسهیلات است که طی هفته جاری رقم خورد. موضوعی که کارشناسان آن را عامل موثری بر افزایش تقاضا در بازار خودرو می‌دانند و اینکه این دو موضوع جذابیت خرید تسهیلاتی از خودروسازان را افزایش خواهد داد. به اعتقاد کارشناسان از آنجا که شرایط حاکم بر بازار خودرو ایران تغییر کرده و فروش خودرو قدری سخت شده است؛ بنابراین عرضه‌کنندگان مجبورند با شرایط ویژه و ارائه تسهیلات بلندمدت با نرخ سود کم اقدام به فروش محصولات خود کنند که کاهش نرخ سود بانکی و سود تسهیلات در این زمینه اثر بسیاری دارد.

با این وجود به باور فعالان بازار در صورتی که زمزمه افزایش قیمت خودرو توسط شرکت‌های خودروساز بعد از پایان ماه رمضان صورت عملی به خود بگیرد، شرایط بازار برهم خواهد خورد و معادلات رونق بازار خودرو نیز از بین خواهند رفت. به‌رغم آنکه شورای رقابت مجوز افزایش قیمت برخی خودروهای ساخت داخل را اعلام کرده اما خودروسازان با توجه به شرایط بازار تاکنون تغییری در قیمت‌ محصولات خود اعمال نکرده‌اند. بر این اساس بسیاری از کارشناسان افزایش قیمت را موجب کاهش مراجعه مشتریان به نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز می‌دانند. نمایندگی‌های فروش شرکت‌های خودروساز نیز تمایلی به افزایش قیمت خودرو ندارند؛ زیرا به اعتقاد آنها بازار کشش افزایش قیمت هیچ خودرویی را ندارد. بنابراین در صورتی که خودروسازان اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کنند با ریزش مشتری همراه خواهند بود.

تغییرات قیمت در بازار خودرو داخلی :

خودرو قیمت تغییر نسبت به هفته گذشته
۲۰۶ صندوقدار ۳۷.۱۰۰.۰۰۰ ۱۰۰.۰۰۰-
۲۰۶ تیپ ۵ ۳۶.۹۰۰.۰۰۰ ۱۰۰.۰۰۰+
۴۰۵ GLX دوگانه‌سوز ۳۰.۵۰۰.۰۰۰ ۱۰۰.۰۰۰+
پارس ELX XUM ۳۹.۵۰۰.۰۰۰ ۱۰۰.۰۰۰-
پارس بنزینی ۳۵.۱۰۰.۰۰۰ ۱۰۰.۰۰۰-
پارس دوگانه سوز ۳۷.۸۰۰.۰۰۰ ۳۰۰.۰۰۰+
پارس TU5 ۳۸.۶۰۰.۰۰۰ ۲۰۰.۰۰۰+
سمند EF7 ۳۰.۰۰۰.۰۰۰
تندر۹۰ اتوماتیک ۴۸.۸۰۰.۰۰۰
پراید ۱۳۱ ۲۰.۰۰۰.۰۰۰
پراید ۱۱۱ ۲۰.۷۰۰.۰۰۰ ۱۰۰.۰۰۰+
ساینا EX ۲۷.۶۰۰.۰۰۰
برلیانس H220 اتوماتیک ۴۵.۰۰۰.۰۰۰ ۲۰۰.۰۰۰+
برلیانس H330 اتوماتیک ۵۴.۲۰۰.۰۰۰ ۲۰۰.۰۰۰+
لیفان ۸۲۰ ۸۳.۰۰۰.۰۰۰ ۱.۷۰۰.۰۰۰-
جک S5 دنده ای ۸۱.۰۰۰.۰۰۰ ۲۰۰.۰۰۰-
مزدا۳ FL ۱۱۳.۰۰۰.۰۰۰ ۱.۰۰۰.۰۰۰+
رنو ساندرو اتوماتیک ۵۱.۰۰۰.۰۰۰ ۱۰۰.۰۰۰+
رنو کپچر ۱۰۹.۰۰۰.۰۰۰

تغییرات قیمت در بازار خودروهای وارداتی :

خودرو قیمت تغییر نسبت به هفته گذشته
هیوندای I20 ۸۱.۵۰۰.۰۰۰ ۸۰۰.۰۰۰-
اکسنت فول ۱۰۳.۰۰۰.۰۰۰ ۵۰۰.۰۰۰+
النترا ۱۲۷.۰۰۰.۰۰۰
پیکانتو ۶۹.۵۰۰.۰۰۰ ۵۰۰.۰۰۰-
ریو صندوقدار ۱۰۹.۰۰۰.۰۰۰ ۲.۰۰۰.۰۰۰-
ریو هاچ بک ۱۱۴.۰۰۰.۰۰۰ ۲.۰۰۰.۰۰۰-
سراتو ۲۰۰۰ فول ۱۳۲.۰۰۰.۰۰۰ ۲.۰۰۰.۰۰۰+
اسپورتیج فول ۱۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ۱.۰۰۰.۰۰۰-
تویوتا پریوس فول ۱۵۴.۰۰۰.۰۰۰
کمری هیبرید فول ۱۹۸.۰۰۰.۰۰۰ ۲.۰۰۰.۰۰۰+
هایلوکس جدید دنده‌ای ۱۶۱.۰۰۰.۰۰۰ ۱.۰۰۰.۰۰۰+
هایلوکس جدید اتوماتیک ۱۸۲.۰۰۰.۰۰۰ ۲.۰۰۰.۰۰۰+

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.