بررسی شاسی بلند مفهومی گنو محصول ایران خودرو

از آنجایی که ایران خودرو در هیچ یک از سگمنت های شاسی بلند طرحی نداشته تا بتواند در بازار و حتی در سطح بین المللی جایگاهی داشته باشد و سبد محصولات خود را افزایش دهد و با محصولات خارجی و داخلی رقابت کند، به همین دلیل به فکر افتادم تا دست بکار شوم و خودرویی متناسب با برند ایران خودرو در سگمنت شاسی بلند طراحی کنم.

شاسی بلند مفهومی گنو محصول ایران خودرو 12 - بررسی شاسی بلند مفهومی گنو محصول ایران خودرو

در زیر می توانید متن جناب آقای مرتضی الاد، طراح خودری گنو را مطالعه کنید:

با سلام و درود

در ابتدا باید بگویم هدف از طراحی و انتشار آن صرفاً جنبه حمایتی از صنعت خودروی کشور می باشد که حداقل به سهم خودم از این صنعت مهم هر چند ناچیز حمایت کرده باشم. علاقه زیاد من به خودرو و طراحی خودرو باعث شده پیوسته از نوجوانی تا به الان، مشغول این هنر باشم و همواره قلبم برای این صنعت مهم و دوست داشتنی بتپد و از طرفی خیلی ناراحتم از اینکه صنعت ما با بی لیاقتی بعضی ها عقب ماندگی را تجربه کرده و معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار اوست اما همیشه به این صنعت با تمام فراز و نشیب هایش امیدوار بودم و هستم. در این بلبشویی که در این صنعت مهم بوجود آمده نمی توانستم دست روی دست بگذارم و کاری که از دستم برمی آید را انجام ندهم.

بگذریم، سرتان را درد نیاورم برویم سراغ طرح.

از آنجایی که ایران خودرو در هیچ یک از سگمنت های شاسی بلند طرحی نداشته تا بتواند در بازار و حتی در سطح بین المللی جایگاهی داشته باشد و سبد محصولات خود را افزایش دهد و با محصولات خارجی و داخلی رقابت کند، به همین دلیل به فکر افتادم تا دست بکار شوم و خودرویی متناسب با برند ایران خودرو در سگمنت شاسی بلند طراحی کنم.

طراحی گونو

هدف، خلق طرحی متفاوت، با ظاهری به روز و تهاجمی که شبیه به دیگر خودروها نباشد (البته کمی سخت است طرحی را بوجود آورید که بی شباهت به دیگر برندها نباشد و این مهم امکان پذیر نیست مگر اینکه شرکت مربوطه خط مشی را برای آینده برند خود ترسیم کند که متأسفانه این اتفاق هنوز نیفتاده است) و از طرفی به دور از المان های تکراری و هماهنگ با برند ایران خودرو باشد. در واقع مبنای طراحی این کانسپت با الگوبرداری از المانهای طراحی فعلی ایران خودرو و درآمیختن با الگوهای نوین طراحی در حفظ برند و توسعه زبان طراحی ایران خودرو می باشد. ایده بنده بوجود آوردن طرحی پیچیده و فضایی نبوده بلکه سعی شده طرحی عامه پسند، روان، با اصالت، زیبا و قابلیت تولید داشته باشد و بتواند با شاسی بلندهای موجود هم رده خود در بازار مانند هیوندای سانتافه، تویوتا راو ۴، میتسوبیشی اوتلندر و غیره رقابت کند.

از همان روز اول ایده شاسی بلند اسپرت، کوپه و لوکس شهری را در ذهن داشتم چون این گونه سگمنت از شاسی بلندها مورد پسند عموم مردم و مخصوصاً جوان هاست. استفاده از خطوط تیز و برنده و همزمان استفاده از سطوح یکپارچه می تواند مفهوم شاسی بلندی نیمه لوکس و عضلانی را در ذهن تداعی کند. ارتفاع کم خودرو، شیب تند سقف (بطوریکه با رسیدن به انتهای خودرو ارتفاع سقف کم می شود)، کاپوت نسبتاً کشیده، جلو پنجره بزرگ، تعبیه ورودی های بزرگ هوا در سپر جلو خودرو، استفاده از چراغ دوم بر روی سپر جلو با فاصله کم در زیر چراغ اصلی، رینگهای ۱۹ اینچی با لاستیک های پهن و چراغهای تمام ال ای دی در عقب و جلو، همگی طرحی اسپرت و به روز را به نمایش می گذارد. نام خودرو از کوه بلند در ۲۵ کیلومتری شهر بندرعباس گرفته شده، کوهی که نماد استواری و زیبایی شهر محسوب می شود و با ارتفاع بیش از ۲۵۰۰ متری از سطح دریا خود نمایی می کند و حیات وحش بکر و دست نخورده آن هم اکنون تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد.

طرح گنو پس از اسکچهای زیاد و بازبینی های بسیار در نرم افزار سه بعدی که انصافاً برای رسیدن به طرح ایده آل کمک زیادی کرده است انجام شده و تمامی آنچه که در تصاویر میبیند اعم از خودرو و همچنین محیط اطراف آن از جمله: مدلسازی، متریالها، نورپردازی در محیط نرم افزار سه بعدی تری دی مکس صورت گرفته وخروجی های نهایی آن با نرم افزار کمکی تر دی مکس یعنی وی ری انجام شده است. البته نرم افزارهای تخصصی مانند راینو – استادیو الیاس – کتیا و غیره وجود دارند و مناسب تر هستند.

شایان ذکر است طرح مذکور (گنو) در قالب طرح پیشنهادی برای شرکت ایران خودرو ارسال شده و مثل همیشه با جواب و رفتار همیشگی مواجه شدم البته انتظار بیش از این هم نداشتم. ایران خودرو پس از بررسی طرح و با پذیرفتن طرح به عنوان طرحی زیبا و قابل دفاع تصمیم به رد کردن طرح گرفتند و با لحن احترام آمیز گفتند (ما نمی توانیم طرح شما رو قبول کنیم هر چند طرحتان از نظر ما ایراد خاصی ندارد اما اگر روزی بخواهیم شاسی بلند تولید کنیم طرح از بیرون نمی پذیریم و از طراحان خودمان استفاده می کنیم) و من آن موقع تازه فهمیدم برگزاری چند سال یکبار مسابقات طراحی خودرو از سوی خودروسازان داخلی فقط جنبه تبلیغاتی دارد.

در پایان بخاطر حسن توجه شما کمال سپاس گذاری را دارم.

25 نظرات
  1. محمدی می گوید

    به نظر من طرح خوبیه. اگه ایران خودرو قبول نمی کنه،خودت یه برند بزن. با یه وام ساده جور میشه. در کل عالییییییییه

  2. محمدی می گوید

    به نظر من طرح خوبیه. اگه ایران خودرو قبول نمی کنه،خودت یه برند بزن. با یه وام ساده جور میشه

  3. زینب محمودی می گوید

    خیلی ماشین خوبی هست و جزو کانسپت های مفهومی زیبا هست

  4. محمدطه می گوید

    خیلی ماشین خوبی هست و جزو کانسپت های مفهومی زیبا هست

  5. A.M.M می گوید

    به نظر من این ماشین عالیه.لطفا بعضی از برادرا که فقط گوه خوری و زر زدن رو یاد گرفتن نظر ندن.آخه خنگولا ، شمایین که با این چرت و پرتاتون باعث بی انگیزه شدن مهندسای ایرانی میشین . تف به شرفتون،بی غیرتا.

  6. امیرمهدی می گوید

    من هم عاشق طراحی خودرو هستم. من ۱۳ سال سن دارم ونمی دونم باید چطور شروع کرد. کاش می شد من هم یه طراح باشم . سپاس …

    1. محمدی می گوید

      شما امیرمهدی حسینی هستی

  7. حمید می گوید

    واقعا خسته نباشی عزیزم … خارج از صحبت شرکت ایران خودرو و سایپا بی لیاقت … واقعا جا داره به شما خسته نباشید بگم بخاطر کپی طرح تون از روی سه تا ماشین دیگه … عزیزم طراحی ماشین فقط کپی برداری و الگوبرداری از ماشین های اروپایی نیست … طراحی و زاویه بندی بدنه خودرو اصول و قوانینی داره عزیزم … ولی در کل اگه ماکتش رو بسازین واقعا خوشگله و خسته نباشید داره …

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      بنظر من این طراحی ایراد نداره.حرف نداره.چرا ایراد میگیری

  8. سجادی می گوید

    درود بر شرف شما. فک کنم یکی از مشکلات اصلی همچین طرح های اینکه یکی خارج از تیم خودشان ان را تهیه کرده. در صورتیکه اگر خودشان بخواهند ان را طراحی کنند روسای ان موسسه میشوند اعضای باند خودشان و میلیاردها هم برای طرح خروجی هزینه میشود که البته دورهمی نوش جان میکنند. و مسله دیگه نبود رقابت واقعیه. وقتی این صنعت دولتی و انحصاریه میگن بدرک همین فرغونارو میفروشیم سودشم بیشتره. غیرتم که ندارن ناراحت بشن از این خودروهای داغون که میدن دست ملت

  9. ناشناس می گوید

    باید طرح رو بفروشی به خودروساز خارجی ، تولیدش میکنن می سازنش کلی هم جایزه می بره، وقتی دناپلاس رو ملت میخرن ۱۲۰ میلیون و ۲۰۷ رو ۱۱۰ تومن ایرانخودرو مگه دیوانه شده بیاد رو طرح شما پول خرج کنه خط تولید جدید بزنه نیرو استخدام کنه، با همون ماشین های الان خودش مثل ۴۰۵ و پرشیا و غیره تو پیش فروش اخیر اندازه کل دارایی اتحادیه اروپا و بنز و تویوتا پول
    جمع کرد نیازی به پول از منبع جدید نیست

  10. عمران می گوید

    خودت این طرح درست کن بفروش با چندین میلیارد کم کم درست کن تا خودت صاحب سرکت گنو میشی نه غلام ایرانخودرو

  11. وطن پرست می گوید

    أى أى أى…مدیرعامل بى ناموس ایران خودرو..آخه دیوث چه نقصى تو این عروسک دیدى که ردش کردى؟؟آشغال لاشخور تاکى میخواى آریسان تولیدکنى..تاکى میخواى نایلون فرآورى شده رو توداشبورد ارابه هات به کارى ببرى..بى شرفاى بى لیاقت..لیاقت شماها تولید وانت پیکان که به عنوان کاردستى هم میشه توخونه درستش کرد?

  12. رسول می گوید

    سلام واقعا به شما تبریک میگم به خاطر طرح زیباتون ولی کو لیاقت اگر همین طرح به کشوری مثل ایتالیا میدادی مطمئنا خیلی خیلی استقبال میشد

  13. محمد می گوید

    واقعا شعور مدیر ایران خودرو در حد اسم گذاری دنا به جای سمند و رانا به جای ۲۰۶. متاسفم که اجازه دادیم کشورمون به … کشیده شه.ایران خودرو با این دنایی که طراحی کرده تا ۴۰ سال دیگه (البته اگه تا اون موقع ایران خودرویی باشه) ماشینایی که تولید میکنه به این صورته. دنا پلاس ، دنا پلاس توربو ، دنا توربو ، دنا پلاس توربو اتومات ، دنا پلاس اتومات ، دنا سورن ، دنا پلاس سورن ، دنا پلاس سورن توربو ، دنا پلاس سورن توربو جدید ، دنا پلاس توربو اتومات سورن جدید ، دنا هیبریدی ، دنا پلاس هیبریدی ، دنا پلاس سورن هیبریدی ، دنا پلاس سورن توربو اتومات هیبریدی جدید ، دنا پلاس توربو اتومات هیبریدی و گاز سوز جدید و …

  14. آرش می گوید

    درود بر شما طراح وطن پرست اما تجربه نشان داده مدیران از مهندسان و طراحان آزاد علاقمند استفاده نکرده و از طراحان حقوق بگیر غیر علاقمند که روابطی استخدام شدند بهره میگیرند که نتیجش وضع فعلی. افسوس

  15. سلیمان می گوید

    طرح عالیه اما ایران خودرو توان تولیدش رو نداره
    ایران خودرو فقط یه مونتاژ کننده خودروهای خارجیه
    تنها توانمندیش تغییر چراغ ها و تبدیل خودروهای سواری به وانت باره

  16. من می گوید

    طرح فوق العاده س.

  17. نویسنده می گوید

    فقط باید گفت واقا متأسفم

  18. فردین می گوید

    این اقای الاد چرا وب سایت یا رهی برای تماس از خودشون ندارن عجیب نیست یه خوده

  19. میلاد می گوید

    با سلام
    تف تو قبر ایران خودرو و سایپا
    حیف که پول ندارم وگرنه طرحش رو میخریدم و نمیذاشتم که این طرح دست خارجی ها بیوفته
    اون مدیر ایران خودرو هم که این طرح رو رد کرده آخ دستم بهش برسهههههه….. یعنی میشه؟؟؟

  20. سعید می گوید

    حیف این طرح که آرم ایرانخودرو رو روش گذاشتن. به نظر من باید آقای الاد بره و این طرح رو به اسم خودش ثبت کنه که دیگه ایرانخودرو چند مدت دیگه این طرح رو به اسم طراحان خودش وارد بازار نکنه

  21. شهاب می گوید

    واقعا طرحی عالی و بی نقصه. برا طراح ارزوی موفقیت میکنم. صنعت تولید خودروی کشورمون بیماره و تا زمانی که قطعات و محصولات مورد نیاز از چین وارد میشه هیچ پیشرفتی در کار تولید خودرو پیش نمیاد.

  22. ابوذر می گوید

    به نظر من طرح گنو رو بدین به کره جنوبی یا چین طی یک سال آینده با تولید مواجه می شود. یه کلام نمیتونن تولید کنن. ممنونم از اروند پلاک

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      بخدا منم نظرم همینه.هیف از این همه مهندس با استعداد در کشورما.امیدوارم ایران خودرو شعور این هنر ایرانی رو درک کنه.اگر بتونه تولید رو داخلی کنه و دست چینی ها رو کوتاه کنه واقعا باعث افتخار ایران می شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.