خودروی سئات تولدو؛ بازگشت ماتادورها به ایران

سئات تولدو با ترکیب کارایی، زیبایی، پویایی، بازدهی بالا، کیفیت در ساخت و قیمتی مقرون به صرفه، خودرویی مناسب برای خانواده‌هاست.

 حدود سال ۱۳۸۷ بود که ۳ مدل از خودروهای سئات یعنی لئون، آلتئا و تولدو توسط شرکت پیشگامان (Piico) در لیست خودروهای مجاز جهت واردات ثبت شد. در آن زمان این برند اسپانیایی در بازار ایران ناشناخته بود و طراحی مدل­‌های واردشده چندان موردپسند ایرانی­‌ها نبود، همین عوامل سبب شد توفیق چندانی کسب نکند. حال پس از گذشت سالیان شرکت کیهان موتور آریا تصمیم گرفته است دوباره محصولات سئات را به بازار ایران وارد کند، شاید این بار نتیجه موفقیت­‌آمیز باشد.

خودروی سئات تولدو 4 - خودروی سئات تولدو؛ بازگشت ماتادورها به ایران

اولین محصولی که آن‌­ها در لیست خودروهای سواری جهت واردات ثبت کرده­‌اند سئات تولدو است. تولدو یک سئات واقعی است؛ با شخصیتی منحصربه­‌فرد، بهره­‌مند از بالاترین استانداردها و قیمتی استثنایی، البته در بازار جهانی و نه ایران!

سال ۱۹۹۱ اولین نسل از تولدو به خط تولید سئات راه پیدا کرد و تا به امروز موفق‌ترین خودرو این کمپانی بوده است. پس از اضافه‌شدن سئات به  زیرمجموعه فولکس­‌واگن در سال ۱۹۹۲، تولدو اولین خودرویی بود که از تکنولوژی آلمان­‌ها بهره­‌مند شد. نسل­‌های اول تا سوم این خودرو در فرم‌های لیفت­‌بک، سدان و هاچ­‌بک به بازار عرضه شدند. نسل چهارم آن نیز در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲ در معرض دید عموم قرار گرفت، که پلت­فرمی مشترک با اشکودا رپید داشت و در اواسط نوامبر ۲۰۱۳ در بازار اسپانیا و پرتغال و سپس سرتاسر اروپا عرضه شد. تولدو با حفظ ویژگی­‌هایی همچون قیمت مقرون به صرفه، کیفیت بالا در ساخت و فضای سخاوتمندانه به دنبال تکرار موفقیت­‌های نسل­‌های گذشته است.

این لیفت­‌بک خانوادگی جمع­‌وجور، با طراحی به روز و دور از اغراق، اصالت خود را به رخ می­‌کشد. به کوچکترین جزئیات در آن توجه شده است و طراحی متناسبی دارد. سطوح صاف، خطوط برجسته، طراحی چراغ­‌های بزرگ و زاویه‌دار در کنار جلوپنجره ذوزنقه‌ای به امضایی در نسل جدید خودروهای سئات بدل شده است. در عقب چراغ­‌های افقی خودرو را عریض­‌تر نشان می­‌دهند. در نمای کنار نیز پهنای ستون C و شیب ملایمی که سقف در آن قسمت قرار دارد و همچنین خط شانه­‌ای که از چراغ جلو تا چراغ عقب کشیده شده است جلب توجه می­‌کند. علاوه­‌براین، سایز بزرگ درها تضمینی برای دسترسی راحت به کابین است.

خودروی سئات تولدو 3 - خودروی سئات تولدو؛ بازگشت ماتادورها به ایران

فضای کابین  روشن و جادار است و همچون نمای خارجی از فلسفه طراحی مدرن سئات بهره می­‌برد. همه اجزا با رعایت ارگونومی و تناسب در کنار یکدیگر قرار گرفته­‌اند. سادگی در طراحی نمایشگرهای پشت فرمان و کنسول میانی استفاده از آن­‌ها را راحت کرده است تا خللی به تمرکز راننده وارد نشود. توجه به رنگ­‌بندی، کیفیت مواد مورد استفاده و کیفیت ساخت رضایت شما را جلب خواهد کرد. همچنین دقت به جزئیات در قسمت­‌هایی همچون فرمان ۳ شاخه، تریم­‌های کرومی و عملکرد سیستم تهویه، استاندارد بالای ساخت را نشان می­‌دهد. علاوه­‌براین تولدو به لطف فضای بار ۵۵۰ لیتری، برای سفرهای خانوادگی خودرویی ایده‌آل به حساب می­‌آید. این فضا در صورت خم کردن صندلی­‌های ردیف عقب به ظرفیت ۱۴۹۰ لیتر می‌رسد.

پیشرانه­‌ها و جعبه­‌دنده­‌ها از جدیدترین تکنولوژی­‌های شرکت مادر، یعنی فولکس­‌واگن، بهره می­‌برند. طیف وسیعی از پیشرانه­‌های بنزینی و دیزلی برای تولدو قابل انتخاب است. استهلاک پایین، ابعاد جمع­‌وجور، وزن کم و مدیریت بهینه‌سازی‌شده حرارت برای کم کردن مدت زمان گرم شدن موتور، از مهم‌ترین ویژگی­‌های پیشرانه‌های مورد استفاده در تولدو است. پیشرانه­‌های بنزینی بین ۷۵ تا ۱۲۲ اسب‌بخار قدرت دارند، که خوشبختانه قوی­‌ترین نسخه مجهز به پیشرانه ۱.۴ لیتری توربوشارژ جهت ورود به بازار ایران انتخاب شده است. این پیشرانه را جعبه­‌دنده ۷ سرعته با کلاچ دوبل جهت انتقال قدرت به چرخ­‌های جلو همراهی می­‌کند. استفاده از تکنولوژی­‌هایی نظیر سیستم هشدار زمان تعویض دنده و سیستم بازیابی انرژی در هنگام ترمزگیری به بهبود بهره­‌وری آن کمک کرده است.

سیستم تعلیق آن طراحی پیچیده‌­ای دارد و به خوبی تنظیم شده است، به گونه­‌ای که با این سدان حس رانندگی امن و اسپرت خواهید داشت. در محور جلو سیستم تعلیق مک­‌فرسون، در ترکیب با ساختار جناغی و تثبیت­‌کننده­‌ها (stabilisers) و در محور عقب نیز  سیستم تعلیق پیچشی به کار گرفته شده است. سیستم فرمان الکتروهیدرولیک تولدو از دقت بالایی برخوردار است و عملکرد اسپرت دارد که متناسب با افزایش سرعت تنظیم می­‌شود و این به معنی پایداری در خط مستقیم و پاسخگویی دقیق به فرمان­‌های راننده است.

خودروی سئات تولدو 2 - خودروی سئات تولدو؛ بازگشت ماتادورها به ایران
سئات تولدو در تست تصادف موسسه ایمنی euroNCAP موفق به کسب ۵ ستاره کامل شده است.

ساختار مقاوم بدنه و بهره­‌گیری از جدیدترین تکنولوژی­‌ها و سیستم­‌های ایمنی نظیر ABS ،ESP و ASR، رادارها و ایربگ راننده و سرنشین کناری و همچنین ایربگ‌­های جانبی  و پرده­‌ای در دو طرف، آن را به خودرویی ایمن بدل کرده است.

تولدو و مهم‌ترین رقیبانش

Seat Toledo

Mitsubishi Lancer

Toyota Corolla

Hyundai Elantra

Seat Toledo - خودروی سئات تولدو؛ بازگشت ماتادورها به ایران

Mitsubishi Lancer - خودروی سئات تولدو؛ بازگشت ماتادورها به ایران

Toyota Corolla - خودروی سئات تولدو؛ بازگشت ماتادورها به ایران

Hyundai Elantra - خودروی سئات تولدو؛ بازگشت ماتادورها به ایران

طول/عرض/ارتفاع

۱۴۶۱/۱۷۰۶/۴۴۸۲

۱۴۹۰/۱۷۶۲/۴۶۲۵

۱۴۶۰/۱۷۷۵/۴۶۲۰

۱۴۱۵/۱۷۷۵/۴۵۳۰

فاصله دوچرخ جلو/ محوری

۲۶۰۲/۱۴۶۳

۲۶۳۳/۱۵۲۹

۲۷۰۰/۱۵۳۰

۲۷۰۰/۱۵۵۲

وزن

۱۲۸۰ kg

۱۳۴۰ kg

۱۲۷۵ kg

۱۱۹۴ kg

حجم موتور

۱۳۹۵ cc

۱۸۰۰ cc

۲۰۰۰ cc

۱۷۹۷ cc

تعداد سیلندر/سوپاپ

۱۶/۴

۱۶/۴

۱۶/۴

۱۶/۴

گیربکس

۷ سرعته اتوماتیک

CVT

۴ سرعته اتوماتیک

۶ سرعته اتوماتیک

قدرت

۱۲۵ hp

۱۴۰ hp

۱۴۳ hp

۱۴۸ hp

گشتاور

۲۰۰ nm

۱۷۶ nm

۱۸۶ nm

۱۷۸ nm

شتاب

۹ sec

۱۱.۵ sec

۱۰.۴ sec

۱۰.۲ sec

سرعت

۲۰۸ km/h

۱۹۰ km/h

۱۹۵ km/h

۲۰۰ km/h

حجم مخزن سوخت

۵۵ lit

۵۹ lit

۵۵ lit

۴۸ lit

مصرف ترکیبی

۵.۸ lit/100km

۶.۶ lit/100km

۸.۱ lit/100km

۷.۱ lit/100km

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.