مقایسه رنو ساندرو استپ‌وی با دانگ‌فنگ اچ ۳۰ کراس

۲ محصول قدیمی در دنیا به تازگی، به‌عنوان مینی‌کراس‌های جمع‌ و جور راهی بازار ایران شده‌اند. یکی از این محصولات از یک شرکت پرآوازه برای ایرانی‌ها به‌نام رنو است. ساندرو استپ‌وی اگرچه مدل قدیمی این خودرو است اما نام و نشان یک شرکت معتبر اروپایی را یدک می‌کشد که کیفیت محصولات آن بسیار بالاست و در بسیاری از نقاط با نام داچیا عرضه می‌شود.

در سوی دیگر میدان، محصول جدید ایران‌خودرو به‌نام اچ۳۰کراس قرار داده شده است.اچ۳۰کراس تولید شرکت دانگ‌فنگ چین است که تاریخچه خوب و طولانی در زمینه تولید خودروی سواری ندارد اما توانسته اچ۳۰کراس را با همکاری مشترک با پژو-سیتروئن روانه بازار چین و اکنون بازار ایران کند. امروز در سایت چرخان، ما مشخصات فنی این محصولات را با هم بررسی می‌کنیم و به‌شما پیشنهاد می‌دهیم نظر خود را از طریق بخش نظرات همین مطلب، با دیگران به اشتراک بگذارید. با ما همراه باشید…

طراحی خارجی

رنو ساندرو استپ‌وی با دانگ‌فنگ اچ ۳۰ کراس 8 - مقایسه رنو ساندرو استپ‌وی با دانگ‌فنگ اچ ۳۰ کراس

صحبت درباره طراحی خارجی این ۲ خودرو بسیار سخت خواهد بود، چرا که هر ۲ از شکل‌ و شمایل خودروهای قدیمی بهره می‌برند و دلیل این طراحی خارجی نیز بسیار موجه است، چرا که ساندرو استپ وی تولیدی در ایران، محصول سال ۲۰۰۷ رنو بوده و اولین نسل ساندروهای تولیدی رنو است (احسنت بر این همه درایت). اچ‌۳۰‌کراس نیز در سال ۲۰۱۳ به بازار چین عرضه شد که از تاریخ تولید این خودرو نیز زمان زیادی می‌گذرد. انتخاب این ۲ خودرو از لحاظ طراحی ظاهری به سلیقه شخصی افراد بستگی دارد. ساندرو استپ‌وی در نمای خارجی خود کمی پخته‌تر است و چهره آن بیشتر از اچ۳۰کراس جلب توجه می‌کند.

رنو ساندرو استپ‌وی با دانگ‌فنگ اچ ۳۰ کراس 7 - مقایسه رنو ساندرو استپ‌وی با دانگ‌فنگ اچ ۳۰ کراس

هر ۲ محصول بخش‌های مشابهی مانند ضرب‌گیرهای پلاستیکی روی بدنه دارند. نمای روبرویی اچ‌۳۰ کراس کمی بهتر از ساندرو طراحی شده، البته این برتری زیاد نیست؛ اما چراغ‌های جلوی این خودرو از طراحی بهتری برخوردارهستند و باتوجه به جلوپنجره ساده هر دو، بازهم اچ‌۳۰ کراس کمی بهتر است.

البته بدون شک بخش جانبی و عقبی ساندرو استپ وی از اچ ۳۰ کراس بهتر بوده و اصول طراحی در این خودرو بیشتر رعایت شده است. همچنین فرم بدنه ساندرو استپ‌وی بیشتر به خودروهای کراس اوور کوچک شباهت دارد و اچ۳۰ کراس بیشتر شبیه به خودروهای استیشن است! در نمای جانبی، هر ۲ خودرو یک ضعف مشابه دارند و آن‌هم سایز کوچک لاستیک‌هاست که طراحی هر ۲ را تحت تاثیر قرار داده است. شاید در بسیاری از مقاله‌های تالیفی، ما به این بخش اشاره داشته‌ایم چرا که اکثر خودروهای چینی از لاستیک‌های کوچک بهره می‌برند. البته این موضوع در محصولات جدید چینی کمی بهتر شده است.

ابعاد

رنو ساندرو استپ‌وی با دانگ‌فنگ اچ ۳۰ کراس 6 - مقایسه رنو ساندرو استپ‌وی با دانگ‌فنگ اچ ۳۰ کراس

ساندرو استپ‌وی ۴۰۲۴ میلی‌متر طول، ۱۷۵۳ میلی‌متر عرض و ۱۵۸۴ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله بین ۲ محور این خودرو در حدود ۲۵۸۸ میلی‌متر است. در طرف دیگر اچ۳۰کراس نیز ۴۳۵۱ میلی‌متر طول، ۱۷۶۰ میلی‌متر عرض و ۱۵۲۸ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله بین ۲ محور آن نیز ۲۶۱۰ میلی متر اعلام شده است. طول و فاصله محوری بیشتر نشان می‌دهد در کابین اچ۳۰‌ کراس فضا کمی بیشتر خواهد بود اما ساندرو استپ‌وی به واسطه ارتفاع بیشتر خود، حس داشتن یک کراس‌اوور را بهتر در شما ایجاد می‌کند.

کابین

رنو ساندرو استپ‌وی با دانگ‌فنگ اچ ۳۰ کراس 5 - مقایسه رنو ساندرو استپ‌وی با دانگ‌فنگ اچ ۳۰ کراس

طراحی داخلی ساندرو استپ‌وی برای ما ایرانی‌ها کاملا آشناست. این کابین دقیقا مشابه ساندروهای هاچ‌بک و تندرهای ۹۰ جدید ایران‌خودرو است. طراحی ساده و تاحدی خسته‌کننده دارد و به‌دلیل اینکه قبلا در محصولات دیگر حضور داشته، طراحی آن چیز جدیدی ندارد و توجه ما را به خود جلب نکرد.

رنو ساندرو استپ‌وی با دانگ‌فنگ اچ ۳۰ کراس 4 - مقایسه رنو ساندرو استپ‌وی با دانگ‌فنگ اچ ۳۰ کراس

در مقابل، اچ۳۰کراس از لحاظ طراحی داخلی و زیبایی کابین، دو پله بالاتر از ساندرو استپ‌وی است. دریچه‌های هوا، دکمه‌های تهویه و مانیتور قرار داده شده در کابین بسیار طراحی بهتری نسبت به ساندرو دارند. صفحه‌کیلومتر نیز ظاهر دلچسب‌تری دارد و این کابین بدون شک انتخاب ما خواهد بود، چرا که هم زیباتر و هم بزرگ‌تر است.

پیشرانه

رنو ساندرو استپ‌وی با دانگ‌فنگ اچ ۳۰ کراس 3 - مقایسه رنو ساندرو استپ‌وی با دانگ‌فنگ اچ ۳۰ کراس

ساندرو استپ‌وی مجهز به پیشرانه ۱۵۹۸ سی‌سی است که توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه و ۱۴۰ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور بر دقیقه گشتاور را دارد. با توجه به وزن ۱۱۹۳ کیلوگرمی ساندرو استپ‌وی نمی‌توان از این موتور انتظار شگفتی داشت و چون این خودرو با ۲ گیربکس دستی و اتومات عرضه شده، مدل گیربکس دستی می تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

 

رنو ساندرو استپ‌وی با دانگ‌فنگ اچ ۳۰ کراس 2 - مقایسه رنو ساندرو استپ‌وی با دانگ‌فنگ اچ ۳۰ کراس

پیشرانه اچ۳۰کراس نیز تقریبا مشابه ساندرو است. این پیشرانه که ۱۶۰۰ سی‌سی حجم دارد، توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت در ۵۷۵۰ دور در دقیقه و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقیقه دارد. جالب اینجاست که وزن اچ‌۳۰ کراس از ساندرو استپ‌وی بیشتر است و کاملا طبیعی خواهد بود که این خودروی ۱۲۳۰ کیلوگرمی، عملکرد کمی ضعیف‌تر داشته باشد.

اچ۳۰‌کراس نیز در ۲ مدل گیربکس دستی و اتومات عرضه شده که مدل دنده دستی نسبت به گیربکس اتومات عملکرد بهتری خواهد داشت و به اصطلاح دنده اتومات این بدنه را در سربالایی خوب نمی‌کشد؛ البته باید گفت که فعلا ایران‌خودرو این محصول را فقط با گیربکس اتومات برای فروش آماده کرده و مدل دنده دستی آن هنوز برای فروش آماده نشده است.

تجهیزات رفاهی و ایمنی

رنو ساندرو استپ‌وی با دانگ‌فنگ اچ ۳۰ کراس 1 - مقایسه رنو ساندرو استپ‌وی با دانگ‌فنگ اچ ۳۰ کراس

لیست تجهیزات ساندرو استپ‌وی در مدل فول و گیربکس اتومات به شرح زیر خواهد بود:

تیپ اتومات
تجهیزات ایمنی و رفاهی
کیسه هوای راننده  دارد
کیسه هوای سرنشین جلو بهمراه سوئیچ غیرفعال نمودن  دارد
کامپیوتر اطلاعات سفر  دارد
ترمز ضدقفل ABS بهمراه توزیع الکترونیکی ترمز  دارد
سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی  دارد
چراغ مه شکن جلو  دارد
سیستم ضد سرقت (Immobilizer) دارد
قفل مرکزی بهمراه کنترل از راه دور دارد
شیشه بالابر برقی جلو و عقب  دارد
آینه های جانبی برقی مجهز بهمراه گرمکن  دارد
کنترل سیستم صوتی زیر فرمان  دارد
آینه های جانبی کرومیک  دارد
برف پاک کن و شیشه شور عقب به همراه مه زدا  دارد
سیستم صوتی (رادیو + سی دی (پخش فشرده)+USB+4 بلندگو)  دارد
زه جانبی و ریل سقفی و دستگیره های همرنگ بدنه  دارد
پشت سری بالشتی ردیف جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع  دارد
کمربند ایمنی سه نقطه ای برای سرنشین های ردیف عقب  دارد
دکمه ضد لغزش خودرو در جاده های لغزنده

اچ۳۰ کراس نیز از لحاظ تجهیزات ایمنی و رفاهی به صورت زیر خواهد بود:

تجهیزات رفاهی و ایمنی
سیستم ترمز ضد قفل با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو(ABS+EBD)  دارد
راننده , سرنشین جلو و جانبی  دارد
هیدرولیک و مجهز به کلید های کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث هندزفری  دارد
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک  دارد
صفحه نمایشی لمسی (۶.۵ اینچی) با قابلیت پخش فایل های تصویری و سیستم رهیاب  دارد
چراغ های عقب LED دار و چراغ های جلو ال ای دی کریستالی  دارد
آیینه های جانبی راهنمادار و دارای سیستم گرمایشی  دارد
شیشه بالابر های جلو و عقب برقی  دارد
روکش چرمی غربیلک فرمان،دکوراتیو طرح متال ،استفاده از قطعات کرومی در بدنه،آیینه های جانبی و سپرهای هم رنگ بدنه  دارد
سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) ، قفل میکرو سوییچی درب ها ،سنسور پارک،چراغ مه شکن جلو و عقب و دوربین دید عقب،ایزوفیکس  دارد
رینگ اسپرت آلومینیومی ۱۶ اینچ و لاستیک ۲۰۵  دارد
راننده با قابلیت تنظیم دستی در ۶ جهت، صند لی های عقب تاشو  دارد
جا عینک، اسپویلر ، قطعات تزیینی دور بدنه ،کامپیوتر سفری، ۴ عدد بلندگو + ۲ عدد تیوتر،چراغ مطالعه جلو و عقب ، سان روف برقی
مصرف سوخت

رنو ساندرو استپ‌وی با دانگ‌فنگ اچ ۳۰ کراس 11 - مقایسه رنو ساندرو استپ‌وی با دانگ‌فنگ اچ ۳۰ کراس

ساندرو استپ وی با استاندارد آلایندگی یورو ۴ به صورت میانگین در حالت ترکیبی (گیربکس دستی) مصرف سوخت ۶.۷ لیتر و ۸ لیتر در حالت اتومات خواهد داشت. در مقابل اچ ۳۰ کراس نیز با استاندارد یورو ۴ در حالت دستی ۶.۷ لیتر و در حالت اتومات به لطف گیربکس AISIN خود ۷.۰۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند.

قیمت

رنو ساندرو استپ‌وی با دانگ‌فنگ اچ ۳۰ کراس 10 - مقایسه رنو ساندرو استپ‌وی با دانگ‌فنگ اچ ۳۰ کراس

ساندرو استپ وی با گیربکس دستی از سوی گروه خودروسازی سایپا، ۴۶.۵۵۰.۰۰۰ تومان و با گیربکس اتومات، ۵۲.۵۵۰.۰۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است. اچ‌۳۰ کراس نیز در حال حاضر فقط با گیربکس اتومات پیش‌فروش شده و گیربکس دستی آن در دسترس نیست. این مدل از سوی ایران‌خودرو ۴۴.۹۰۰.۰۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است که بدون شک بازار ساندرو را تحت تاثیر قرار می‌دهد و خریداران ساندرو را به سمت خود می‌کشاند.

کلام آخر

رنو ساندرو استپ‌وی با دانگ‌فنگ اچ ۳۰ کراس 9 - مقایسه رنو ساندرو استپ‌وی با دانگ‌فنگ اچ ۳۰ کراس

اگرچه هر ۲ خودرو، محصولات چندان قدرتمندی نیستند اما درحال حاضر توانمندی صنعت خودروسازی ایران همین است و مدیریت نامناسب باعث شده که با مشکلات فراوانی روبرو باشیم و خودروهای بسیار قدیمی شرکت‌های مختلف را که در دنیا دیگر جایی ندارند، با منت فراوان برای مونتاژ و عرضه به ایران بیاوریم. در این مقایسه اچ۳۰کراس در بسیاری از بخش‌ها به‌خصوص قیمت، بهتر از نماینده رنو ظاهر شد، اما به یاد داشتیم که توانمندی و شهرت سازندگان تفاوت زیادی با یکدیگر دارد.

3 نظرات
  1. عرفان می گوید

    ساندور ساخت شرکت دیسیا رومانی است نه رنو

    1. آزیتا گراوند می گوید

      سلام کاربر محترم اغلب محصولات مشترک داچیا و رنو در بازارهای مختلف با برندهای رنو یا داچیا عرضه شده‌اند در بازارهای دنیا ساندرو با لوگوی رنو یا داچیا به فروش می‌رسد و این تفاوت برند بسته به بازار هدف امری طبیعی در صنعت خودروسازی است. رنو در این خصوص می‌گوید در بازارهایی که برند داچیا به اندازه کافی مطرح نیست اما برند رنو شناخته شده‌است .بخاطر همین ما در مظلب نوشته بودیم ساخت رنو.به هر حال ممنون از دقتتون

  2. رضا می گوید

    اچ ۳۰ کراس با قابلیتهای فراوان و قیمت مناسب ، یکی از بهترینهای خودروی کشور در رنج خود محسوب میشود.و حتی قیمتی پایین تر از منطقه ازاد دارد قیمت اتومات ان در امارات در حدود ۶۰۰۰۰ درهم میباشدو امتحان خود را به خوبی در ایران پس داده ولی یکی از ایرادات ان کم بودن لوازم یدکی است که امیدوارم به مرور زمان ، و واردات و تولید داخلی این ایراد به نقطه قوت این خودرو تبدیل شود . سپاس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.