هزینه نقل و انتقال رسمی برخی از خودروهای ایرانی مدل 95

رئیس کانون سردفتران مهر‌ماه امسال اعلام کرد که دفاتر اسناد رسمی در سال گذشته مبلغ ۸۴۲ میلیارد تومان حقوق دولتی بابت ۲ میلیون و ۵۸۵ هزار فقره سند قطعی خودرو و یک میلیون و ۴۶ هزار فقره وکالت برای فروش خودرو و وسایل نقلیه موتوری به‌حساب خزانه واریز کرده‌اند اما هیچ آماری از میزان دریافتی توسط کانون‌ها و سردفتران اعلام نکرد.

به گزارش اروند پلاک  به نقل از همشهری، مدتی قبل پایگاه اطلاع‌رسانی کانون سردفتران و دفتریاران به نقل از محمدرضا دشتی‌اردکانی اعلام کرد که ۷ هزار و ۹۸ دفتر اسنادرسمی در سراسر کشور فعال هستند و ۸۴۲ میلیارد تومان بابت مالیات نقل و انتقال و حق‌الثبت تنظیم اسناد قطعی و وکالت برای فروش انواع خودرو و وسایل نقلیه موتوری دریافت شده است. به‌گفته وی از مبلغ‌ فوق ۲۸۰ میلیارد تومان بابت حق‌الثبت و ۵۶۱میلیارد تومان بابت مالیات نقل و انتقال بوده که به موجب ماده۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷و ماده ۱۰ قانون تنظیم برخی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۴، وصول مالیات و حقوق دولتی مذکور هنگام تنظیم اسناد قطعی و وکالت بابت فروش خودرو برعهده دفاتر اسنادرسمی محول شده است.

براساس توضیحات دشتی اردکانی از ۲۸۰میلیارد تومان حق‌الثبت، ۱۱۷میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به‌حساب جمعیت هلال احمر و ۲۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به‌حساب شهرداری واریز می‌شود.

  • درآمد سردفتران

کانون سردفتران نه در آن خبر و نه پیش از آن هرگز به میزان درآمد خود از محل صدور سندهای خودرو اشاره نکرده و پیگیری‌ها برای اعلام رسمی این مبلغ نیز بی‌نتیجه مانده است.اما به استناد آمار اعلام شده از سوی رئیس کانون سرفتران و دفتریاران مبنی‌بر تنظیم ۲میلیون و ۵۸۵هزار فقره سند قطعی خودرو در سال۹۴ و با درنظر گرفتن مبلغ ۴۰۰هزار تومان به‌عنوان میانگین هزینه نقل و انتقال هر خودرو در سال۹۴ و با یک حساب سر انگشتی می‌توان گردش مالی دفترخانه‌ها از نقل و انتقال خودرو را دست‌کم هزار و ۳۴میلیارد تومان تخمین زد.

جدولی که توسط کانون سردفترداران از جزئیات درآمد‌های مربوط به سند منتشر شده است، ۹ستون دارد. در یک ستون نام خودرو‌ها و ستون بعدی جمع مبلغ سند آمده است.یک ستون دیگر از این جدول جمع مالیات یک درصد سند و ستون دیگر نیز جمع حق‌الثبت سند است. مبالغ مندرج در این ستون‌ها همانگونه که در قانون آمده و رئیس کانون نیز توضیح داده، به دولت تحویل می‌شود. براساس‌ جدول اعلامی از سوی این کانون برای سال۹۴ مجموع درآمد از مالیات ۵۶۱میلیارد تومان و میزان درآمد‌ها برای حق الثبت نصف این مبلغ یعنی ۲۸۰ میلیارد تومان بوده است که این به‌حساب جمعیت هلال احمر و حساب شهرداری واریز می‌شود. ستون بعدی از این جدول نیز مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است که مطابق قانون دریافت می‌شود و به این کانون تعلق نمی‌گیرد. یک ستون دیگر هم با عنوان «هزینه سند الکترونیک» آمده که به‌طور ثابت و برای همه خودرو‌ها مبلغ ۵هزار تومان است که در تخمین مبلغ درآمد کانون سردفتران این ستون و جمع مبالغ آن را نادیده می‌گیریم.

اما ۲ستون دیگر یعنی «سهم کانون» و «دریافتی سردفتر» مواردی هستند که می‌توانند به تخمین درآمد کانون‌ها از محل صدور سند کمک کنند.میزان این دو ستون یعنی «سهم کانون» و «دریافتی سردفتر» برای هر خودرو برابر است و البته درخودروهای مختلف تغییر می‌کند.

تغییر این مبلغ نیز با قیمت خودرو رابطه معکوس دارد؛یعنی هرچه قیمت خودرو بالاتر برود این مبلغ کمتر شده و هر چه قیمت خودرو و مدل آن پایین‌تر بیاید این مبلغ افزایش می‌یابد.به این ترتیب کانون سردفترداران در سال۱۳۹۵ از یک خودرو ماکسیما ۱۰درصد برای سردفتر و ۱۰درصد هم برای کانون و نماینده ثبت و کارکنان و… دریافت کرده است که به حدود ۳۷۰هزار تومان از یک میلیون و ۸۰۰هزار تومان مجموع هزینه سند می‌رسد. این کانون اما از خودرو پیکان برای سردفتر بیشترین مبلغ یعنی ۸/۲۱درصد و همین میزان را هم برای کانون و نماینده ثبت و کارکنان و… دریافت می‌کند که در مجموع به حدود ۸۰هزار تومان می‌رسد.

بیشترین رقم‌های دریافتی براساس این جدول مربوط به همین خودروی پیکان با ۴۳.۵درصد (درمجموع برای سردفتر و سهم کانون) و کمترین آنها ۸.۲درصد برای بنز S500 (درمجموع برای سردفتر و سهم کانون) است.اما اگر قرار باشد خودروهای لوکس و کم مشتری مانند بنز و بی.ام.دبیلو را منها کنیم و سراغ خودروهای پرتیراژ و پر مشتری برویم می‌توان به یک عدد تخمینی دست یافت. با جمع ۱۹مورد خودرو پرتیراژ در این لیست(شامل انواع پژو، پراید، سمند، ال۹۰، رانا،‌ام.وی.ام.‌ پیکان، لیفان، مگان، زانتیا و حتی خودورهایی مانند ماکسیما و ویتارا) میانگین متوسط دریافتی توسط سردفتر ۱۳.۸درصد است که با درنظر گرفتن همین مبلغ برای ستون دیگر این جدول (سهم کانون و کارکنان) به دو برابر یعنی ۲۸درصد افزایش می‌یابد. به این ترتیب هر سندی که برای هر خودرو در این دفاتر صادر شود، به‌طور میانگین ۲۸درصدش به کانون سردفتران (سردفتر و کارکنان و…) خواهد رسید.

اگر گردش مالی هزار و ۳۴میلیارد تومان برای این کانون را ملاک قرار دهیم، ۲۸درصد این عدد حدود ۲۹۰میلیارد تومان خواهد بود.به این ترتیب می‌توان حدس زد کانون سردفتران برای فعالیت ۷هزار و ۹۸دفتر خود در طول سال نزدیک به ۲۹۰میلیارد تومان درآمد داشته است. اگر این عدد را بر تعداد دفاتر تقسیم کنیم، در دفتر کانون ثبت اسناد در هر‌ماه حدود ۳.۵میلیون تومان فقط از محل صدور سند، درآمد داشته است.

  • کانون سردفتران پاسخگو نیست

حتما این مبالغ تخمینی و غیردقیق است اما پس از آنکه سایت کانون سردفتران از واریز مبلغ ۸۴۲میلیارد تومان حقوق دولتی بابت ۲میلیون و ۵۸۵هزار فقره سند قطعی خودرو و یک میلیون و ۴۶هزار فقره وکالت برای فروش خودرو خبر داد، این ابهام از سوی خوانندگان همشهری مطرح شده که چرا ما باید حق عضویت سردفتران در یک تشکل صنفی را بپردازیم ودوم اینکه چرا باید از هر سند ۱۴.۴درصد سردفتر درآمد داشته باشد؟ برای شفاف‌سازی، ابهامات مطرح شده از سوی مخاطبان را طی نامه‌ای در ۲۵مهر‌ماه به ریاست محترم کانون سردفتران منعکس و خواستار اعلام میزان درآمد کانون و دفترخانه‌داران بابت نقل و انتقال خودرو شدیم که پس از گذشت حدود ۲هفته هنوز پاسخی از کانون دریافت نشده‌ است.

هزینه نقل و انتقل رسمی برخی از خودروهای ایرانی مدل ۱۳۹۵ (مبلغ به هزار تومان)
نوع خودرو جمع مبلغ مالیات ۱ درصد مبلغ سند حق‌الثبت ۰/۵ درصد مبلغ سند ارزش افزوده هزینه سند الکترونیکی سهم کانون و کارکنان و غیره دریافتی سردفتر درصد حق‌التحریر سردفتر نسبت به جمع هزینه سند مجمع درصد دریافتی سردفتر، کانون و کارکنان
پژو ۴۰۵ GLX بنزینی ۵۷۷ ۲۶۰ ۱۳۰ ۱۵ ۵ ۸۳/۵ ۸۳/۵ ۱۴/۴ ۲۸/۸
پژو پرشیا اتوماتیک ۸۳۲/۸ ۴۰۰ ۲۰۰ ۱۸/۸ ۵ ۱۰۴/۵ ۱۰۴/۵ ۱۲/۵ ۲۵
پژوRD ۲۸۳/۳ ۱۱۰ ۵۵ ۹/۳۶ ۵ ۵۲ ۵۲ ۱۸/۳ ۳۶/۶
پژو ۲۰۶ معمولی ۶۳۱/۸ ۲۹۰ ۱۴۵ ۱۵/۸ ۵ ۸۸ ۸۸ ۱۳/۹ ۲۷/۸
پراید صندوقدار ۳۲۴/۲ ۱۳۰ ۶۵ ۱۰/۲ ۵ ۵۷ ۵۷ ۱۷/۵ ۳۵
سمند XU معمولی ۵۲۲/۲ ۲۳۰ ۱۱۵ ۱۴/۲ ۵ ۷۹ ۷۹ ۱۵/۱ ۳۰/۲
زانتیا ۲۰۰۰SX ۷۴۱/۴ ۳۵۰ ۱۷۵ ۱۷/۴ ۵ ۹۷ ۹۷ ۱۳/۰۸ ۲۶/۱۶
رنومگان ۲۰۰۰ اتوماتیک ۱۴۷۲/۲ ۷۵۰ ۳۷۵ ۲۸/۲ ۵ ۱۵۷ ۱۵۷ ۱۰/۶۶ ۲۱/۳۲
لیفان ۵۲۰ ۵۴۰/۵ ۲۴۰ ۱۲۰ ۱۴/۵ ۵ ۸۰/۵ ۸۰/۵ ۱۴/۸ ۲۹/۶
ماکسیما معمولی ۱۳۸۱ ۷۰۰ ۳۵۰ ۲۶/۹ ۵ ۱۴۹/۵ ۱۴۹/۵ ۱۰/۸ ۲۱/۶
راناEL ۶۱۳/۵ ۲۸۰ ۱۴۰ ۱۵/۵۷ ۵ ۸۶/۵ ۸۶/۵ ۱۴/۰۹ ۲۸/۱۸
جک ۲۰۰۰ دنده ای ۱۳۲۶ ۶۷۰ ۳۳۵ ۲۶/۱ ۵ ۱۴۵ ۱۴۵ ۱۰/۹ ۲۱/۸
پیکان ۱۸۱/۱ ۶۰ ۳۰ ۷/۱۱ ۵ ۳۹/۵ ۳۹/۵ ۲۱/۸ ۴۳/۶
MVM110 عادی ۳ سیلندر ۴۳۶/۷ ۱۸۵ ۹۲/۵ ۱۲/۷ ۵ ۷۰/۷۵ ۷۰/۷۵ ۱۶/۲ ۳۲/۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.