هایما شرکتی است که اوایل دهه ۹۰ میلادی برای مونتاژ خودروهای مزدا در چین شکل گرفت. نام اولیه این شرکت Hainan Mazda Motor بود که بعدها با حروف ابتدایی Hainan و Mazda نامش به هایما تغییر کرد. همانطور که از نامش پیداست، این شرکت در آن زمان دو سهامدار اصلی داشت: یکی خود مزدا و دیگری استانداری شهر هاینان. اما سال ۲۰۰۶ شرکت دولتی FAW Group، که FAW Car یکی از سه زیرمجموعه اصلی آن است، موفق به خریداری تمام سهام مزدا در هایما شد. از آن سال تا امروز، Haima در کنار برند Besturn دو زیرمجموعه اصلی فاو در بازار چین هستند و جالبتر اینکه اکثر خودروهای هردو این برندها از پلتفرمهای مزدا بهره میبرند. این روزها مشاوران مزدا همکاری نزدیکی با هر دو برند دارند.
میگویند لوگوی هایما، پرندهای افسانهای است که به سمت خورشید درحال پرواز است.
Haima 7 اولین شاسیبلند این کمپانی بود که سال ۲۰۱۰ با پلتفرم Mazda Tribute ساخته شد و جالبتر اینکه خود ژاپنیها تریبیوت را با پلتفرم ارتقایافته Ford Escape ساخته بودند. اما نسخهای که هماکنون در ایران خودرو به فروش میرسد مربوط به اولین فیسلیفت آن است که اوایل ۲۰۱۳ در نمایشگاه شانگهای رونمایی و سپس از پاییز همان سال نیز راهی بازار چین شد. در این فیسلیفت هم ظاهر و هم باطن خودرو به کلی تغییر کرده بود.
Haima S7 | JAC S5 | Peugeot 2008 | MVM X33S | ||
پیشرانه | ۱.۸L-Turbo | ۲.۰L | ۲.۰L-Turbo | ۱.۶L-VTi | ۲.۰L |
قدرت | ۱۸۸hp | ۱۵۰hp | ۱۷۴hp | ۱۱۸hp | ۱۳۴hp |
گشتاور | ۲۳۰nm | ۱۸۰nm | ۲۳۵nm | ۱۶۰nm | ۱۸۰nm |
گیربکس | ۵ دستی
۵ اتومات |
۵ دستی
۶ اتومات |
۶ دستی
۶ دوکلاچه اتومات |
۵ دستی
۴ اتومات |
۷ سرعته CVT |
مصرف ترکیبی | ۸.۴L | ۸.۱L | ۷.۷L | ۵.۹L – 6.5L | – |
قیمت (میلیون تومان) | نامشخص | ۷۲ تا ۷۹ | ۸۲ تا ۹۴ | ۷۵ تا ۹۵ (تقریبی) | ۷۵ تا ۷۷ |
همچنین اگر مدل معمولی آن را هم درنظر بگیریم، محدوده قیمتی S7 از ۷۲ تا حدود ۹۰ میلیون تومان است؛ محدودهای که هماکنون در اختیار امویام X33S است و در آینده قطعا پژو ۲۰۰۸ در آن فرمانروایی میکند. برای اطلاع از زمان عرضه هایما S7 توربو، سطح تجهیزات و نوع گیربکسهایش باید منتظر روزهای آینده باشیم.