فورد اج جدید ؛ با موتور توربوی دوقلوی جدید
خودروی فورد اج طراحی ظریفی دارد؛ حالا این خودرو با استخوانبندی CD4 حدود ۹.۹ سانتیمتر درازتر از نسل قبلی به نظر میرسد، لازم به ذکر است که فورد قبلاً این استخوانبندی را در فورد فیوژن بکار برده بود. باوجود ساختار و موتور توربوی دوقلوی جدید، این خودرو با وزنی ۲۰۱۴ کیلوگرمی نزدیک به ۱۰ کیلوگرم سبکتر از نسل پیشین است.
اما همچنان این خودرو سنگین به نظر میرسد بطوریکه همین وزن باعث محدود شدن شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت شده است. البته این خودرو باوجود موتوری قدرتمند در ۵.۶ ثانیهاین آزمون را پشت سر میگذارد و در آزمون یکچهارم مایل زمانی ۱۴.۲ ثانیهای و سرعتی ۱۵۷ کیلومتر بر ساعتی را ثبت میکند. موتور ۲.۷ لیتری توربوی دوقلوی این خودرو باوجود صدای کم، نیرویی ۳۱۵ اسب بخاری تولید میکند.
توربوی این خودرو هم بینقص عمل میکند و بدون هیچ تأخیری قدرت را انتقال میدهد. این موتور همچنین در دور ۲۷۵۰ دور بر دقیقه، ۴۷۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. اج اسپرت که خودروی سریعی محسوب میشود در تمام دندهها هم شتاب عجیبی دارد.
آرامش در عین قدرت
موتور قدرتمند این خودرو هم باعث نشده که صدای بلندی وارد کابین شود و در حالت تخت گاز تنها ۷۴ دسیبل صدا وارد کابین خودرو میشود. لاستیکهای بزرگ ۲۶۵/۴۰R-21 پیرلی این خودرو هم به شدت کمصدا هستند و در مقابل باد کاملاً مؤثر عمل میکنند. در سرعت ثابت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت صدایی ۶۹ دسیبلی وارد کابین میشود اما صدایی که شنیده میشود درست بهاندازهی صدای مرسدس بنز کلاس S، آرام است.
دربهای جلوی خودرو شما را به سمت صندلیهای چرم و تزئینات میکرو فیبری خودرو میکشاند. صندلیهای عقب هم فضایی قابلقبول دارد و در پشت این صندلیها، فضای بار ۳۹.۲ فوت مکعبی قرار دارد. برای استفاده از پنل های ابزار این خودرو نیازی به مطالعه کتابچه راهنمای آن ندارید زیرا این پنل ها بسیار ساده و جذاب طراحیشدهاند.
کاربردهای سیستمهای بکار رفته در خودرو بسیار وسیع است و در کابین کنترلهای رادیو، وضعیت آبوهوا و دکمههای گرمکن صندلی به چشم میآید. صفحهنمایش لمسی این خودرو با سیستم هوشمند MyFord همراه شده است.
یکی از ایرادات اساسی این سیستم دکمههای اضافی آن است که باعث سردرگمی در استفاده میشود. البته این سیستم کارایی نسبتاً خوبی دارد. کادیلاک در معرفی CUE، سیستم هوشمند جدید Sync3 فورد (که بر اساس QNX طراحیشده) را جایگزین این سیستم قدیمیکرده است.
فرمان نازک اج در تضاد با ظاهر اسپرت خودرو است اما عملکرد و روانی این فرمان باعث شده که کنترل این خودروی سنگینوزن راحتتر باشد. در مورد سیستم تعلیق و سواری مناسب این خودرو صحبتهای زیادی وجود دارد اما فورد این خودرو را بهگونهای طراحی کرده که حرکات و تکانهای خودرو تحت کنترل باشد.
با سرعت مطمئن، فرمان پذیری مناسب و هندلیگ ایمن اج یک خودروی تمامعیار به نظر میرسد اما اج دوست ندارد که در دایرهی محدودیت گرفتار شود و ترجیح میدهد در خیابانها و بزرگراهها به چالش کشیده شود، بهعبارتدیگر اج با روشن شدن چراغ سبز در پشت خط چراغراهنما حاضر به رقابت با تمام خودروهاست.
ارزش خرید بالا
اج در مدل پایه قیمتی ۳۰ هزار دلاری دارد، اگرچه مدل اسپرت شش سیلندر توربوی دوقلو این خودرو با سیستم انتقال قدرت AWD قیمتی ۴۰۴۹۰ دلاری دارد. با ۳۷۰۰ دلار دیگر این خودرو به پکیج ۴۰۱A تجهیز میشود. این پکیج قابلیتهای جدیدی مثل مسیریابی، مانیتور نقاط کور، هشدار خروج از لاین، صندلیهای جلوی گرم و خنک شونده، صندلیهای عقب گرم شونده، درب برقی صندوقعقب، سیستم کمکی پارک، حسگر هوشمند برفپاککن و استارت از راه دور با ریموت را به خودرو اضافه میکند.
(خودرویی که در این بررسی استفاده شد علاوه بر این پکیج، دارای رینگهای ۲۱ اینچی و ایربگ های کمربندی عقب بود که به ترتیب ۹۹۵ و ۱۹۵ دلار به قیمت خودرو اضافه میکرد.) اج با این قیمت با طراحی بهینه و متناسب خود هم در میان خودروهای برتر این کلاس قرار میگیرد و هم در کلاس خودروهای لوکس.
دلیل اصلی ثبت اعداد و ارقام شگفتانگیز در بخش قدرت و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت، نه توربوی دوقلو بلکه مجموعهی پیشرانه بوده است. بهطوری که زیر کاپوت این خودرو موتوری بهمراتب بهتر از کراس اور های لوکسی مثل لکسس RX350، اینفینیتی QX50 و QX70 و کادیلاک SRX دیده میشود.
فورد با ارائه اج جدید، یک خودروی لوکس، بهینه و قدرتمند را با قیمتی پایین عرضه کرد. ترکیب آرامش و قدرت در اج یک ترکیب فراموشنشدنی است که خریداران را پشیمان نمیکند.