شاهین بر فراز دنا؛نقد حکایت سایپا

سایپا برای اولین بار در سال ۱۳۹۷،خودرویی سدان را با نام رهام عرضه کرد.رهام از گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک بهره میبرد،موتور ۱۶۵۰ سی سی برلیانس قرار بود در قلب رهام خوش بدرخشد،اما تحریم ها فرصتی برای اثبات اراده ی شرکت برلیانس به مردم کشورمان را نداد.

 

پس از خروج رسمی برلیانس در سال ۹۸ برنامه ی تولید رهام هم متوقف شد،برخی گفتند رهام دیگر تولید نمی شود و آوازها سرایدند.اما سایپا در اقدامی از موتور M15TC بهترین بهره را برد،موتور ۱.۵ لیتری توربو تیبا با گیربکس دستی در نسخه ی پایه…!!

8 1 300x200 - شاهین بر فراز دنا؛نقد حکایت سایپا 8 2 300x200 - شاهین بر فراز دنا؛نقد حکایت سایپا

در ۷ اسفند ۱۳۹۸ سایپا ضمن پذیرش انتقاد ها،نام رهام را به شاهین تغییر داد.اکنون بعد از گذشت ۳ ماه از آن روز سایپا مدعی برتری شاهین نسبت به دنا پلاس است.

قصد داریم به مقایسه ی دنا و شاهین بپردازیم،با ما همراه باشید.

6 1 300x173 - شاهین بر فراز دنا؛نقد حکایت سایپا 6 2 300x200 - شاهین بر فراز دنا؛نقد حکایت سایپا

مشخصات فنی دنا پلاس و شاهین

دنا پلاس که بدون هیچ افزودنی برروی موتور قدرت بیشتری نسبت به شاهین تولید می کند.

شاخص
دنا پلاس

شاهین

حجم موتور(CC)
۱۶۴۶ ۱۵۰۰
 تعداد سیلندر
۴
۴
تعداد سوپاپ
 ۱۶ ۸
حداکثر توان(اسب بخار)
 ۱۱۵ ۱۰۸
 گشتاور(نیوتن متر)
 ۱۵۷ ۱۶۵
 جعبه دنده
۵
۵
انتقال قدرت
موتور جلو دیفرانسیل جلو
موتور جلو دیفرانسیل جلو
 سیستم فرمان
هیدرولیک
برقی
استاندارد آلایندگی
 یورو ۴
یورو ۵

از جایی که سایپا شاهین خود را ازین شاخه به آن شاخه می پراند نمیدانیم،شاهین با موتور ۱.۵ لیتری توربو ۱۶۵ نیوتن متر را در چه دوری به دست می آورد.

شاهین از نظر قدرت شاید حرفی برای گفتن نداشته باشد اما با توربو شارژر توانسته است در ارتفاعات خوش بدرخشد هرچند ارتفاع از سطح دریا کار را برای آن دشوار خواهد کرد،و شاید بنزین کشور هم عمر شاهین را کم کند و قلب پنده ی آن به مشکلاتی برخورد کند.

 

طراحی  کابین

کابین دنا پلاس شاید کیفیت چندانی نداشته باشد اما قطعا طراحی بهتری نسبت به شاهین دارد.هرچند مقوله ی طراحی کاملا سلیقه ای است،با ورود به کابین شاهین خبری از تجهیزات ساده نیست،همانند برلیانس استارت توسط دکمه صورت میگیرد.پس در تیپ ساده هم کلیدی برای استارت خودرو وجود ندارد و این عمل توسط دکمه انجام میشود.

5 1 300x141 - شاهین بر فراز دنا؛نقد حکایت سایپا 5 2 300x189 - شاهین بر فراز دنا؛نقد حکایت سایپا

با ورود به کابین دنا پلاس متوجه طراحی کنسول مرکزی و برخی امکانات آن مثل مانیتور،غربلیک فرمان مجهز به کنترل سیستم تصویری و صوتی،صفحه کیلومتر زیبا و بسیاری موارد دیگر می شویم.

4 1 300x200 - شاهین بر فراز دنا؛نقد حکایت سایپا 4 2 300x200 - شاهین بر فراز دنا؛نقد حکایت سایپا

در تصاویر جاسوسی شاهین که به دستمان رسید خبری از نمایشگر تصویری یا غربیلک فرمان مجهز به کنترل سیستم صوتی نبود همچنین صندلی ها به صورت دستی تنظیم می شدند.تنها برخی امکانات در آن دیده میشود که در انتهای مقایسه به آن می پردازیم.

 

7 1 300x200 - شاهین بر فراز دنا؛نقد حکایت سایپا7 2 300x188 - شاهین بر فراز دنا؛نقد حکایت سایپا

 

 

 

 

 

 

ابعاد

شاهین در ابعاد دست کمی از تندر ۹۰ یا دنا ندارد.

 شاخص شاهین
دنا پلاس
 طول ۴۴۶۰
۴۵۵۹
عرض
۱۷۶۸
۱۷۲۰
 ارتفاع ۱۵۰۱
۱۴۶۰
فاصله بین دو محور
۲۶۵۰
۲۶۷۱
حجم مخرن سوخت
 ۴۷ ۶۰
حجم صندوق
 ۴۲۰  ۵۰۰

 با توجه به مشخصات فوق؛شاهین نه تنها کابینی بی کیفیت تر دارد،بلکه فاصله ی بین دومحور آن کمتر و حجم مخزن سوخت و صندوق آن کمتر از دنا پلاس است.تمامی تفاوت ها درحد سانتی متر است.

به عنوان مثال اختلاف ارتفاع دنا پلاس و شاهین تنها ۴ سانتی متر می باشد.اما اگر خودروی خود را برای مسافرت می خواهید قطعا دنا پلاس را باید انتخاب کنید.

ایمنی

ایران خودرو معتقد است دنا پلاس نسبت به دنا ایمنی بهتری را دارا می باشد،اما تست های تصادف آن را منتشر نکرده است.شبکه ی فارسی زبان،در خارج از کشور اقدام به تست تصادف سمند صادراتی نمود و نتیجه ی خوبی توسط تست تصادف اروپا گزارش نشد.هرچند گزارش به صورت رسمی منتشر نشده است ،اما تصاویر و اسناد منتشر شده از آن تست،به خوبی افتضاح بودن ایمنی نخستین مونتاژ برند ایران خودرو را نشان می دهد.

اکنون سایپا مدعی است پلتفرم توسعه یافته ی یاریس ۲۰ سال پیش،می تواند ۳ ستاره از تست تصادف اروپا کسب کند.

امکانات ایمنی که هردوی آنها دارا می باشند:

  1. ایربگ راننده و سرنشین
  2. ترمز ضد قفل ABS و EBD
  3. سیستم قطع سوخت در هنگام تصادف
  4. کمربند ایمنی سه نقطه
  5. سنسور پارک عقب
  6. ترمز جلو و عقب دیسکی

تفاوت ها در چیست؟

شاهین مجهز به کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) می باشد.اما دنا پلاس هنوز در مدل دستی مجهز به این سیستم نشده است. ازین رو برتری در ایمنی به شاهین خواهد رسید.

امکانات رفاهی

با شاهین شروع می کنیم،ازجایی که نسخه ی پیش فروش شده از نوع پایه است تنها مجهز به تهویه مطبوع دستی،سنسور پارک عقب،چراغ روز،استارت دکمه ای،سنسور فشار باد لاستیک،آینه بغل تاشونده برقی با تنظیم برقی و فرمان برقی است جایی برای بحث نمی گذارد.هرچند سایپا،همانند ساینا سیم کشی های غربیلک فرمان با کنترل سیستم صوتی را انجام می دهد اما غربیلک ساده را روی آن نصب می کند.

photo 2020 05 03 14 19 01 - شاهین بر فراز دنا؛نقد حکایت سایپا

دنا پلاس،با رویی باز در برابر شاهین ظاهر می شود،به طوریکه تصور می کنید درحال بررسی لکسوس ES لیمیتید با پراید هستیم.

5 1 - شاهین بر فراز دنا؛نقد حکایت سایپا

ایران خودرو امکاناتی همچون مالتی مدیا لمسی،فرمان مجهز به کنترل سیستم صوتی،رهیاب(GPS)،بلوتوث،چراغ خوش آمدگویی،آینه بغل تاشونده و تنظیم شونده برقی،دوربین دنده عقب،سیستم عیب یابی هوشمند،هشدار دهنده ورود غیرمجاز،صندلی راننده و سرنشین بصورت تمام برقی ۸ حرکته را برای دنا پلاس ارئه می کند.

قیمت و بازار فروش

قطعا جز افرادی هستید که بخشنامه پیش فروش اخیر را مطالعه کرده اید،شاهین با پیش پرداخت ۸۰ میلیون تومانی به قرعه گذاشته شد.از آنجایی که طبق قوانین،خودروسازن حداکثر می توانند ۵۰% مبلغ کل خودرو را بگیرند،۸۰ میلیون تومان را نصف پول شاهین در نظر می گیریم.

با حسابی کتابی سرانگشتی قیمت ۱۶۰ میلیون تومانی برای سایپا شاهین در نظر گرفته شده است.قطعا خودرویی که با همان امکانات و موتور و جعبه دنده ی تیبا عرضه شده است،ارزش ۱۶۰ میلیون تومان را ندارد.

اما به سمند فیس لیفت نگاهی می اندازیم قیمت تمام شده ی آن ۱۰۸ میلیون تومان است.

۵۲ میلیون تومان اختلاف دنا پلاس و شاهین را می توان با خودرویی دیگر همانند تیبا یا پراید جا داد.شاید بهتر است سایپا در قیمت نامعقول شاهین تجدید نظری انجام دهد،شاهینی که حتی برخی امکانات پژو پارس ۲۱ سال پیش را هم ندارد.

2 1 300x200 - شاهین بر فراز دنا؛نقد حکایت سایپا 2 3 300x202 - شاهین بر فراز دنا؛نقد حکایت سایپا

 

جمع بندی و امتیازات

یادمان نرود سایپا موتور پراید کره ای را توسعه داد و آن را با نام M13 بر روی محصولات X100 عرضه کرد،بعدها موتور M15 را بر اساس همان موتور M13 توسعه توسعه داد و آن را روی کوئیک،ساینا،تیبا و امروز بر روی شاهین عرضه می کند.هرچند موتور با دوامی است،اما ممکن است با فشار توربو،آسیب جدی ببیند.

دنا پلاس هم با کمبود برخی امکانات همانند ایربگ جانبی یا سانروف مواجه است.

امتیاز ها صرفا با – یا + نمایش داده می شوند

  1. مثبت(+)دارای یک امتیاز می باشد.
  2. منفی(-)دارای صفر امتیاز می باشد.
  3. دو امتیاز هم توسط اروند پلاک به هرکدام از آنها داده خواهد شد.
  4. امتیاز از ۱۰ می باشد.
شاخص
دنا پلاس
شاهین
شرکت سازنده
 ایران خودرو(+)
سایپا(+)
 مشخصات فنی
+

طراحی خارجی
 –  +
طراحی داخلی
 +
 ابعاد  +
امکانات ایمنی
 – +
امکانات رفاهی
 +
 قیمت کارخانه(میلیون تومان)
 ۱۰۸(+) ۱۶۰(-)

 

مجموع امتیازات

  1. دنا پلاس:۸ از ۱۰
  2. شاهین:۵ از ۱۰

مزایا و معایب

۱.ایران خودرو دنا+

مزایا:موتور پرقدرت با ۱۶ سوپاپ-طراحی داخلی جوان پسند و اسپرت تر-ابعاد مناسب،جهت راحتی ۴ سرنشین-امکانات رفاهی عالی نسبت به قیمت رقابتی

معایب:طراحی خارجی(پلتفرم قدیمی ۴۰۵)-نداشتن ایربگ جانبی یا پرده ای-عدم نصب سیستم کنترل پایداری در مدل دستی

۲.سایپا شاهین

مزایا:طراحی خارجی به روز-وجود نمایندگی های گسترده در کشور-ترمز کنترل پایداری

معایب:موتور ۸ سوپاپ با تکنولوژی و ساختار قدیمی-طراحی داخلی کابین ساده و مواد اولیه بسیار بی کیفیت-مخزن سوخت و حجم صندوق کم-امکانات رفاهی بسیار کم در نسخه ی دستی-قیمت بسیار بالای نسخه ی دستی

سخن پایانی

سایپا باید در شعار محصولاتش تجدید نظر کند حکایت خودروی جدیدش(شاهین)همان حکایت شاهین و پادشاه است.

ایران خودرو هرچندمحصولاتی قدیمی(۱۰-۳۰ سال پیش) را عرضه می کند اما تحویلی به موقع و امکانات خوبی را برای محصولاتش ارائه می کند.

گالری؛برای بزرگ نمایی روی تصاویر کلیک کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.