اسپرت ساز بریتانیایی لوتوس در راه ایران

اسپرت ساز بریتانیایی لوتوس در راه ایران

لوتوس کارز، (به انگلیسی: Lotus Cars) شرکت خودروسازی بریتانیایی است، که سازنده خودروهای اسپورت و مسابقه‌ای می‌باشد و کارخانه اصلی و دفتر مرکزی آن، در فرودگاهی متعلق به زمان جنگ جهانی دوم، در شهر نورفک قرار گرفته‌اند.

این شرکت طراح و تولیدکننده خودروهایی است، که به سبک بودن و خوش‌دستی مشهورند. شرکت لوتوس همچنین مالک شرکت خدمات مهندسی لوتوس است، که کارخانجات آن، در کشورهای ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، چین و مالزی مستقر می‌باشند.

120px Lotus logo1 - اسپرت ساز بریتانیایی لوتوس در راه ایران
اسپرت ساز بریتانیایی لوتوس در راه ایران

شرکت لوتوس کارز در سال ۱۹۵۲ توسط کالین چاپمن تاسیس شد. امروزه لوتوس متعلق به شرکت پروتون است، که در پی ورشکستگی مالک پیشین آن، رومانو آرتیولی در سال ۱۹۹۴، به شرکت پروتون واگذار گردید.

438 - اسپرت ساز بریتانیایی لوتوس در راه ایران
اسپرت ساز بریتانیایی لوتوس در راه ایران

منابع خبری موثق و نزدیک به گروه جی فاکتور خبر از آغاز فعالییت قریب الوقوع لوتوس ، اسپرت ساز بریتانیایی در آینده ای نه چندان دور به بازارکشور را می دهند.

شنیده ها حاکی از آن است وارد کننده غیرمستقیم محصولات ولوو به ایران یعنی شرکت افرا موتوراز طریق نمایندگی لوتوس دردوبی موفق به عقد این قرارداد و طی کردن مراحل نهایی مذاکرات با ” جاناتان استراتان ” مدیر اجرایی لوتوس خاورمیانه شده است.

شرکت مذکور که بروی واردات ولوو استقبال و فروش موفقی را دربازارایران تجربه نکرد، درحالی برای مرحله نخست به سراغ واردات مدل ” لوتوس الیزه ” با پیشرانه ۱.۸ لیتری رفته است که تخمین زده شده قیمت تمام شده این محصول دربازارکشورمان حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان خواهد بود که با توجه به حضور خودروهای سدان و سواری از رقبای قدر و محبوب آلمانی درکشورمان و عدم استقبال بازاراز خودروهای کوپه با این رنج قیمتی و آپشنهای پایین ، نمی توان آینده موفق و پرفروشی برای حضور این برند در کشور پیشبینی نمود.

2 115 - اسپرت ساز بریتانیایی لوتوس در راه ایران
اسپرت ساز بریتانیایی لوتوس در راه ایران

شایان ذکر است در طی ۳ سال گذشته تاکنون نیز سرمایه گذاران فراوانی با مدیران لوتوس خاورمیانه در دوبی ازجمله ” منتسر الکوذباری ” جهت احداث نمایندگی لوتوس در ایران مذاکره نمودند.

اخیرا نیز ” مارک جیلس” مدیرعامل لوتوس در گفتگویی با روزنامه ” دیلی تلگراف ” بریتانیا گفته بود” یکی از مهمترین برنامه های لوتوس در سال جاری مالی افزایش دفاتر فروش در کشورهای مختلف است. در این راستا تاکنون مذاکرات گشایش ۲۰ دفتر فروش و نمایندگی جدید انجام گرفته است. همچنین در شش ماه گذشته مذاکرات قطعی در خصوص افتتاح ۹ نمایندگی و دفتر فروش به مراحل نهایی رسیده است که از جمله آنها یک دفتر در فیلیپین و یک دفتر در ایران است.

قابل ذکر است هم اکنون شوروم لوتوس در تهران واقع درخیابان شریعتی بالاتر از پل روی درحال گذراندن مراحل طراحی اولیه است.

342 - اسپرت ساز بریتانیایی لوتوس در راه ایران
اسپرت ساز بریتانیایی لوتوس در راه ایران

لوتوس که غریب به ۵۰ سال است در بریتانیا خودروهای اسپورت دست ساز تولید کرده و به داشتن شاسی و سیستم های تعلیق خوب معروف است ، در سال ۱۹۹۶ به شرکت هایکوم ” مالک شرکت پروتون مالزی “که درکشورمان نیز موفق نبود فروخته شد و هم اکنون در شرایط نه چندان مساعد مالی بدلیل نداشتن بازار فروش محصولاتش در دنیا روبرواست. این شرکت در سال گذشته میلادی نزدیک به ۷۰ میلیون پاوند ضرر مالی داده و در ۸ ماه نخست سال ۲۰۱۴ میلادی تنها در مقیاس بین المللی موفق به فروش ۱۴۴۸ دستگاه خودرو شده است.

لوتوس الیز با طیف وسیعی از نظر مشخصات فنی عرضه می شود، اما مدل پایه آن در سال ۲۰۱۵ از یک موتور ۱.۶ لیتری تویوتا با قدرت تولیدی ۱۳۶ اسب بخار نیرو می گیرد که یارای شتاب دادن به خودرو از حال سکون تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را ظرف ۵.۸ ثانیه دارد.مدل های قدرتمندتری از این خودرو سبک وزن نیز عرضه می شوند که با بهره گیری از سوپرچارجر و موتور ۱.۸ لیتری مشهور ۲ZZ GE تویوتا در حدود ۲۱۸ اسب بخار را تحویل چرخ های عقب می دهند تا شتاب گیری خودرو برای بهترین مدل (الیز SC) ظرف ۴.۳ ثانیه ممکن شود و به یاری گیربکس شش سرعته دستی لمس حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت نیز دور از دسترس نباشد.

184 - اسپرت ساز بریتانیایی لوتوس در راه ایران
اسپرت ساز بریتانیایی لوتوس در راه ایران

پر واضح است که چنین خودرو اسپرت و ساده ای در کشورمان مشتریان خاص خود را خوهد داشت و شاید تنها رقیب احتمالی اش یعنی آلفارومئو ۴C را نیز با صد ها میلیون اختلاف قیمت کمتر شکست دهد اما مسئله مهم در خصوص خودروهای اسپرت اینچنینی،بازار فروش دست دوم خواهد بود که معمولا مهمترین نقطه ضعف برای چنین خودروهایی به حساب می آید و باعث ترس خریداران احتمالی از پرداخت بیش از ۳۰۰ میلیون برای لوتوس الیز می شود.

از طرف دیگر مشکل کمبود مراکز خدماتی، عدم وجود پیست های اتومبیل رانی مناسب برای چنین خودروهایی،وضعیف اسفناک جاده ها و خیابان های کشورمان و مسائلی از این دست نیز خریداران خودروهای خاص و اسپرت را فراری می دهد.

هرچند با تمام این اوصاف باید در مجموع ورود خودروی با اصل و نسب و زیبایی چون لوتوس را در میان انبوهی از خودروهای ضعیف و مجهول الهویه چینی به فال نیک گرفت و از تنوع بازار در چنین شرایط استقبال کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.