رنو قاجار یک خودروی SUV با طراحی چشم نواز و امکاناتی متناسب با سلیقه ایرانیان است که قرار است رنو در صورت فراهم بودن شرایط در سال ۲۰۱۶ میلادی به بازار ایران عرضه کند. بررسیهای بازار ثابت کرده این خودرو میتواند یک رقیب جدی میتسوبیشی ASX، هیوندای آی ایکس ۳۵ و کیا اسپورتیج باشد. قرار است تولید آن متناسب با جاده های ایران در سال ۲۰۱۶ آغاز شده و در همان سال بتوان رنو قاجار را د در بازار داخلی ایران عرضه کند.
برخیها معتقدند رنو همانند کاری که نیسان با کراساور قشقایی انجام داده، احتمالا او هم از یک نام ایرانی برای محصول جدیدش استفاده کرده است. دلیل این ادعا به ریشه کلمه Kadjar برمیگردد که Qajar یا قاجار است؛ یعنی همان سلسله سلطنتی که تا سال ۱۳۰۴ شمسی بر ایران حکومت میکرد. نام سلسله قاجار برای ما ایرانیها مترادف شده با عباراتی مانند تندخویی و تعصب شدید، از دست دادن منافع و غرور ملی، سرکوبگری، کشتار بیحدوحصر مردم، کمرنگشدن فرهنگ اصیل ایرانی، عهدنامه و معاهدههای ننگین و صدها نکته منفی دیگر. این ادعا درست بنظر نمیرسد چون هیچ خودروسازی در محصولاتش از نامهایی استفاده نمیکند که برای مشتریانش ذهنیت منفی داشته باشند. رنو هم از این قاعده مستثنی نیست؛ طبق اعلام کمپانی کلمه Kadjar از ترکیب دو کلمه مصنوعی KAD و JAR ساخته شده؛ KAD معنی خاصی نداشته و فرانسویها آنرا با الهام از کلمه Quad یا کوآد (به معنای چهارتایی) در زبان لاتین ساختهاند که منظور چهارچرخ محرک بودن این خودروست. کلمه دوم یعنی JAR را هم با الهام از واژه فرانسوی Jaillir گرفتهاند که به معنای تند و فرز بودن است. بنابراین خواندن کلمه Kadjar بصورت قاجار اشتباه محض بوده و باید آنرا بصورت کجار خواند.
کجار جانشین خودروی کولئوس خواهد شد. در عین حال بزرگتر، چابکتر و امروزیتر از ان میباشد.طراحی کجار مخلوطی از رنو کلیو و مینی کراساوور کپچر است. چراغهای کشیده، فرم منحصر به فرد جلوپنجره با فوکوس روی نشان بزرگ رنو، نوار کرومی در بالای جلوپنجره برای افزودن بصری عرض خودرو، نوارهای LED دور چراغها، بدنه عضلانی با موج برجسته در نمای جانبی و سقف با شیب ملایم همگی دست به دست هم دادهاند تا طرحی زیبا و جذاب را برای این خودرو خلق کنند
برخلاف طراحی بیرونی، فضای کابین ساده و به دور از هیجان است. صندلی سرنشین جلو را میتوان به یک میز کوچک تبدیل کرد. صندلیهای نیمکتی عقب هم با نسبت ۶۰/۴۰ تا میشوند. رنو متخصص تطبیقپذیری فضای داخل است و انواع پیکرهبندی داخلی را میتوان در آن امتحان کرد.
در طراحی این خودرو از همان اِلمانهایی استفاده شده که در رنو کپچر و همچنین مفهومی DeZir پیش از این نیز استفاده شده بود. حتی قسمت انتهایی خودرو را هم میتوان برداشتی آزاد از رنو کلیو دانست. خطوط بکار رفته در ظاهر این کراساور همگی نرم و منحنی شکل هستند تا به نوعی این فرانسوی، بدنی عظلانی و اسپرت داشته باشد. چراغهای آن دارای LEDهای سفارشی است، کفی آن بصورت کامل با صفحات تقویتشده آلیاژی محافظت شده و رینگهای ۱۹ اینچی نیز بصورت سفارشی در اختیار مشتریان قرار میگیرد.
در مرکز کنسول یک نمایشگر ۷ اینچی لمسی قرار گرفته است. رنو از سیستم ناوبری، سیتم تشخیص صدا، تلفن و رادیو و سیستم سرگرمی در نسل جدید سیستم R-Link خود بهره جسته است.
رنو قاجار ۲۰۱۶؛ این خودرو را بایستی چهارمین شاسی بلند کمپانی فرانسوی رنو دانست و همچنین قاجار را باید نخستین خودروی رنو دانست که قرار است در چین ساخته شود و شاید علت آن سهم ۲۲.۴ درصدی بازار چین از خودرو های شاسی بلند باشد. تا این حد بنویسیم که رنو بر پایه پلتفرم نیسان قشقایی طراحی شده است و بیش از ۶۰ درصد ساختار آن تا حدود زیادی به این خودروی ژاپنی شباهت خواهد داشت؛ همانند نیسان قشقایی دو نسخه تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل از این خودرو در دسترسی خواهد بود که طول بدنه آن ها ۴.۵ متر، عرض ۱.۸۵ متر و ارتفاع شان ۱.۶۰ متر خواهد بود.
فاصله کف این خودرو از زمین به ۱۹ سانتیمتر میرسد که به نظر برای خارج شدن از جاده و ناهمواریهای سطحی، کافی باشد. کجار را میتوان بهصورت دیفرانسیل جلو یا دو دیفرانسیل خریداری نمود. بنابراین بسته به توقعات، میتوان روی آن حساب ویژه ای باز کرد. در قسمت جلو و عقب خودرو از سینیهای ویژه ای از جنس فولاد ضدزنگ استفاده شده که حفاظت کافی در مسیرهای ناهموار از قسمتهای کف خودرو را پدید میآورد.
برای پیشرانه میتوان موتور ۱.۵ لیتری توربو دیزل با قدرت ۱۰۸ اسب بخار را انتخاب کرد و یا موتور ۱.۶ لیتری ۱۲۸ اسبی و یا موتور بنزینی توربوی ۱.۲ لیتری ۱۲۸ اسبی را انتخاب نمود. انتقال نیرو بسته به پیشرانه انتخابی میتواند از نوع شش سرعته دستی و یا شش سرعته اتوماتیک با کلاچ دوگانه باشد.
رنو قاجار ۲۰۱۶ قرار است، ابتدا به ساکن در بازار های اروپا، آفریقا و بریتانیا عرضه شود و پیش بینی ها نشان می دهد این خودرو بتواند حتی با پر فروش ترین مدل های رنو مانند رنو داستر ( رنو داچیا در اروپا ) نیز رقابت کند. هنوز اطلاعات کاملی از مارکتینگ و قیمت رنو قاجار ۲۰۱۶ در دست نیست، اما با توجه به شباهت های زیاد قاجار با نیسان قشقایی انتظار می رود قیمت این خودرو چیزی بین ۳۰ هزار تا ۳۳ هزار دلار باشد. البته تفاوت های جغرافیایی کمپانی ها را فراموش نکنید. رنو در سال ۲۰۱۴ بیش از ۲.۷ میلیون دستگاه خودرو تولید کرد که داستر، کولیوس و کپتور در صدر پر فروش ترین مدل ها بودند؛ حال باید منتظر بود و دید رنو قاجار این خودروی نام آشنا برای ایرانی ها، چه سهمی از آمار سال بعد را در اختیار خواهد داشت.
گالری تصاویر رنو قاجار مدل ۲۰۱۶
خسته نباشید
خودرو قاجار به بازار ایران آمد یا نه اگه بلی قیمتش چقدر البته دنده اتومات ممنون میشم اگه جواب بدین
قاجاریه یک سلسله بد نام و خیانتکار و نالایق در ایران هستند چرا اسم قاجار؟
دقیقا اول متن توضیح داده ایم مهرزاد جان