پژو 206؛ از پاریس تا تهران

پژو ۲۰۶ یکی از محبوب‌ترین خودروهای کشور در سال‌های گذشته بوده است. خودرویی که روزگاری لوکس بود و حالا به یک خودروی بسیار معمولی بدل شده است. در این روزها، برخی  از مردم می گویند که پژو ۲۰۶ هیچ رنگ وبویی از همتای فرانسوی خود ندارد و بیشتر از اینکه فرانسوی باشد، چینی است. چراکه از سال ۹۱ و بعد از تحریم ها قطعات فرانسوی از پژو ۲۰۶ محو شد و قطعات ایرانی و چینی جای آن را گرفت.

به این ترتیب پژو ۲۰۶ مدل ۹۲ با تغییراتی نسبت به مدل سال قبل خود وارد بازار شد و این بار بیش از این که یک خودروی ایرانی- فرانسوی باشد، یک خودروی ایرانی- چینی بود.بنابراین پژو۲۰۶ های تولیدی ایران را به دو دسته تقسیم می کنیم:

۱) پژو۲۰۶هایی که قبل ازسال ۹۱ درایران تولید شده اند که به علت استفاده ازقطعات فرانسوی به« پژو۲۰۶ فرانسوی» معروفند.

۲) پژو۲۰۶ هایی که از سال ۹۲ به بعد در ایران تولید شده اند که به علت استفاده از قطعات چینی و ایرانی به «پژو۲۰۶ های ایرانیزه شده» معروفند.

این مسئله باعث شد تا بسیاری از متقاضیان این خودروی زیبا، قید ظاهر آن را بزنند و به سمت خودروهای هم رده نظیر L90 بروند. خودروهایی که برخلاف پژو۲۰۶ تنها ایرادشان ظاهر نامناسب آن است. اما برخی از مردم هم آپشن های جدید پژو۲۰۶ را غنیمت شمرده و از این خودرو لذت بردند. تغییراتی که پژو۲۰۶ درک کرد به شرح زیر است:

در عین حال براساس گزارش ها، با وجود برجام و رفع تحریم ها در این حوزه، هنوز تغییری در کیفیت پژو۲۰۶ صورت نگرفته است و بعید به نظر می رسد که گیربکس فرانسوی جای همتای ایرانی خود را بگیرد، چراکه هزینه تمام شده پژو۲۰۶ بالا می رود و سهم بازار خود را از دست می دهد.

 بخش موتور

پژو ۲۰۶های ایرانیزه شده همچون ۲۰۶ های فرانسوی ازهمان موتورهای نام آشنای تی یو۵ (مورد استفاده در ۲۰۶ تیپ۵) وتی یو۳ (مورد استفاده در۲۰۶ تیپ۲) استفاده می کنند با این تفاوت که قطعات موتوری ۲۰۶ های فرانسوی اکثرا از فرانسه به ایران صادر می‌شد اما در ۲۰۶ ایرانیزه شده اکثر قطعات موتور از چین به ایران صادر می شود و این یعنی افت محسوس کیفیت ساخت موتور و دوام موتور در دراز مدت.

بخش گیربکس و کلاچ

یکی از بزرگترین تغییرات صورت گرفته منفی در پژو۲۰۶ ایرانیزه شده تغییر کلی سیستم گیربکس آن است. به طوری که پژو۲۰۶ ایرانیزه شده مجهز به گیربکس (بی ای ۱) شده است که همان گیربکس مورد استفاده در پژو۴۰۵ می باشد. این گیربکس هماهنگی خوبی با موتور ۲۰۶ ندارد در نتیجه دو مشکل اساسی در ۲۰۶ های ایرانیزه شده به وجود آمده است:

اول) به علت تعریف ضرایب دنده متفاوت در گیربکس جدید پژو ۲۰۶ دیگر خبری از شتاب گیری عالی نیست به نحوی که ۲۰۶ فرانسوی تیپ۵ طبق اعلام ایران خودرو دارای حداکثر سرعت معادل ۱۹۵ کیلومتر برساعت بوده و شتاب گیری ۰ تا ۱۰۰ کیلومترآن نیزمعادل ۹.۸ ثانیه بوده است در حالی که بعد از تغییرگیربکس حداکثرسرعت آن به ۱۹۰ کیلومترکاهش یافته و شتاب آن نیز به ۱۱.۶ ثانیه رسیده است.

دوم) به علت عدم هماهنگی بین موتور و گیربکس جدید در پژو ۲۰۶  درحال حاضر بیشترین تعداد مراجعه به نمایندگی های ایران خودرو در رابطه با خرابی های پژو ۲۰۶ ایرانیزه شده مربوط به مشکلات گیربکس آن است که باعث ایجاد نارضایتی برای خریداران شده است.در بخش سیستم کلاچ این بار ۲۰۶ ایرانیزه شده پیشرفت کرده و دارای کلاچ نرم تری شده که در رانندگی های شهری بسیار قابل توجه است.

سیستم هیدرولیک فرمان

با تغییرات جزئی صورت گرفته در پمپ هیدرولیک فرمان پژو۲۰۶ هم اکنون پژو۲۰۶ های ایرانیزه شده به نسبت پژو۲۰۶ های فرانسوی دارای فرمان نسبتا نرم تری هستند.

سیستم برق و الکترونیک

اصلی ترین تغییر در پژو۲۰۶ ایرانیزه شده تغییر اساسی در سیستم الکترونیک و شبکه برق آن است به نحوی که پژو ۲۰۶ فرانسوی دارای ۳ شبکه مجزای الکترونیکی برای موتور و داشبورد و سیستم های روی ستون فرمان بوده است اما در پژو۲۰۶ ایرانیزه فقط یک شبکه سرتاسری وجود دارد.این عمل یعنی حذف سیم کشی های مجزا و شبکه های الکترونیکی مجزا و تبدیل آن به یک شبکه واحد باعث شده است که دیگر نتوان انبوهی از امکانات (که روی پژو ۲۰۶ فرانسوی قابل  نصب بود) را روی پژو ۲۰۶ ایرانیزه شده نصب کرد.

کیفیت ساخت

پژو ۲۰۶ فرانسوی همواره در کنار تندر۹۰ جزو با کیفیت ترین خودروهای ساخت داخل به شمار می آمد اما پس از ایرانیزه شدن پژو۲۰۶ قضیه به کل تغییر کرد. در سال ۹۲ پژو۲۰۶ به قدری شاهد افت کیفیت بود که فقط توانست ۲ستاره کیفی از سازمان بازرسی و استاندارد ایران بگیرد اما سپس شاهد افزایش کیفیت این خودرو بودیم به نحوی که هم اکنون بعد از ساندرو و تندر۹۰ با کیفیت ترین خودروی ساخت داخل زیر۵۰ میلیون به حساب می آید اما هنوز هم در بخش هایی مثل گیربکس و مونتاژ بدنه و کیفیت قطعات داشبورد به نسبت مدل فرانسوی دچارضعف است.

بخش امکانات رفاهی

برای بررسی تغییرات در این بخش امکانات پژو۲۰۶ را به دو بخش امکانات بالفعل و امکانات بالقوه تقسیم می کنیم. امکانات بالفعل،امکاناتی است که بر روی خودروی شما نصب است یعنی هم قسمت سخت افزاری آن و هم قسمت نرم افزاری آن و هم  سیمکشی آن در خودروی شما نصب شده است. امکانات بالقوه، یعنی امکاناتی که سیم کشی سیستم برق آن انجام شده و برای کامپیوتر مرکزی خودرو تعریف شده و فقط قسمت سخت افزاری آن باید توسط شما بر روی خودرو نصب شود. یعنی این امکانات به صورت فابریک و با کمترین هزینه قابل نصب بر روی خودروی شماست.اما نکته مثبت در اینجاست که ۲۰۶ایرانیزه امکانات بالفعل اضافه تری نیز دارد از جمله: سنسور هشداردهنده گرافیکی و صوتی موانع عقب – هشدار گرافیکی وضعیت ۶ درب خودرو – امکان برقراری تماس صوتی و رفتن به دفترچه تلفن موبایل از طریق ال سی دی جدید – امکان گوش دادن به موسیقی های موبایل از طریق خودرو – امکان نمایش پارامترهای سرعت متوسط و مسافت طی شده و زمان طی شده در ال سی دی خودرو.

امکانات بالقوه پژو۲۰۶ فرانسوی: امکان نصب کامپیوتر مصرف سوخت و کامپیوتر عیب یاب – قابلیت نصب کروز کنترل و اسپید لمیتر- امکان نصب گرمکن صندلی های جلو- امکان نصب سنسور نور وسنسور باران جهت اتوماتیک شدن چراغ ها و برف پاک کن ها – قابلیت نصب شیشه شورچراغ های جلوو…

امکانات بالقوه پژو ۲۰۶ایرانیزه: متاسفانه با تغییر سیستم برق و الکترونیک ۲۰۶ هیچ کدام از امکانات بالقوه۲۰۶ فرانسوی قابلیت نصب بر روی ۲۰۶ ایرانی را ندارد.

206 1 - پژو 206؛ از پاریس تا تهران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.