کاپ 250؛ جدیدترین نسخه‌ از لوتوس الیزه

برند لوتوس، همچنان به پلت‌فرم الیزه وفادار مانده است. آخرین مدل از این خودرو با توانایی‌های فنی بهتر از گذشته، کاپ ۲۵۰ نام دارد.

ضعف سرمایه‌گذاری همچنان مهم‌ترین مشکل خودروسازی لوتوس محسوب می‌شود. این برند در سال ۱۹۵۲ شکل گرفت؛ اما در ۲۰ سال گذشته تحت مالکیت گروه پروتون مالزی قرار دارد. شرکت جیلی چین، در حال رایزنی برای خرید بخش اصلی سهام لوتوس و پروتون است که در صورت نهایی شدن این رویداد، مسلما شاهد تحولی عظیم در لوتوس خواهیم بود.

مدل الیزه از سال ۱۹۹۶ در مجموعه‌ی لوتوس تولید می‌شود و از سال ۲۰۱۱ تا کنون، هیچ تغییری در بدنه نداشته است. از سویی دیگر، تفاوت ظاهری الیزه از سال ۲۰۰۱ تاکنون نیز چندان چشمگیر نیست. مدل جدید این خودرو با نام کاپ ۲۵۰، طبق سنت لوتوس، پیشرانه‌ای نسبتا قدرتمند با بدنه‌ای کامپکت و سبک‌وزن به همراه دارد تا یک رانندگی اسپرت با کمترین دخالت فناوری‌های الکترونیکی ارائه دهد.

LOTUS 1 - کاپ 250؛ جدیدترین نسخه‌ از لوتوس الیزه

بنا به ادعای مدیران لوتوس، کاپ ۲۵۰ قرار است فاصله‌ی بین محصولات شهری و مدل‌های مخصوص پیست این برند را تکمیل کند. در مقایسه با مدل‌های گذشته‌ی الیزه، این خودرو در بحث آیرودینامیک بهبود پیدا کرده است و با هدایت‌کننده‌ی هوا در زیر سپر و رکاب، همراه با هواکش جانبی و بالچه‌ی عقب، جذاب‌تر به نظر می‌رسد. سقف و درپوش موتور در قسمت عقب هم از فیبر کربن ساخته شده است. نیروی عمودی بر انتهای کاپ ۲۵۰ در سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت، نزدیک به ۱۲۵ کیلوگرم خواهد بود.

LOTUS 2 - کاپ 250؛ جدیدترین نسخه‌ از لوتوس الیزه

در فضای داخلی، الیزه با همان نمای کابین سنتی ارائه می‌شود؛ اما با داشبورد و صندلی‌های فیبر کربن، متمایز از گذشته است. صندلی‌ها از استاندارد مدل‌های اسپرت مخصوص پیست استفاده می‌کنند؛ اما راحت‌تر هستند و پوششی از چرم مرغوب آلکانترا به همراه دارند. طرح جدید پنل پشت فرمان، جذاب‌تر از گذشته به نظر می‌رسد و با یک نمایشگر الکترونیک کوچک که مربوط به کیلومتر کارکرد و جزئیات مختصر فنی است، ارائه می‌شود؛ ضمن اینکه عقربه‌های نشان‌دهنده‌ی سرعت لحظه‌ای و دور موتور، اصالت خود را حفظ کرده‌اند.

طبق معمول، لوتوس جدید با ایده‌های جالبی همراه است. باتری‌های اصلی، لیتیوم یون هستند تا وزن کمتری داشته باشند. از سویی دیگر، شیشه‌ی عقب از جنس پلی‌کربنات ساخته شده‌اند و حتی رینگ‌های اسپرت ۱۶ اینچ در جلو و ۱۷ در عقب، از سبک‌ترین نمونه‌های دنیا در نوع خود هستند. تایرهای کاپ ۲۵۰ از برند یوکوهاما ژاپن انتخاب شده‌اند و ۱۹۵ میلی‌متر در جلو و ۲۲۵ میلی‌متر در عقب، پهنا دارند. فاق این لاستیک‌ها در جلو و عقب به ترتیب، ۵۰ میلی‌متر و ۴۵ میلی‌متر است. در مجموع، وزن خالص لوتوس الیزه کاپ ۲۵۰ به عدد حیرت‌انگیز ۸۸۴ کیلوگرم رسیده است که ۱۴ کیلوگرم سبک‌تر از مدل قبلی خواهد بود. علاقه‌مندان این محصول می‌توانند با سفارش اگزوزهای تیتانیوم و ترمزهای دیسکی دوتکه، علاوه بر بهینه‌سازی فنی این خودروی اسپرت، وزن خالص آن را به ۸۶۰ کیلوگرم برسانند.

LOTUS 3 - کاپ 250؛ جدیدترین نسخه‌ از لوتوس الیزه

پیشرانه‌ی جدیدترین مدل لوتوس، ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری و مجهز به سوپرشارژر است که قدرت ۲۴۳ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر به همراه دارد. مثل همیشه، امکان سفارش جعبه‌دنده‌ی خودکار وجود ندارد و کاپ ۲۵۰ فقط با گیربکس دستی و ۶ سرعته ارائه می‌شود. هرچند قدرت این خودرو در حد سدان‌های معمولی دنیا است؛ به لطف وزن کم و بدنه‌ی آیرودینامیک، می‌تواند ظرف ۳.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت در اختیار راننده بگذارد.

لوتوس الیزه کاپ ۲۵۰ از هم‌اکنون پیش‌فروش می‌شود و آستانه‌ی قیمت آن برای تحویل در انگلستان، ۶۰ هزار دلار است.

 

منبع CARSCOOPS

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.